کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۴۲
تاریخ خبر:

کالری کدام غذاهای ایرانی بیشتر است؟

خیلی از کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند برنج نمی‌خورند تا چاق نشوند اما به جای برنج، خورش‌ها را خالی یا با نان می‌خورند و فکر می‌کنند کالری کمتری دریافت کرده‌اند و می‌توانند با این روش لاغر شوند. اگر شما هم جزو این گروه هستید پس از خواندن این مطلب به اشتباهات خود پی می‌برید. در این مطلب سعی شده کالری خورش‌ها و پلوهایی که به‌طور معمول در هفته می‌خوریم، بررسی شود؛ مثلا یک بشقاب خورش فسنجان (۲۰ قاشق) حدود ۹۰۰ کیلوکالری دارد در صورتی‌که اگر سه قاشق از خورش را با ۱۰ قاشق برنج بخورید، حدود ۳۵۰ کیلوکالری وارد بدن‌تان کرده‌اید. حالا دیگر انتخاب باشماست.
خورش خالی و بدون برنج را باید در حجم زیاد بخورید تا سیر شوید. با یکی، دو قاشق خورش که نمی‌توان گرسنگی را برطرف کرد همین است که باعث می‌شود بیشتر آدم‌هایی که طرفدار این رژیم غذایی هستند، اشتباه کنند و سر میز غذا با خیال راحت یک بشقاب پر خورش بخورند و به این فکر کنند که چقدر امروز کالری کمتری خورده‌اند و چقدر هم لاغر شده‌اند. بعضی‌ها کنار یک بشقاب خورش چند تکه نان پرکالری هم می‌خورند که این کار می‌تواند کالری یک وعده غذایی را به هزار تا هم برساند.
خورش قورمه‌سبزی
شاید کمتر کسی باشد که قورمه‌سبزی را دوست نداشته باشد. این خورش سنتی و خوشمزه مخلوطی از سبزیجات، گوشت، لوبیا قرمز، لیمو امانی، پیاز داغ و روغن است. کالری خورش‌ها برحسب روغن به کار رفته شده در آنها می‌تواند بسیار متغیر باشد. در اینجا منظور ما خورش قورمه‌سبزی‌ است که روغن متوسطی دارد و لوبیای آن هم زیاد نیست. در هر قاشق غذاخوری از این خورش تقریبا ۲۰ کیلوکالری انرژی موجود است. (لازم به ذکر است که کالری خورش کرفس مشابه قورمه‌ سبزی است) پس اگر در یک بشقاب ۲۰ قاشق خورش باشد، شما ۴۰۰ کیلوکالری دریافت کرده‌اید.
خورش قیمه
یکی دیگر از خورش‌های سنتی ما ایرانی‌ها، خورش قیمه است. این خورش مخلوطی از لپه، گوشت، پیاز داغ، روغن، رب گوجه‌فرنگی و لیمو امانی است که می‌تواند با بادمجان، کدو یا سیب‌زمینی سرخ کرده سرو شود. بسته به روغن به کار رفته در آن و همچنین ترکیبی که این خورش با آن سرو می‌شود، کالری نهایی مصرفی متفاوت خواهد بود. در هر قاشق غذاخوری از خورش قیمه حدود ۳۰ کیلوکالری انرژی نهفته است. (فراموش نکنید که کالری خورش مسمای بادمجان شبیه خورش قیمه است.)
خورش فسنجان
خورش سنتی و خوشمزه بعدی، خورش فسنجان است. این خورش مخلوطی از گردوی چرخ‌شده، گوشت چرخ‌شده همراه پیاز و رب انار است. خورش فسنجان هم به فرم شیرین، هم به فرم ترش و هم به فرم ملس درست می‌شود. در فرم شیرین ممکن است شکر دوباره به خورش اضافه شود که کالری آن را بالاتر خواهد برد. در هر قاشق غذاخوری از خورش فسنجان ۴۵ کیلوکالری انرژی نهفته است.
خورش بامیه
فصل بامیه است و حیف است که این خورش سنتی خوشمزه را نخورید. خورش بامیه شامل پیاز، گوشت، روغن، بامیه و رب گوجه‌فرنگی است. کالری تمامی خورش‌ها برحسب میزان روغن به کار رفته شده حین پخت خورش متفاوت خواهد بود. اما به‌طور میانگین در هر قاشق غذاخوری از خورش بامیه حدود ۱۵ کیلوکالری انرژی وجود دارد.
استامبولی پلو
یکی دیگر از پلوهای مخلوط رایج ما ایرانی‌ها استامبولی است که شامل پیاز، روغن، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی تازه، برنج و گاهی گوشت می‌شود. این پلو یک غذای ساده است و زمانی‌که در آن از گوشت قرمز هم استفاده می‌شود، از لحاظ کیفیت تغذیه‌ای، یک غذای کامل و مغذی به‌شمار می‌آید. در هر قاشق غذاخوری از استامبولی‌پلو حدود ۲۵‌کیلوکالری انرژی نهفته است.
عدس پلو
یکی از غذاهای سنتی ما ایرانی‌ها عدس پلوست که شامل عدس و برنج است. عدس‌پلو حتی اگر ساده و بدون گوشت، مرغ یا کشمش هم مصرف شود، از لحاظ کیفیت تغذیه‌ای یک غذای کامل به حساب می‌آید. در هر قاشق غذاخوری عدس‌پلو حدود ۳۵ کیلوکالری وجود دارد. کالری کشمش و گوشتی که همراه عدس‌پلو مصرف می‌شود، باید جداگانه محاسبه شود.
لوبیاپلو
پلوی مخلوط بعدی، لوبیاپلوست که شامل پیاز، گوشت قرمز (تکه‌ای یا چرخ‌شده)، روغن، لوبیا سبز، رب گوجه‌فرنگی و برنج است. کالری پلوهای مخلوط برحسب میزان محتویات داخل پلو و روغن مصرف شده در آن، می‌تواند متغیر باشد اما به‌طور متوسط در هر قاشق غذاخوری از لوبیاپلو حدود ۳۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد.
آلبالو‌پلو
یکی از غذاهای رسمی و اصیل ایرانی که البته ممکن است به سبب طعم شیرینش همه آن را دوست نداشته باشند، آلبالوپلوست. این غذای خوشمزه را می‌توان با مرغ یا گوشت قلقلی‌های کوچک سرو کرد. این پلو شامل آلبالو‌های پخته شده در شکر، برنج و روغن است. به سبب شکر استفاده شده در تهیه این غذا، کالری این پلو نسبت به سایر پلوهای مخلوط بالاتر است. در هر قاشق غذاخوری آلبالوپلو حدود ۵۰ کیلوکالری انرژی نهفته است.
باقلاپلو
یکی از پلوهای رسمی ما ایرانی‌ها باقلاپلوست که معمولا با مرغ، گوشت یا ماهیچه سرو می‌شود. این پلوی رسمی شامل باقلا سبز، برنج، روغن و شوید است. از آنجایی‌که معمولا باقلا روغن به خود جذب می‌کند و ممکن است پلو خشک به نظر برسد، اغلب باقلاپلو را نسبت به سایر پلوهای مخلوط چرب‌تر درست می‌کنند. کالری مرغ، ماهیچه یا گوشتی که همراه باقلا پلو مصرف می‌شود باید جداگانه محاسبه شود. در هر قاشق غذاخوری از باقلا پلوی ساده حدود ۴۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد.
کدخبر: ۵۰۰۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alikochoo

    کالری کله پاچه چی شد پس… ؟