کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۵۰۷۵
تاریخ خبر:

چگونه از گرمازدگی در روزهای گرم جلوگیری کنیم؟

برای کمک به یک بیمار گرمازده، سریعا وی را به محلی خنک منتقل کرده و مایعات سرد به بیمار بنوشانید.

ایسنا نوشت: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ضعف و بی‌حالی، حملات شبه سنکوپ که منجر به سرگیجه و حتی سقوط می‌شود و همچنین کرامپ یا گرفتگی عضلات از علائم گرمازدگی است و اگر گرمازدگی شدید درمان نشود، ممکن است به مرگ بیمار بینجامد.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده گفت: گرمازدگی حالتی است که در تماس طولانی‌مدت افراد با دمای بالا رخ می‌دهد و می‌تواند طیفی از علائم را ایجاد کند.

وی افزود:‌ علائم گرمازدگی عبارتند از ضعف و بی‌حالی، حملات شبه سنکوپ که منجر به سرگیجه و حتی سقوط می‌شود و همچنین کرامپ یا گرفتگی عضلات. در گرمازدگی شدید، حرارت بدن بالا می‌رود و موجب کاهش سطح هوشیاری می‌شود. در موارد شدید گرمازدگی، اگر بیمار به موقع درمان نشود، علائم ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: برای کمک به یک بیمار گرمازده، سریعا وی را به محلی خنک منتقل کرده و مایعات سرد به بیمار بنوشانید. همچنین بیمار را در حالت درازکشیده قرار دهید و پاهای بیمار را با قرار دادن جسمی زیر پاها کمی بالا ببرید، این کار به هوشیاری بیمار کمک می‌کند. همچنین می‌توان با مراجعه به مراکز درمانی و تزریق مایعات به بیمار کمک کرد.

سلمان‌زاده با اشاره به موارد بهداشتی موثر در پیشگیری از گرمازدگی توصیه کرد: در شرایطی که دمای هوا بالا می‌رود، از ترددهای غیرضروری خودداری کنید. در منزل بمانید و از وسیله‌های خنک‌کننده استفاده کنید. اگر از منزل خارج شدید، حتی‌الامکان در فضای سایه قدیم بزنید و از کلاه سایه‌بان‌دار که مانع رسیدن نور آفتاب است، استفاده کنید.

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: همچنین در فصل گرما هنگام خروج از خانه، لباس‌های خنک با رنگ روشن بپوشید و حتما از عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب که مانع رسیدن اشعه ماورای بنفش پوست به پوست می‌شود، استفاده کنید.

وی بیان کرد: در روزهای گرم‌ افراد سالمند، کودکان و بیماران قلبی و عروقی حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند و همه افراد هنگام خروج از خانه، آب آشامیدنی سالم همراه خود داشته باشند و از منابع آب بیرون استفاده نکنند.

سلمان‌زاده با تاکید بر لزوم آشامیدن آب فراوان در روزهای گرم بیان کرد: از نوشیدنی‌هایی مانند خاکشیر، تخم‌شربتی و آبلیمو استفاده کنید و از فعالیت فیزیکی و بدنی سنگین در فضای باز اجتناب کنید.

کدخبر: ۱۶۵۰۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر