کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۴۱۹۴
تاریخ خبر:

چه سردردهایی را جدی بگیریم؟

برخی سردردها، از نوع ثانویه هستند که در اثر یک بیماری رخ می دهند، نشانه هشداردهنده یک بیماری به شمار می روند و با احتمال بروز عوارضی مانند سکته مغزی همراه هستند که باید جدی گرفته شوند.
دکتر منصوره تقا در این رابطه توضیح داده که سردردهای ثانویه ممکن است به علت یک ضایعه مانند تومور، یک مشکل عروقی مانند ناهنجاری عروقی، وجود یک آبسه، التهاب شریانی یا لخته شدن خون در عروق سیاهرگی مغز بروز کنند که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع با احتمال خطرات جدی مانند سکته مغزی و نابینایی روبه رو هستند.

علائم سردردهای خطرناک
متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در خصوص علائم سردردهای خطرناک توضیح داد: سردردی که درحال تشدید شدن است و قبلا فرد را از خواب بیدار نمی کرده است، اما الان بیدار می کند، و یا قبلا به مسکن جواب می داده است اما اکنون جواب نمی دهد، نوعی هشدار است.

تقا ادامه داد: اگر این سردرد با تاری دید، تهوع زیاد، حالت های ضعف در دست یا پا یا گزگز کردن و خواب رفتگی در این اندام ها و بی اختیاری در کنترل ادرار همراه شود، باید به این مساله توجه شود که ممکن است تومور مغزی وجود داشته باشد.

موارد خطرناک سردرد
ایجاد لخته در شبکه سیاهرگی داخل مغز یا جمجمه

متخصص بیماری های مغز و اعصاب گفت: سردردهایی که در اثر ایجاد لخته در شبکه سیاهرگی داخل مغز یا جمجمه بروز می‌کند، باید جدی گرفته شوند.

تقا افزود: بیشتر زنان و افرادی که اختلالات انعقادی دارند، مستعد بروز این اختلال (ایجاد لخته در شبکه سیاهرگی داخل مغز یا جمجمه) هستند. اگر تشخیص و درمان به موقع صورت نگیرد، عوارض جدی مانند نابینایی، فلج یا حتی مواردی مانند مرگ رخ می دهد.

بنابراین اگر فردی در یکی از عروق بدن خود مانند عروق پا دچار لختگی خون و سردرد شد، شدت سردرد پیشرفت کرد و این سردرد ثابت ماند، احتمال بروز این عارضه وجود دارد. اگر فرد در گذشته یک اختلال انعقادی داشته و دچار سردردهایی با علائم ذکر شده است، باید احتمال ابتلا به این عارضه داده شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: افزایش خوش خیم فشار داخل جمجمه نیز شایع است که در زنان چاق و زنانی که نامنظمی در عادت ماهانه دارند، ممکن است دیده شود؛ اگر در این افراد به ویژه با مصرف داروهای خاصی دردهای پیشرونده مشاهده شد، این موضوع محتمل است و باید از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنند.

سردردهایی که در سنین بالای ۵۰ سال شروع می شود و معمولا یک طرفه و در ناحیه شقیقه یا پشت سر است و عامل آن ممکن است یک التهاب عروقی باشد، به عنوان آرتریت تمپورال شناخته می شود که اگر دیر تشخیص داده شود، موجب کوری و نواقص عصبی می شود.

بنابراین اگر در سنین بالای ۵۰ سال سردرد پیشرونده وجود داشت، حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود. همچنین سردردهایی که در دوران بارداری شروع شود یا بعد از زایمان به فاصله کوتاه بروز کنند، ممکن است علت آنها وجود لخته در عروق سیاهرگی باشد که باید جدی گرفته شود.

در سردردهای زیر ۵ سال و بالای ۵۰ سال احتمال وجود تومور وجود دارد و باید جدی گرفته شود. تقا درخصوص سردرهای ناگهانی نیز گفت: اگر سردردی شدید و ناگهانی باشد ممکن است عامل آن خونریزی در پرده های مغز یا فضای جمجمه باشد که در این مورد نیز باید سردرد شدید ناگهانی جدی گرفته شود.

توصیه
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر چه بیشتر موارد سردردهایی که پیشرفت می کند، بدخیم نیست اما باید به عنوان احتیاط جدی گرفته شود.
تقا ادامه داد: بنابراین اگر سردرد پیشرفت کرد، اگر فرد را از خواب بیدار کرد، به مسکن جواب نداد یا همراه با مشکل دیگری بود به عنوان یک زنگ خطر و هشدار باید درنظرگرفته و باید به آن توجه شود؛ زیرا ممکن است توموری وجود داشته باشد البته گاه تومورها خوش خیم هستند و تومورهای خوش خیم شایع تر هستند.

متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: اگر سردردی مشخصه واضح سردرد تنشی را ندارد و سردردی خفیف تا متوسط است و معمولا عامل آن بی خوابی، خستگی، استرس ها و آلودگی هوا است یا اگر سردرد شبیه سردرد میگرنی نیست، یک طرفه نیست و حالت تهوع و استفراغ وجود ندارد، حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود تا تشخیص علت سردرد داده شود.

شایعترین سردردها؛ سردردهای تنشی و میگرنی
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: سردردها معمولا خوش خیم هستند و ناشی از مشکلی در فضای سر و جمجمه نیستند. در بین سردردها، سردردهای تنشی و میگرنی شایعترین هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

کدخبر: ۱۸۴۱۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر