کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۵۱۸۲۴
تاریخ خبر:

چرا پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی از حد وعده فراتر نمی‌رود؟

این روزها تبلیغات انتخاباتی برای دور دوازدهم ریاست جمهوری زودتر از هنگام آغاز شده است.تبلیغاتی که محور عمده آن یارانه هاست.برخی ها وعده های غیرقابل اجرا می دهند؛یارانه ۲۵۰ هزار تومانی.

عددی که مبنایی ندارد؛ درست مثل ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که مبنایی نداشت.

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در این باره می گوید:« توجه به ظرفیت اقتصاد ایران، من از طرح این صحبت ها تعجب می کنم. البته یک کسی می تواند چنین تعهدی را انجام دهد و تمام ساختارهای پولی و مالی کشور را به هم بریزد و یک تورم شدید به بار بیاورد و ساختارهای موجود را تحت تأثیر قرار دهد اما در نهایت این کار او نفعی برای مردم به دنبال نخواهد داشت. چون ظاهر قضیه آن است که به مردم رقمی بالاتر یارانه می دهد اما تورم بیشتری را به آنها تحمیل می کند.

۱- برای سال آینده بودجه ٣٧ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومانی توسط مجلسی‌ها به تصویب رسیده که تامین‌کننده یارانه ۶٨ میلیون نفر است. این در حالی است که فعلا ٧٧ میلیون نفر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵٠٠ تومانی را ماهانه دریافت می‌کنند و برای سال آینده دولت باید ٩ میلیون نفر را از لیست دریافت‌کنندگان یارانه حذف کند.

۲- روایت است که هر ایرانی در طول ۶ سال اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کرده است.رقمی که جمع آن در طول شش سال بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، عددی در حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان می شود.

۳- گزارش ها نشان می دهد ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها، به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. آنطور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام می کنند «برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در کشور با اعتبارات کنونی، حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است.

۴- تا همین حالا چیزی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است. عددی که معادل دلاری آن تقریبا ۶۰ میلیون دلار می شود.این رقم طی ۶ سال هزینه هدفمندی یارانه ها شد و در قالب یارانه ۴۵ هزار و۵۰۰ به ایرانی ها پرداخت شد. عددی که برابر ۴ سال بودجه عمرانی کشور می شود.

کدخبر: ۱۵۱۸۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mehdi.qadami

    حرف مفت زدن و وعده دادن که مالیات نداره… . بودجه هم نمیخواد….