کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۵۸۹۵
تاریخ خبر:

چرا آزاده صمدی به بن بست خورد، اما برای گلزار فرش قرمز پهن شد؟

احمد رنجبر| اجرای یک برنامه فوتبالی توسط آزاده صمدی همانقدر جلب توجه می‌کند که اجرای محمدرضا گلزار در تلویزیون. طبعا قیاس این دو بازیگر معقول نیست؛ اولی بازیگری مطرح است که کلی سریال تلویزیونی بازی کرده و دومی عنوان سوپراستار بر پیشانی دارد و از سریال‌های تلویزیونی گریزان بوده.

نقطه اشتراک آن‌ها در تصمیم «خاص» شان است: صمدی همزمان با آغاز جام جهانی برنامه‌ای با عنوان «زابیواکا» برای یک تلویزیون اینترنتی اجرا می‌کند (می کرد) و گلزار به زودی در مقام مجری با مسابقه «برنده باش» به شبکه سه می‌آید.

عملکرد صمدی را دیده ایم و می‌توانیم درباره اش نظر دهیم. او بالاتر از انتظار عمل کرد، اطلاعات فوتبالی اش خوب بود، به ندرت تپق میزد و آداب معاشرت با بیننده را بلد بود.

برنامه اش، اما خیلی زود مهر توقیف خورد؛ آن هم توسط تلویزیون که مدتی است متولی نظارت بر محتوای تلویزیون‌های اینترنتی شده.

حذف آزاده صمدی که گفته می‌شود به خاطر مخالفت با اجرای برنامه فوتبالی توسط یک مجری زن است، نهیبی جدی برای شبکه‌های اینترنتی است.

این شبکه‌ها به خاطر مختصات فضای وب، آزادی عمل بیشتری نسبت به شبکه‌های رسمی دارند و وارد حوزه‌هایی می‌شوند که برای برنامه سازان صداوسیما ممنوع است. حالا تلویزیون‌های اینترنتی بیش از پیش باید حواسشان را جمع کنند.

این همه ماجرا نیست؛ شنیده می‌شود برنامه سازان قبل از ارائه محتوای خود باید از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر مجوز بگیرند؛ یک مسیر پر پیچ و خم مسئولان شبکه‌های اینترنتی، اما می‌گویند مجوز را حذف کنید و مسئولیت را به خودمان بسپارید… تلویزیون در حالی به آزاده صمدی اخم کرده که از مدت‌ها پیش فرش قرمز برای محمدرضا گلزار پهن کرده است.

گلزار شکار بزرگ مدیران تلویزیون است که اجرای برنامه «برنده باش» توسط او آورده مالی و معنوی چشمگیری برای شان به همراه خواهد داشت.

دستاورد گلزار از این برنامه چه خواهد بود؟ او که به ندرت مهمان برنامه‌ها می‌شد و آخرین حضور تلویزیونی اش به ۱۰ سال پیش باز می‌گردد، چرا اجرای یک مسابقه را پذیرفته؟ این با آداب ستارگی منافات ندارد؟ هفته‌ای دو بار روی آنتن بودن، مخاطب را دلزده نمی‌کند و روی گیشه فیلم هایش اثر منفی نمی‌گذارد؟ درباره سرنوشت عجیب اجرای آزاده صمدی و مسیر پر سنگلاخ پیش روی محمدرضا گلزار در ادامه صحبت می‌کنیم:

پوست خربزه زیرپای سوپراستار؟
چرا می‌توان مدعی بود محمدرضا گلزار با پذیرش اجرای یک مسابقه تلویزیونی چوب حراج بر جایگاه رشک برانگیز خود خواهد زد؟ حضور این ستاره سینما در تلویزیون به نفع اوست یا مدیران؟ اصلا چهره‌ای که به سختی دعوت برنامه‌ها را می‌پذیرفت چطور پذیرفته هفته‌ای دو بار در قاب شبکه سه حاضر شود؟

پیش درآمد
نخستین بار که اعلام شد محمدرضا گلزار قصد اجرای یک مسابقه برای شبکه نسیم را دارد با شک و تردید باور کردیم. کمی بعد خبر آمد او به جای شبکه نسیم در شبکه سه مسابقه اش را تولید خواهد کرد.

در نهایت گلزار در واپسین برنامه «ماه عسل» حاضر شد و از مسابقه اش گفت: «مسابقه بزرگ برنده باش و با نام سابق میلیونر شو.»

می‌خواستیم درباره تصمیم این بازیگر و مسیر تازه اش بلافاصله بنویسیم، اما به دلیل مسابقات جام جهانی و نیز چند اتفاق دیگر، گزارش به تعویق افتاد. اصل حرف و نظرمان، اما تغییری نکرده و معتقدیم تصمیم محمدرضا گلزار در وهله اول به کام مدیران تلویزیون است.

شاید بگویید او در قبال دستمزدی هنگفت حاضر به اجرای مسابقه شده. نظرتان را رد نمی‌کنیم، اما گلزار سوپراستار است و دستمزدی که در سینما و شبکه نمایش خانگی می‌گیرد، تفاوت فاحشی با دیگران دارد.

در این شرایط او چرا حاضر شده هفته‌ای دو بار در قاب شبکه سه حاضر شود؟ آیا این تصمیم عاقلانه است؟ به جایگاه سوپراستار خدشه نمی‌اندازد؟

یک مسابقه تکراری
آن همه سختگیری برای حضور در تلویزیون حالا از بین رفته و محمدرضا گلزار پذیرفته در مقام مجری فضای تازه‌ای را تجربه کند. کاری سخت در پیش دارد که درباره اش در باکس بعد نوشته ایم. گلزار هدف این مسابقه را ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه و بالا بردن سرانه مطالعه در کشور دانسته و گفته مسابقه‌ای بسیار پر هیجان و شادی خواهد بود.

او صادقانه گفته مسابقه «برنده باش» از یک مسابقه پربیننده خارجی الگوبرداری کرده تا در زمان پخش متهم به کپی برداری نشود. منظور گلزار مسابقه انگلیسی «چه کسی می‌خواهد یک میلیونر باشد؟» است که از سال ۱۹۹۸ روی آنتن است.

«برنده باش» نیز به شرکت کننده‌ای که ۱۵ سوال گلزار را درست پاسخ بدهد ۱۰۰ میلیون جایزه خواهد داد. از آن طرف مدل این مسابقه در کشورمان تولید شده که مورد تازه اش را در شبکه پنج شاهدیم: «پنج ستاره».

در این مسابقه اشکان خطیبی از شرکت کننده‌ها سوال‌هایی می‌پرسد و در ازای آن مبلغی جایزه میدهد. گلزار حاضر به اجرای یک مسابقه شده که شکل آن فاقد نوآوری است و او را در معرض قضاوت با مجریان دیگر قرار میدهد.

گلزار چه جایگاهی دارد؟
شاید بگویید چرا از بدیهیات حرف می‌زنید؛ خب جایگاه محمدرضا گلزار مشخص است. حق دارید، ولی برای تحلیل تصمیم او نیاز به این مقدمه است. اتفاقا دو سال پیش پروند‌های مفصل درباره کارنامه گلزار منتشر کردیم و راز در اوج ماندن او را شرح دادیم؛ با این مقدمه: «گاهی شمایل جمشید هاشم پور پای مردم را به سالن سینما‌ها باز می‌کرده و سالی دیگر جوانان چشم روشن.

به هزاران دلیل، اما فاکتور‌های موفقیت گیشه هیچگاه طول نداشته و بعد از مدتی کارکردش را از دست داده است. درباره گلزار، اما اتفاق دیگری رخ داده و بعد از ۱۴ سال هنوز قدرت جذب تماشاچی به سالن‌ها را دارد.» غالب فیلم‌های گلزار فروش داشته و حتی فیلم خاص پسندی، چون «مادر قلب اتمی» یا «خشکسالی و دروغ» به واسطه نام او کف فروش را داشته اند.

نکته دیگر اینکه گلزار بعد از مدت‌ها دورخیز برای بازی در فیلم‌های خاص، مزد تلاشش را در «مادر قلب اتمی» گرفت و نشان داد می‌تواند وجهی دیگر از خود نشان دهد. او حالا سوپراستاری است که هم گیشه دارد و هم می‌تواند مورد توجه سخت پسند‌ها باشد.

قدر خودت را بدان
خودش می‌داند چه کار سختی در پیش رو دارد. احسان علیخانی هم واقف است اجرا چه کار سختی است و با یک سوال گلزار را به چالش می‌کشد: «سعی ام را می‌کنم؛ سخت است، ولی فکر کنم از پس آن بر بیایم. فعلا تمرین می‌کنم.»

همه سختیها، اما مربوط به اجرا نمی‌شود؛ بالاخره برنامه ضبطی است و گلزار می‌تواند با برداشت مجدد بخش‌هایی را که دوست ندارد دور بریزد. چالش واقعی حضور مداوم او روی آنتن و اجرای یک مسابقه تکراری است.

محمدرضا گلزار همچنان سوپراستار است و حالا حالا‌ها در سینما خریدار دارد. او سال‌ها از جایگاهی که داشته محافظت کرده و به خوبی آداب ستاره بودن و ستاره ماندن را بجا آورده است.

گلزار با یک مسابقه استعداد خود را در اجرا محک می‌زند. طبعا برای مجریان کارکشته اجرای مسابقات می‌تواند بر محبوبیت آن‌ها بیفزاید، اما برای گلزار ریسک است. اگر مهران مدیری با دورهمی» احیا می‌شود به خاطر سال‌ها تجربه او در اجرای استندآپ و شناخت کامل بیننده تلویزیونی است. اما گلزار به چه تکیه دارد؟

رابطه گلزار و سیما
یک تفکر بین بازیگران مطرح نهادینه شده که نباید زیاد» در تلویزیون حاضر شوند. این تفکر ربطی به رابطه بعضا شکرآب سینما و تلویزیون ندارد و نمی‌توان آن را «پز» دانست.

دلیل این است:وقتی یک بازیگر زیاد در معرض دید باشد، جذابیت خود را برای مخاطب از دست می‌دهد. محمدرضا گلزار از جمله استار‌هایی است که به این مانیفست پایبند بوده و به ندرت در تلویزیون حاضر شده.

اتفاقا احسان علیخانی در برنامه «ماه عسل» گفت‌وگو را از همین زاویه شروع کرد: «ضیق وقت دارم و به دلایلی دیر به دیر در تلویزیون حاضر می‌شوم. از سال ۸۷ که در برنامه سال تحویل رضا رشیدپور به تلویزیون آمدم دیگر نیامده ام.»

(نقل به مضمون) نه گلزار دلایلش را توضیح داد و نه علیخانی صلاح را در پرسیدن دانست، چون مشخص است که رضا گلزار مدیوم تلویزیون را وسیله مناسبی برای ارتباط با هوادارانش نمی‌داند. او در صفحه شخصی و اکران‌های خصوصی فرصت ارتباط با طرفداران را دارد و با حضور در تلویزیون خود را در معرض قرار نمی‌دهد. او حتی دعوت برنامه تخصصی «هفت» را هم رد کرده بوده.

به کام مدیران
حضور محمدرضا گلزار در شبکه سه. به کام تلویزیون است یعنی هر چقدر می‌توان نگران جایگاه سوپراستار بود، مدیران به خود مباهات می‌کنند که توانسته اند او را شکار کنند.

حتما گلزار می‌تواند طیف زیادی از بیننده‌ها را پای مسابقه «برنده باش» بکشاند و این مسابقه را تبدیل به برنامه‌ای پر مخاطب کند. نتیجه؟ از نظر معنوی تلویزیون و شبکه سه صاحب بیننده‌های زیادی می‌شوند. از نظر مادی هم اسپانسر برنده باش» سود هنگفتی نصیب تلویزیون خواهد کرد، یک برنامه دو سر سود برای تلویزیون.

شکار محمدرضا گلزار برای مدیران سیما آنقدر اهمیت دارد که حاضر می‌شوند، برند خود را خرج آن کنند. حدود ۲۰ دقیقه از «ماه عسل» به رونمایی این مسابقه اختصاص می‌یابد و گلزار از جزئیاتش می‌گوید. می‌بینید؟

تلویزیون حاضر است برند خود را فدای گلزار کند و شأن «ماه عسل» را در حد «شما و سیما» و «گلخانه» پایین بیاورد. محمدرضا گلزار که در بازیگری پا به مسیری تازه گذاشته بود، وارد حوز‌های پرریسک شده. نتیجه چه خواهد شد؟ کمی منتظر می‌مانیم.

آغاز قدرت نمایی تلویزیون
تلویزیون که حالا به شکل همه جانبه مسئولیت نظارت بر محتوای تلویزیون‌های اینترنتی را به دست گرفته برای شروع قدرتنمایی اش در این عرصه دستور حذف آزاده صمدی از برنامه «زابیواکا» را صادر کرد.

این برنامه که چند روز پیش آن را معرفی کردیم قاب برنامه پخش مستقیم مسابقات جام جهانی است که از تلویزیون اینترنتی آیو پخش می‌شود.

در روز‌هایی که تب اجرا در بین بازیگران سینما و تلویزیون داغ شده، آزاده صمدی تصمیم گرفت تا این عرصه را به شکلی متفاوت تجربه کند از همین رو به پیشنهاد تلویزیون اینترنتی «آیو» برای اجرای برنامه فوتبالی «زابیواکا» پاسخ مثبت داد.

این برنامه همزمان با شروع جام جهانی با اجرای صمدی در دسترس کاربران تلویزیون آیو قرار گرفت و اتفاقا مورد استقبال هم واقع شد. اجرای خوب این بازیگر و تسلط نسبی اش روی مسائل فوتبال خیلی زود نظر‌ها را به سمت این برنامه جلب کرد، اما این ماجرا به مذاق تلویزیونی‌ها خوش نیامد و خیلی زود دستور حذف صمدی را صادر کردند؛ حذفی که واکنش تند حامد جوادزاده کارگردان برنامه «زابیواکا» را در پی داشت.
او در گفت و گو با صبا حسابی از خجالت تلویزیون در آمده و گفته اقدام آن‌ها کاملا غیرمنطقی است. اما دقایقی بعد از انتشار این حرفها، روابط عمومی کل سیما برای اینکه زهر حرف‌های آقای کارگردان را بگیرد، گفت و گوی کوتاهی از مدیر شبکه آیو را به رسانه‌ها ارسال کرد.

در این گفت: وگوی کوتاه، مسیح تفرشی خیلی شیک تلویزیون را از همه تقصیرات مبرا دانسته و گفته اتفاقا آن‌ها با اجرای مجری زن موافق بودند، اما ما خودمان با توجه به بازخورد‌هایی که از مخاطبان دریافت کردیم تصمیم به حذف آزاده صمدی گرفتیم.

منبع: روزنامه هفت صبح

کدخبر: ۲۱۵۸۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • masoudronin

    صدا سیمای میلی