کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۸۸۵۱
تاریخ خبر:

پیشنهاد روزنامه جوان درباره قیمت بنزین

روزنامه جوان نوشت: اگرچه با گران شدن یکباره سوخت در کشور بدون درنظرگرفتن مولفه‌های تاثیرگذار آن بر نهاده‌های تولید موافق نیستیم اما در حال حاضر که کشور با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است اتلاف بیش از ۳۰۰ هزار میلیاردتومان پول که می‌توان در بخش‌های زیرساخت و عمرانی کشور مصروف شود، کار صحیحی نمی‌باشد. به نظر می‌رسد دولت باید در حال حاضر جسارت کافی داشته باشد و با استفاده از تجربیات هدفمندی انرژی در دولت‌ گذشته و بهره‌جستن از اقتصاددانان و نخبگان روشی قابل قبول ارائه کند.
مقایسه مصرف بنزین بین ایران و ترکیه نشان می‌دهد که اگرچه جمعیت این دو کشور نزدیک به هم است اما ایرانی‌ها ۱۰ برابر ترک‌ها بنزین مصرف می‌کنند. ایران روزانه نزدیک به ۸۱ میلیون لیتر بنزین می‌سوزاند این در حالی است که این رقم در ترکیه نزدیک به ۸ میلیون لیتر است. یعنی ایرانی‌ها روزانه ۷۳ میلیون لیتر بیشتر از ترکیه بنزین می‌سوزانند و اگر قیمت بنزین را در بازارهای جهانی را فقط ۵هزارتومان در نظر بگیریم یعنی ایرانی‌ها بیش از ۳۶۵ میلیاردتومان در روز بنزین را می‌سوزانند. یعنی ایرانی‌ها هر ۵ روز یکبار به اندازه بودجه یکسال راه‌آهن در کشور را هدر می‌دهند.
هدفمندی قیمت بنزین و گازوئیل از یک‌سو می‌تواند باعث کاهش و از بین رفتن قاچاق سوخت در کشور شود و از سوی دیگر دولت با به دست آوردن منابع مالی می‌تواند بدهی‌های خود را به شرکت‌ها و پیمانکاران پرداخت کند.

کدخبر: ۲۱۸۸۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamid.b58

    چرا یک طرفه قاضی میرید , ایا مشکل مردم ه ستن , یا این ماشینهای بیکیفیت و مصرف بال ا , حمل ونقل عمومی هم که تعریف چندانی ند اره

  • 1.arashk

    افرین، گرونی خیلی خوبه.مردم همه عاشقه گر ونین.هر وقت چیزی گرون میشه مردم برای خری دش وارد عمل میشن.

  • Alireza77

    اونوقت تركا ماشينايي كه سوار ميشن قيمتاش چنده؟؟؟

  • mazdak

    پرفسور ماشینهای داخلی رو با ماشین های رو ز اروپا مقایسه کن بد نظره بده پژو هر 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین میسوزونه

  • behi_matrix

    زیرساخت های ترکیه رو در مورد حمل و نقل ع مومی با ایران رو هم مقایسه کنین، به جز ت هران کدوم شهر متروی درست حسابی داره،؟؟!! !

  • parviz_khan

    دفعه اول که برای زیرساختها بنزین رو گرون کردید.دیدیم چقدر توی کارتون موفق بودید. چرا راستش رو نمیگید.بگید ازمون نفت نمیخر ن میخواهیم به جاش بنزین گرون کنیم

  • khordbin

    همین مونده تو مارو با ترکیه مقایسه کنی، فقط هم در اینجور مسائل!

  • mahab

    لطفا از این پیشنهادات ندید. فرمول‌های که در دنیا جواب داده در ایران جواب نمیده. مگه گران کردن بنزین از 100 تومن به 1000 تومن تاثیری در حمل نقل عمومی گذاشت که دو باره بذاره؟

  • jm.1987

    نظر کیهان هم همینه آیا؟