کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۲۴۲۴
تاریخ خبر:

پنج رسوایی بزرگ‌ در طول تاریخ اقتصاد دنیا

دنیای تجارت پر از افرادی است که خواسته‌اند به هزینه دیگران به ثروت هنگفت دست پیدا کنند. پنج مورد از مشهورترین آنها عبارتند از:

***** ۱-چارلز پانزی: او یک مهاجر ایتالیایی به آمریکا بود که در سال ۱۹۱۹ برای یک سرمایه‌گذاری ۴۵ روزه به سپرده گذاران ۵۰ درصد سود پرداخت می‌کرد. او کسب و کار خود را به شکل یک هرم ایجاد کرده بود که سود سپرده گذاران قبلی را با سپرده های جدید پرداخت می‌کرد بی آن که ارزش افزوده واقعی در اقتصاد ایجاد کرده باشد. نرخ سودهای پرداختی وی چنان وسوسه آور بود که بسیاری از سپرده‌گذاران به محض دریافت سود خود بخشی یا کل مبلغ جدید را مجددا سپرده گذاری می کردند.

با این حال از اوت ۱۹۲۰، وی در پرداخت سود سپرده گذاران ناکام ماند و در نهایت ورشکسته شد. دادگاه او را به ۵ سال حبس محکوم کرد.

***** ۲- شرکت انرون: یک شرکت انرژی بود که نماد دستکاری در صورت های مالی برای گمراه کردن سهامداران محسوب می شود. در نوامبر ۲۰۰۱ و هنگامی که مشخص شد کنث لی- مدیرعامل این شرکت- حقایق با اهمیت صورت های مالی و بدهی عظیم این شرکت را پنهان کرده است ارزش هر سهم این شرکت به یک دلار سقوط کرد و این شرکت در سال بعد اعلام ورشکستگی کرد.

***** ۳- شرکت ورلدکام: این شرکت که دومین شرکت بزرگ مخابراتی در آمریکا بود که با دستکاری در اسناد حسابداری خود، ارزش دارایی های خود را ۳.۸ میلیارد دلار بیشتر نشان داده بود. مدیرعامل این شرکت به ۲۵ سال حبس محکوم شد.

***** ۴-برنارد کدوف- رئیس پیشین بورس نزدک بود که بزرگ ترین تخلف مالی در پرداخت سود سرمایه گذاران بورسی به ارزش ۶۴.۸ میلیارد دلار مرتکب شد. او به ۱۵۰ سال حبس محکوم شد که بیشترین مقدار مجاز حبس در آمریکا است.

***** ۵-برادران لمان: یکی از بزرگ ترین بانک های سرمایه گذاری دنیا بود که ۱۵۰ سال سابقه فعالیت داشت. ناتوانی این بانک در دریافت وام های رهنی خود به مشتریانش باعث شد تا این بانک با ۶۱۹ میلیارد دلار بدهی اعلام ورشکستگی کند. از ورشکستگی این بانک به عنوان یکی از اصلی ترین علل طولانی شدن رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ نام برده می شود.

کدخبر: ۲۲۲۴۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamedali

    مطلب شماره یک چند سال پیش در خوزستان اتف اق افتاد که به همین شکل پول مردم رو جمع می کردند و سودهای کلان می دادند اخروامر با میلیاردها تومان فراری می شدند .

  • moslem.n

    جایی ایران خالیه که به زودی پر میشه

  • peymanmoghadam

    لطفا تو ایران از رسوایی مالی حرفی نزنید. ما اسطوره رسوایی های مالی هستیم.