کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۶۰۵
تاریخ خبر:

پاسخ سفیر ایران در لبنان به سفیر عربستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علی فتحعلی» سفیر ایران در لبنان درباره دو موضوع دخالت عربستان در یمن و تفاهم هسته‌ای در لوزان واکنش نشان داد.

او در واکنش به اتهامات اخیر «علی عوّاض عسیری» سفیر عربستان در لبنان که تحولات یمن را نتیجه دخالت‌های ایران خوانده بود، گفت: حقیقت امر این است که آنچه در یمن روی می‌دهد یک دخالت نظامی خارجی در یمن است که هیچ توجیه اخلاقی و قانونی ندارد و در جریان آن تا کنون بیش از ۳۰۰ غیر نظامی یمنی از جمله بیش از ۱۰۰ کودک شهید شدند.

به گزارش روزنامه السفیر، فتحعلی افزود: ملت مظلوم و شجاع یمن دارای تمدن اصیل هزاران ساله است و می‌تواند معنی دخالت در امورش را درک کند. این ملت امروزه با چشم خود دو رویکرد مخالف یکدیگر را مشاهده می‌کند؛ از یک طرف جنگنده‌هایی را می‌بیند که موشک‌‌ها و آتش خود را بر سرش می‌ریزد و تأسیسات زیر بنایی کشورش را منهدم می‌سازند… و از طرف دیگر هواپیماهای مسافری را می‌بیند که کمک های انسان دوستانه از جمله دارو و مواد غذایی مورد نیازش را برایش انتقال می‌دهند.

وی با اشاره به ائتلاف عربستان علیه یمن تاکید کرد که افکار عمومی در این برهه زمانی سؤال می‌کنند «چرا چنین ائتلافی را به هنگام جنگ‌‌های ۲۲ و ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه شاهد نبودیم؟. چرا هیچ گونه تصمیمی توسط این ائتلاف برای رویارویی با نبرد صهیونیستی علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ گرفته نشد؟.

فتحعلی به اتهامات سفیر عربستان در بیروت علیه ایران نیز واکنش نشان داد و گفت: بنده به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان معتقدم که ما سفرا نماینده کشورهایمان هستیم و لازم است که تلاش کنیم که به دولت‌هایمان مشورت دهیم و واقعیت امور را آنگونه که هست به آنها انتقال دهیم. شرایط فعلی جهان به گونه‌ای نیست که به برخی‌ها اجازه تحریف حقائق را بدهد.

سفیر ایران در لبنان همچنین در اولین واکنش به تفاهم لوزان، مذاکرات هسته‌‌‌ای اخیر را «بسیار پیچیده» توصیف کرد و با اشاره به تحریم‌های تحمیلی علیه مردم ایران، تاکید کرد که ملت مقاومت کرده و تسلیم فشارها نشد.

به گزارش روزنامه «السفیر»، فتحعلی با بیان اینکه شماری از دانشمندان هسته‌ای ایران طی سال‌های گذشته توسط صهیونیست‌ها ترور شدند، گفت: با رهبری حکیمانه و مقاومت ملت و تیم دیپلماسی، ایران وارد مذاکرات جدی و نفس گیر شده تا غلط بودن همه اتهامات (غربی‌ها) را ثابت کند. از همان ابتدا دریافتیم که این اتهامات سیاسی هستند.. زیرا استفاده از سلاح کشتار جمعی در اسلام حرام است و چنین امری در فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران روشن است.

وی درباره تفاهم لوزان گفت: این تفاهم نشان داد که ایران به همه حقوق خود در استفاده صلح آمیز از تکنولوژی و انرژی هسته‌ای دست یافت. چنین امری را یک پیروزی برای ملت ایران می‌دانیم. نکته اصلی در این تفاهم حفظ حق ایران در غنی سازی است. این امر به معنی این است که ایران در خصوص این نوع انرژی، وابسته به هیچ کشوری نیست… این در حالی است که پیش از این برخی کشورها حتی نمی‌خواستند اورانیوم غنی‌شده را برای نیازهای پزشکی خریداری کنیم ولی سلامتی بسیاری از بیماران منوط به داروهای هسته‌‌ای بوده و لازم بود خودمان آنها را تولید کنیم و خدا را شکر چنین امری محقق شد.

سفیر ایران در بیروت در پاسخی به سؤالی درباره پیامدهای این تفاهم بر تحولات منطقه خاورمیانه گفت: همه باید بدانند که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۵+۱ بر پرونده هسته‌ای متمرکز بوده و هیچ قصدی برای در بر گرفتن موضوعات دیگر نداریم… البته طبیعی است که این تفاهم پیامدهایی بر برخی موضوعات منطقه خواهد داشت و ما خوشحال هستیم که این پیامدها مثبت است. از همان ابتدای مذاکرات به غربی‌ها می‌گفتیم که مذاکره تنها راه حل مشکلات است.

کدخبر: ۲۳۶۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر