کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۴۵۷۲
تاریخ خبر:

پاسخ رهبر انقلاب به چند استفتاء/ حکم بازیِ ورق به قصد غیرقمار

مقام معظم رهبری در پاسخ به برخی پرسش‌های مطرح شده از ایشان، نظر خود را بیان کردند.

به گزارش ایسنا، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری جدیدترین استفتاهای انجام شده از رهبر انقلاب و پاسخ‌های معظمُ‌له به موارد مطرح‌شده را منتشر کرد که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است:

* آیا اگر افراد بدون شرط‌بندی و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد، بلکه فقط برای سرگرمی و مشغول بودن، مبادرت به بازی با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده‌اند؟ حضور در مجالس بازی با ورق برای تفریح چه حکمی دارد؟

بازی با ورقی که عرفاً از آلات قمار محسوب می‌شود، به‌طور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازی با آلات قمار شرکت کند.

* در آلمان و بعضی از کشورهای اروپایی، گاهی فاصله بین بعضی از شهرها (یعنی فاصله تابلوهای خروجی شهری و ورودی شهر دیگر) به صد متر نمی‌رسد، حتی بعضی از خانه‌ها و خیابان‌های دو شهر کاملاً به هم متصل هستند، حدّ ترخّص این موارد چگونه است؟

با فرض اتصال یکی از دو شهر به دیگری به نحوی که در سؤال آمده است، آن دو، حکم دو محله یک شهر را دارند که خروج از یکی به دیگری مسافرت محسوب نمی شود تا نیاز به حدّ ترخّص باشد.

* افرادی هستند که خمس بر آن‌ها واجب است، ولی تا کنون آن را نپرداخته‌اند و در حال حاضر هم توانایی پرداخت آن را ندارند و یا بر آن‌ها بسیار دشوار است، حکم آنان در این‌باره چیست؟

مجرد عدم توانایی یا دشواری پرداخت خمس موجب برائت ذمّه و سقوط تکلیف نیست، بلکه ادای آن تا حد امکان واجب است، چنین افرادی می توانند با دست گردانِ مبالغ بدهی خود با ولیّ امر خمس یا وکیل او، آن را به تدریج برحسب استطاعت خودشان از جهت مقدار و زمان بپردازند.

* امروزه می‌توان تخمک‌هایی را که در خارج از رحم بارور شده‌اند در مکان‌های مخصوصی به‌طور زنده نگهداری کرد و در صورت نیاز آن‌ها را در رحم صاحب تخمک قرار داد، آیا این کار جایز است؟

این عمل فی نفسه اشکال ندارد.

* در سجده و رکوع بعد از قرائت ذکر واجب، گفتن چه ذکری افضل است؟

تکرار همان ذکرِ واجب و بهتر است که به عدد فرد ختم شود، و در سجده علاوه بر آن‌چه گفته شد، صلوات و دعا برای حاجت های دنیا و آخرت مستحبّ است.

* آیا خمس مالی که مستأجر به عنوان رهن به موجر می دهد، بر عهده مستأجر است یا موجر؟

اگر از منفعت کسب مستأجر باشد، بر او واجب است که بعد از گرفتن آن از موجر، خمس آن را بپردازد، و خمس آن بر عهده موجر که آن مال را به عنوان قرض می گیرد، واجب نیست.

* روایاتی وجود دارد دال بر این‌که پاشیدن آب بر قبور مستحبّ است، مانند روایاتی که در کتاب «لآلی الاخبار» ذکر شده است، آیا این استحباب مخصوص روز دفن میّت است یا اطلاق دارد، چنانچه نظر مؤلف «لآلی الاَخبار» چنین است؟

پاشیدن آب بر قبر در روز دفن مستحبّ است و بعد از آن نیز به قصد رجاء اشکال ندارد.

*‌ مقدار قابل توجهی پول به حساب شخصی واریز شده که صاحب حساب پس از گذشت یک سال هنوز نتوانسته منشأ پول را پیدا کند، حالا تکلیف صاحب حساب با اصل پول و سود این مدت آن چیست ؟

اگر از یافتن مالک آن مأیوس شده‌اید، به فقیر بپردازید.

* آیا راه دادن بچه‌های کوچک به مسجد کراهت دارد؟

راه دادن بچه به مسجد اگر به گونه‌ای باشد که موجب مزاحمت برای نمازگزاران باشد یا احتمال دهند مسجد را نجس کند مکروه است، و در غیر این دو صورت اگر باعث علاقه‌مندی آنان به مسجد و نماز شود مستحسن و نیکو است.

کدخبر: ۱۷۴۵۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    والا تا جایی که من میدونم تو یه ساعتی ک ه ادم میشینه پا حکم مهربونیا زیاد میشه, فکر ادم باز میشه و مهمتر از همه غیبت ملت و نمیکنیم.تازه اگه شلم بزنیم که دیگه بهت ر…

  • msazeri23612

    اتومبیل فرزند لاریجانی تمام زندگی وهست و نیست من وخانوادام را یکجا میتواند بخرد ب ا این حال من بدبخت میدهم ولی ایشان نمی د هند این چه حکمی دارد.

  • moham313yar

    قمار بازها چه ناراحت شدن و استیکر خشم گذ اشتن?