کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۱۶۲۴
تاریخ خبر:

ولیعهد سعودی؛ مالک گران ترین خانه جهان

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به بررسی دارایی‌ها و مخارج هنگفت شاهزاده‌های سعودی و به خصوص شاهزاده خبرساز این روزهای این کشور یعنی «محمد بن سلمان» پرداخته است.

موضوع اصلی این گزارش، قصر مجللی است که بن سلمان در سال ۲۰۱۵ در پاریس خریده و به تازگی، هویت این شاهزاده سعودی به عنوان خریدار گمنام آن لو رفته است.

در ابتدای این گزارش آمده است: «دو سال پیش که قصر (تازه‌ساز) لوئی چهاردهم به فروش رفت، مجله "فورچونز" آن را "گران‌ترین خانه دنیا" لقب داد و نویسنده مجله مد و زیبایی "تاون اند کانتری" که از دیدن مشخصات این قصر از خود بیخود شده بود، مقاله‌ای در وصف فواره‌های طلایی، مجسمه‌های مرمرین و پارک دالان دالان ۵۷ جریبی آن نوشت؛ اما در میان همه این گزارش‌ها و مقالات توصیفی، جای یک چیز خالی بود: نام خریدار این ملک ۳۰۰ میلیون دلاری.»

حالا مشخص شده که رد این معامله به وارث تاج و تخ عربستان یعنی «محمد بن سلمان» می‌رسد.

خرید این خانه، یکی از معاملات سنگین سال ۲۰۱۵ این شاهزاده عرب بوده؛ وی ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید یک قایق تفریحی و ۴۵۰ میلیون دلار برای خرید یکی از نقاشی‌های «لئوناردو داورینچی» هم هزینه کرده است.

به گزارش فارس، این قصر که در شهر «لوئینز ونسان» فرانسه قرار دارد، بر اساس مدارک قانونی به چند شرکت تعلق دارد که همگی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری «هشت» است؛ این یک شرکت سعودی است که مدیریتش در دست بنیاد شخصی محمد بن سلمان است. مشاوران مالی خانواده سلطنتی عربستان البته با صراحت به نیویورک تایمز گفته‌اند که این قصر نهایتاً متعلق به بن‌سلمان است.

محمد بن سلمان برای خرید آن قایق تفریحی ۵۰۰ میلیون دلاری از یک کارخانه‌دار روس و خرید یک شکارگاه خصوصی مجلل ۶۲۰ جریبی در نزدیکی پاریس هم از هویت همین شرکت سرمایه‌گذاری «هشت» استفاده کرده است.

نیویورک‌تایمز نوشته است: «قصر جدید بن سلمان، ظاهری قرن هفدهمی دارد اما در زیر این لایه ظاهری، یک سازه جدید و مدرن قرار دارد. به لطف تکنولوژی قرن بیست و یکمی این قصر، فواره‌ها، سیتسم صوتی، نورپردازی و سامانه تهویه مطبوع کل مجموعه از راه دور و توسط برنامه نصب شده بر روی آیفون بن‌سلمان، قابل کنترل است.»

خانواده سلطنتی سعودی که منشأ درآمدش هنوز هم نامشخص است، با پایین آمدن قیمت نفت سعی کرد که کسری بودجه رو به فزونی خود را با نظم و انضباط مالی جبران کند.

اما درست در سال گذشته میلادی که دولت برای جبران کسری بودجه خود، اجرای پروژه‌هایی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار را متوقف کرد، پادشاه کشور یعنی «ملک سلمان» در حال ساخت قصری جدید در مراکش بود و ولیعهدش هم به سراغ خرید یک قایق تفریحی مجهز به دو استخر و یک بالگرد رفته بود.

کدخبر: ۱۹۱۶۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر