کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۸۴۱۷
تاریخ خبر:

وفای به عهد "حاج قاسم" در نابودی داعش از قلب تهران تا قلب مدیترانه

در روزهای ابتدایی هفته جاری مصادف با روزهای آخر ماه صفر، اتاق عملیات هم‌پیمانان ارتش سوریه در بیانیه‌ای آزادسازی کامل شهر«البوکمال » در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق در حومه جنوب شرقی دیرالزور را اعلام کرد و با این آزادی جریان مقاومت که گستره آن امروز از قلب تهران تا قلب مدیترانه است توانست توطئه تغییر قهری شطرنج سیاسی منطقه با چاشنی وعده تحقق حکومت اسلامی درعراق و شام را ناکام کند.

به گزارش ایسنا، اهمیت آزادسازی شهر البوکمال که از آن به عنوان آخرین دژ مستحکم داعش در سوریه یاد می‌شد برای جریان مقاومت آن چنان مهم و تعیین‌کننده بود که سردار نامی ایران خود تصمیم گرفت در راستای تحقق وعده‌اش برای پایان دادن به سیطره این شجره خبیثه ملعونه، ۷۲ ساعت فرماندهی میدان مستقیم نبرد را بر عهده بگیرد تا خاطره شیرین نقش این فرمانده در آزادسازی مناطقی همچون موصل ، تکریت، جرف الصخر ، حفظ "سامرا" و "کربلا" از چنگ داعش ، جلوگیری از سقوط اربیل و … در عملیات "ام المعارک" بار دیگر در اذهان ملت‌های منطقه تداعی شود و در غیاب شهیدان لشگرهای فاطمیون ، حیدریون ، زینبیون، حشد الشعبی، حزب الله و … و یارانی چون شهیدان مصطفی بدر الدین ، سمیر قنطار ، جهاد مغنیه، علیرضا توسلی ( ابوحامد ) عصام زهر الدین، جمیل حسین ( چمچه مار )حمید تقوی، شعبان نصیری ( جهان آرا موصل ) محسن حججی ، حسین همدانی و … در سایه هدایت‌های آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله علی خامنه‌ای و حجت‌الاسلام و المسلیمن سید حسن نصرالله ، سردار قاسم سلیمانی پایان حضور نظامی داعش در منطقه را اعلام کند.

در حال حاضر تروریست‌های داعش پس از اینکه از شهر راهبردی البوکمال توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به عقب رانده شدند، دیگر در سوریه هیچ شهری در اشغال آنان قرار ندارد، ولی در برخی مناطق صحرایی از جمله شرق استان دیرالزور (منطقه التنف و بخش‌هایی کوچک از مناطق اطراف رود فرات)، جنوب دمشق (اردوگاه یرموک)، قنیطره، درعا، حضور کم رنگی دارد و بر اساس اعلام رسانه‌های نزدیک به جریان مقاومت، تثبیت مواضع در شهر راهبردی « البوکمال» و مناطق حومه در جنوب استان دیرالزور هدف نخست نیروهای جبهه مقاومت است چرا که تجربه نبردهای سه سال گذشته نشان می‌دهد تروریست‌ها در سخت‌ترین شرایط آماده قدرت نمایی هستند. همچنین براساس راهبردهای از پیش تعیین شده، جبهه مقاومت تلاش می کند خطرات تحرکات مثلت نیروهای آمریکایی، تروریست‌های داعش و نیروهای دموکراتیک کرد را در شرق رود فرات و حومه شهر « البوکمال» به حداقل کاهش دهد. از دیگر سو نیروهای جبهه مقاومت به شرایط حساس در شرق رود فرات و احتمال انجام ضد حملات از سوی تروریست‌ها به خوبی واقف هستند و همین مسئله باعث شده عملیات در این منطقه را گام به گام ادامه دهند.

جریان مقاومت تامین امنیت مرزهای مشترک سوریه و عراق و خط ارتباطی تهران ـ مدیترانه را همزمان در دستور کار قرار دارد و به نظر می رسد آخرین راهبرد نیروهای جبهه مقاومت در شرق سوریه پایان دادن به حضور تروریست های داعش در مناطق بیابانی جنوب غرب استان دیرالزور و شرق استان حمص است.

از دیدگان بسیاری از کارشناسان منطقه، امروز داعش از نظر فیزیکی در سوریه، عراق و لبنان حذف جغرافیایی شده است چراکه داعش مرکز حکومت اسلامی خود را شام و عراق عنوان کرده بود و اکنون سرزمینی برای حاکمیت ندارند، اما قطعا از نظر تفکری و اندیشه‌ای خاتمه نیافته‌ و برای کشورهای منطقه به یک تهدید امنیتی تبدیل می‌شود. داعشی‌ها در راستای پروژه‌ای که مدتی است آغاز کرده‌اند از افراد و نیروهای‌شان در بمب‌گذاری‌ها، اقدامات تروریستی کوچک و غیره استفاده می‌کنند تا حیات رو به مرگ خود را حفظ کنند گرچه در نهایت راه به جایی نخواهند برد و به استیصال کامل می‌رسند. از دیگر سو با توجه به این که تروریست‌های داعش عموما از آسیای میانه، شمال آفریقا و همچنین برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه هستند با بازگشت این افراد به سرزمین‌هایشان باید در آینده انتظار موجی از ناامنی و وقوع حوادث تروریستی در این کشورها را داشته باشیم و شاید رهبران این گروه تروریستی و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای‌شان تلاش کنند که سرافکندگی خود در عراق و سوریه در کشورهای شرق آسیا چون افغانستان جبران کنند.

دولت اسلامی عراق و شام معروف به داعش (ISIS) - که از آن به نام "دولت اسلامی" یاد می شود و رهبران آن با وعده و رویای ایجاد یک حکومت و دولت چند ملیتی اسلامی مبتنی بر شریعت توانستند نیروهایی از نقاط مختلف جهان جذب خود کنند ، انشعاب و باقی‌مانده القاعده عراق است که طی حمله آمریکا برای سرنگونی صدام به عراق پدید آمد و ناآرامی و هرج و مرج شکل گرفته پس از آن، بستر مناسبی را برای جنگ چریکی علیه نیروهای ائتلاف و متحدان داخلی آنها شکل داد.

گروه دولت اسلامی عراق و شام در پانزدهم اکتبر ۲۰۰۶ و پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در عراق شکل گرفت. در این نشست، ابوعمر البغدادی به عنوان سرکرده آن تعیین شد. این گروه از زمان تشکیل در سال ۲۰۰۶ عملیات و حملات تروریستی بسیاری را در عراق برعهده گرفت. پس از هلاکت ابوعمر البغدادی در نوزدهم آوریل ‌۲۰۱۰ ابوبکر البغدادی به عنوان جایگزین وی معرفی شد. با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصری از این گروه در سوریه فعال شدند و توانستند حضور جدی در عراق و سوریه داشته باشند .

بعد از گسترش سیطره داعش در عراق و سوریه، ایران به در خواست دولت‌های این دو کشور همکاری تنگاتنگی را در زمینه مستشاری با نیروهای نظامی این دو کشور و جریان مقاومت آغاز کرد و از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۱ ایران، سوریه و جریان مقاومت اجازه ندادند تا اهداف تروریست‌ها در ساقط کردن بشار اسد محقق شود. در حالی که در همان زمان بسیاری تصور می‌کردند که ظرف یک ماه دولت دمشق سقوط می‌کند. با پیوستن روسیه به محورجریان مقاومت در سال ۲۰۱۵ و نقش این کشور در مقابله با اقدامات بین‌المللی علیه سوریه در سازمان ملل، حملات هوایی این کشور به مقر تروریست‌ها توانست تاثیر بسزایی در شکست نیروهای تروریستی در سوریه به خصوص داعش بگذارد.

اقدامات تروریستی داعش در عراق و سوریه ، باعث ایجاد یکی از بزرگترین تراژدی‌های انسانی در قرن اخیر شد چنان که بر اساس این جنایت ها صدها هزار نفر از انسان‌های بی‌گناه کشته و زخمی شده و میلیون ها نفر از مردم بیگناه نیز آواره بیابان ها، پناهگاه‌ها و سرزمین های دیگر شدند از دیگر سو در حالی که حضور تروریست‌ها در عراق و سوریه زمینه را برای حضور بزرگترین و با تجربه‌ترین فرماندهان ارتش های بزرگ جهان در قالب ائتلاف هایی همچون ائتلاف ضد داعش فراهم کرده بود، سربازی چون سردار قاسم سلیمانی با ابتکارات و شیوه‌های نوین نظامی خود نشان داد که یکی از بزرگترین استراتژیست‌های نظامی جهان معاصر است.

فرمانده ۶۱ ساله که در رسانه‌های داخلی و خارجی از او به عنوان‌های "فرمانده سایه"، "ژنرال بین‌المللی"، "شبح فرمانده"، "فرمانده مرموز"، "کابوس دشمن"، "مالک اشتر زمان"، "ژنرال حاج قاسم" یاد می شود و رهبر معظم انقلاب اسلامی او را "شهید زنده" نامیده است خود را "سرباز صفر ولایت" می‌داند و در عمل و گفتار آن چنان عمل کرده است که به حق شایسته آن است که از او به عنوان یکی از قهرمانان ملی مردم ایران زمین در دهه‌های اخیر یاد کرد.

کدخبر: ۱۸۸۴۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • moham313yar

    خدا قوت سردار عزیزمان

  • mamadariay

    خدایا سپاسگذارتم از این که الان هستم