کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۵۱۴۵
تاریخ خبر:

وزیر خارجه آمریکا:هیچ معافیت نفتی در ارتباط با ایران تمدید نمی‌شود

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ما در تلاش هستیم که درآمد نفتی ایران را به صفر برسانیم و در این ارتباط هیچ معافیت نفتی را دیگر برای هیچ کشوری تمدید نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، عصر امروز(دوشنبه) مایک پمپئو در نشستی در آمریکا با اعلام این خبر گفت: ما در تلاش هستیم که درآمد نفتی ایران صفر شود. بر تحریم‌های اعمال شده نظارت داریم و آن را با دقت به پیش می‌بریم.

پمپئو در ابتدای سخنان خود در ارتباط با ایران با بیان اینکه حدود یک سال پیش آمریکا از برجام خارج شد و در پی آن رئیس جمهور ترامپ یک کارزار بزرگ علیه ایران را آغاز کرد .

وی با اظهار کرد که ما این کارزار را ادامه می‌دهیم تا ایران از دستیابی به منابعی که وی مدعی شد، ایران از آنها جهت ایجاد بی ثباتی در منطقه استفاده می‌کند محروم شود و به یک کشور عادی تبدیل شود.

وی در ادامه مدعی شد: پیش از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران حدود ۱۵ میلیارد دلار از صدور نفت درآمد داشت که طبق بررسی‌های ما تحریم‌ها باعث شده که بیش از ۱۰ میلیارد دلار از این درآمدها را ایران از دست بدهد. درآمدهایی که برای حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله حزب الله استفاده می‌شد و ایران با استفاده از این درآمد تلاش می‌کرد که برنامه موشکی خود را به پیش ببرد.

وزیر امور خارجه امریکا ادامه داد: در راستای پیشبرد تحریم‌ها علیه ایران تحریم‌های نفتی علیه تهران اعمال شد و در ابتدا ما به هفت کشور در مورد این تحریم‌ها معافیت دادیم که بتوانند وابستگی خود را به نفت ایران کاهش دهند و به دنبال منابع دیگری باشند. ما اکنون تصمیم گرفته‌ایم که دیگر به هیچ کشوری معافیت ندهیم و در راستای صفر کردن درآمد نفتی ایران حرکت کنیم. ما این تحریم‌ها را به پیش خواهیم برد و با دقت بر روند اجرای آن نظارت داریم.

همچنین یورونیوز در خبری اعلام کرد: کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ تصمیم گرفته است، معافیت‌های نفتی ایران را که روز ۲ می (۱۲ اردیبهشت) مهلت آن به‌پایان می‌رسد، تمدید نکند.
این خبر از سوی رویترز و به نقل از یک منبع آگاه اعلام شد و افزایش سه درصدی بهای نفت خام را در بازارهای جهانی در پی داشت.
این منبع آگاه گزارشی را که در این باره از سوی واشنگتن پست منتشر شده بود، تایید کرد. بر اساس این گزارش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد معافیتهای شش ماهه‌ای را که اواخر سال گذشتۀ میلادی برای هشت کشور کرۀ جنوبی، چین، هند، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان تعیین کرده بود، لغو کند.
بنا بر ادعای واشنگتن پست به نقل از دو مقام وزارت خارجه آمریکا، قرار است روز دوشنبه مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور اعلام کند که «از تاریخ ۲ مه هیچ نوع معافیتی برای هیچ کشوری که در حال حاضر خریدار نفت خام ایران است، تضمین نخواهد شد».
با انتشار این خبر بهای نفت خام برنت با افزایشی ۳.۲ درصدی به ۷۴.۳۰ درصد در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از ماه نوامبر به اینسو محسوب می‌شود. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز با ۲.۹ درصد افزایش به ۶۵.۸۷ در هر بشکه رسید که بالاترین نرخ از ۳۰ اکتبر به اینسو است.
تحلیلگران بر این باورند که قطع صادرات نفت ایران آن هم در حالی که دو صادر کنندۀ مهم دیگر نفت یعنی ونزوئلا و لیبی با بحران سیاسی دست به گریبانند، بازار نفت جهانی را بطور جدی دچار چالش خواهد کرد.
دونالد ترامپ چند هفتۀ پیش در جریان نشستی با اعضای تیم امنیت ملی آمریکا بطور روشن اعلام کرده بود که قصد دارد با لغو این معافیتها و رساندن درآمد نفتی ایران را به رقم صفر، «حداکثر فشار اقتصادی» ممکن را بر این کشور تحمیل کند.
به نظر می‌رسد که آقای ترامپ قصد دارد با حذف ایران از بازار صادرات نفت، برای حل و فصل مشکل تامین نفت خام بازارهای جهانی بیش از گذشته بر عربستان سعودی تکیه کند.
رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته بصورت تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفتگو کرده و بنا بر اعلام کاخ سفید موضوع این گفتگو راههای «حفظ حداکثر فشار برایران» بوده است.

واکنش ایران
منبعی ناشناس در وزارت نفت ایران اعلام کرد که آمریکا موفق به رساندن صادرات نفت ایران به رقم صفر نخواهد شد و ایران نیز در قبال هر تصمیم آمریکا برای پایان دادن به این معافیتها آماده است.
این منبع آگاه گفت: «چه معافیتها ادامه یابد یا نه، تا زمانی که مقامات ایرانی برای توقف صادرات تصمیم نگیرند، صادرات نفت این کشور تحت هیچ شرایطی به صفر نخواهد رسید.»

واکنش عربستان سعودی
یک منبع نزدیک به دیدگاههای عربستان سعودی روز دوشنبه به رویترز اعلام کرد که در صورت پایان دادن آمریکا به معافیتهای تعیین شده برای خریداران نفت ایران، عربستان آماده است تا هرگونه کاهش احتمالی عرضۀ نفت خام را جبران کند اما پادشاهی سعودی قبل از افزایش تولید خود، تاثیرات حذف معافیتها را بر بازار ارزیابی خواهد کرد.
او تاکید کرد که هر اقدامی از سوی عربستان سعودی بستگی به عوامل متعددی از جمله اطمینان از این موضوع دارد که خریداران نفت ایران، این کشور را رها کرده‌اند.

واکنش چین و هند
پایان دادن به این معافیتهای شش ماهه، بیشترین تاثیر منفی را بر چین و هند، بزرگترین خریداران نفت ایران خواهد گذاشت.
گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور با تحریم‌های یکجانبۀ آمریکا علیه ایران مخالف است و همکاری‌های دوجانبۀ چین با ایران مطابق با قوانین بین‌الملل ادامه دارد. با این وجود او در این باره که آیا پکن به خواست واشنگتن مبنی بر توقف واردات نفت از ایران عمل خواهد کرد یا خیر، پاسخی نداد.
دونگ شیوچنگ، مدیر تحقیقات سیاست انرژی در دانشگاه بین‌المللی تجارت و اقتصاد پکن بر این باور است که احتمالا شرکتهای چینی واردات خود را از ایران کاهش می‌دهند تا سطحی از سازگاری خود را با این تصمیم نشان دهند. اما «غیرممکن است که چین واردات نفت خود را از ایران متوقف کند زیرا چنین کاری با سیاستهای بلندمدت پکن تطابق ندارد.»
در هند نیز پالایشگاهها جستجو برای یافتن منابع جایگزین ایران را آغاز کرده‌اند؛ با این وجود هنوز دولت هند اظهارنظری رسمی منتشر نکرده است.
یک منبع در وزارت خارجه هند به شرط ناشناس ماندن اعلام کرد: «ما در این موضوع در کنار دولت آمریکا هستیم و پس از اعلام رسمی این خبر از سوی آمریکا، موضع رسمی خود را اعلام خواهیم کرد.»

واکنش ژاپن و کرۀ جنوبی
کرۀ جنوبی، متحد نزدیک آمریکا و از خریداران اصلی نفت ایران هنوز واکنشی رسمی به این خبر نداشته است. با این وجود کیم جائه-کیونگ از موسسه اقتصاد انرژی کره می‌گوید که پایان دادن به این معافیت «برای کرۀ جنوبی مشکل آفرین است؛ بویژه اگر سئول نتواند میعاناتی به ارزانی تولیدات ایران برای بخش پتروشیمی خود فراهم کند.»
ژاپن، دیگر متحد نزدیک آمریکا و از خریداران سنتی نفت ایران نیز هنوز اعلامیۀ رسمی منتشر نکرده است اما تاکایوکی نوگامی، رئیس شرکت ملی نفت، گاز و فلزات ژاپن (JOGMEC) اعلام کرد که پایان دادن به سیاست لغو معافیتها «سیاست خوبی از سوی آقای ترامپ نخواهد بود».

کدخبر: ۲۵۵۱۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر