کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۶۲۳۵
تاریخ خبر:

هشدار/مهم‌ترین روش انتقال «تب کریمه کنگو»

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: مهم‌ترین روش انتقال ویروس بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از طریق فرآورده‌های خام دامی است، چون همه افراد جامعه با مواد غذایی با منشاء دامی در ارتباط هستند و از این فرآورده‌ها استفاده می‌کنند.
ایسنا: «حسینعلی سلطانی» اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و تهدید جدی برای بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

وی افزود: بهترین شرایط رشد و تکثیر ویروس در PH=7 تا ۷٫۲ است و جزو ویروس‌های فوق‌العاده حساس به محیط اسیدی است.

سلطانی ادامه داد: مهم‌ترین روش انتقال ویروس از طریق فرآورده‌های خام دامی است، چون همه افراد جامعه با مواد غذایی با منشاء دامی در ارتباط هستند و از این فرآورده‌ها استفاده می‌کنند.

وی گفت: لاشه دام‌ها، پس از کشتار باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در پیش سرد( ۴-۰ درجه ) نگهداری شوند تا جمود نعشی در آن‍‌ها کامل شده و PH به دست آمده در آن‌ها باعث از بین رفتن ویروس CCHF شود.

سلطانی توصیه کرد که از خرید گوشت فاقد مهر و لیبل(برچسب) بهداشتی دامپزشکی خودداری شود، چون بر روی لاشه‌های کشتار شده خارج از کشتارگاه هیچ گونه نظارت و اطمینانی از سوی دامپزشکی وجود ندارد.

وی مدت زمان نگهداری در پیش سرد یا یخچال در خصوص جگر را حدود ۴۸ ساعت عنوان کرد.

سلطانی دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی را در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست و گفت: متأسفانه بیماری CCHF هیچ گونه علایمی در دام‌ها ندارد و در این زمینه با دشمن پنهان مبارزه می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان از اقدامات پیشگیرانه به‌منظور جلوگیری از بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را آموزش و اطلاع‌رسانی به دامداران و افراد مرتبط خواند و گفت: سمپاشی دام‌ها و اماکن دامی نیز موجب می‌شود تا جمعیت کنه‌های عامل بیماری را به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: لازم است هنگام کارکردن با لاشه دام‌ها و خرد کردن گوشت از دستکش استفاده شود.

کدخبر: ۲۱۶۲۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر