کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۸۳۶۵
تاریخ خبر:

هشدار! خوردن این سیب‌زمینی‌ها می‌تواند باعث مرگ شود

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با اشاره به این که بافت سبز رنگ زیر پوست سیب زمینی مهمترین محل تجمع سم سولانین است، گفت: مصرف سیب زمینی‌های سبزرنگ باعث مسمومیت افراد می‌شود.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ضرورت آگاهی اقشار مختلف جامعه از سم‌های گیاهی موجود در طبیعت، اظهار کرد: ارتقای سطح آگاهی افراد از سموم مختلف نقش مهمی در کاهش آمار بیماری‌ها ایفا می‌کند.

وی، سولانین را یکی از سهم‌های گیاهی دانست و افزود: این سم بیشتر در گیاهان و خانواده سیب زمینی دیده می‌شود.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با بیان این که برخی سم‌های گیاهی به طور طبیعی در سیب زمینی وجود دارد، گفت: این سم موجب تهوع، استفراغ و دل‌درد در افراد مصرف کننده می‌شود.

حاجی‌محمدی با اشاره به این که در بیشتر موارد افرادی که در اثر مصرف این نوع سیب زمینی‌ها بیمار می‌شوند معمولاً پس از دو روز، بهبود می‌یابند، تصریح کرد: این سم بعد از بهبودی فرد در بدن وی باقی مانده و به سلول‌های عصبی آسیب و در نهایت منجر به تشنج و مرگ افراد می‌شود.

وی در ادامه با بیان این که بافت سبز رنگ زیر پوست سیب زمینی مهمترین محل تجمع سم سولانین است، افزود: باید قبل از مصرف سیب‌زمینی پوست آن به ضخامت دو تا سه میلی متر برداشته شود و بلافاصله طبخ داده شود چرا که حتی پوست گیری سیب زمینی موجب استرس گیاه و تولید سولانین در بافت گوشتی می‌شود.

این مسئول هم‌چنین نگهداری طولانی این نوع سیب زمینی‌ها را خطرناک دانست و بیان کرد: برخی از افراد در هنگام آشپزی پس از پوست کنی سیب زمینی، آن را مدتی در ظرف حاوی آب در محیط آشپزخانه یا در یخچال قرار می‌دهند و چند ساعت بعد نسبت به طبخ آن اقدام می‌کنند.

حاجی محمدی بیان کرد: این اقدامی بسیار خطرناک است زیرا پوست کنی سیب زمینی، موجب افزایش احتمال تولید این سم می‌شود بنابراین نباید طبخ آن را به تعویق انداخت بلکه باید در اسرع وقت نسبت به پختن آن اقدام کرد.

وی با اشاره به این که تجمع سم سولانین در غده‌های کوچک نارس در سیب زمینی محتمل است و باید اطراف غده‌ها و جوانه‌ها به ضخامت چند سانتی متر برداشته شود، اظهار کرد: طعم تلخ سیب زمینی به ویژه در سیب زمینی آب پز نمایانگر وجود سولانین در بافت سیب زمینی است.

این فوق دکترای سم شناسی در ادامه مواد غذایی با بیان این که آب پز کردن تأثیری روی سم ندارد، خاطرنشان کرد: سرخ کردن سیب زمینی تا حدودی میزان سم را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به این که سیب زمینی باید خارج از تابش مستقیم نور و در محل خنک با دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود تصریح کرد: قرار گرفتن سیب زمینی در معرض نور و یا گرمای محیط، موجب تولید سولانین در بافت گوشتی آن می‌شود.

حاجی محمدی افزود: سرمای شدید و دمای کمتر از پنج درجه سانتی گراد نیز موجب تولید سم می‌شود بنابراین سیب زمینی را نباید در بالکن یا تراس منزل نگهداری کرد و بهتر است در محلی خنک و تاریک در آشپزخانه قرار گیرند.

این مسئول در پایان آسیب فیزیکی و ضرب دیدگی سیب زمینی را از دیگر عوامل مؤثر در تولید این نوع سم عنوان کرد و گفت: ضروری است افراد با دقت بیشتری این ماده غذایی را مصرف کنند و از پرت کردن آن خودداری کنند

کدخبر: ۲۴۸۳۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • amirammanamir

    این مطلب در مورد سیب زمینی بود یا سیانور ؟

  • solntse

    چه خبره ? قراره اینم گرون شه?

  • solntse

    اها نه خبر و تا آخر‌نخوندم ..ترسیدم یه ل حظه??