کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۶۳
تاریخ خبر:

هزینه آمریکا برای جنگ افغانستان: هر ساعت ۴ میلیون دلار

نتایج بررسی های یک موسسه غیر انتفاعی آمریکایی نشان می دهد، برغم تصمیم اوباما به کاهش نیروهای این کشور در افغانستان، حضور ۱۴ ساله نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان در هر ساعت ۴ میلیون دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی هزنیه در بر دارد.
به گزارش ایرنا، گروه پژوهشی «پروژه اولویت های ملی» آمریکا که یک گروه مستقل و غیر انتفاعی است با انتشار نتایج بررسی های خود در خصوص جنگ افغانستان نوشته است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون حضور نیروهای آمریکایی در این کشور برای مردم آمریکا ۷۰۰ میلیارد دلار و از جمله ۳۵ میلیارد دلار در سال جاری میلادی هزینه در بر داشته است.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا در ابتدا فقط یک بودجه ۲۰ میلیارد دلاری برای هزینه های این جنگ در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ میلادی در نظر گرفته بود که با حمله نیروهای آمریکایی به خاک عراق در سال ۲۰۰۳ این بودجه به ۱۴ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

با تداوم اشغال خاک عراق در سال های بعد از ۲۰۰۳ میلادی هزینه های جنگ افغانستان به طور نسبی کاهش پیدا کرد اما از سال ۲۰۱۰ به بعد با خروج نیروهای این کشور از خاک عراق این هزینه ها به طور بی سابقه ای افزایش یافت و ازمرز سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار تجاوز کرد.

موسسه یاد شده نوشته است که این هزنیه ها از سال ۲۰۱۳ بار دیگر سیر نزولی پیدا کرد تا به مرز ۳۵ میلیارد دلار در سال جاری میلادی رسید.

در این گزارش ارزیابی نمایندگان کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۶ که طبق آن بکارگیری هر سرباز در خاک افغانستان سالانه ۳۹۰ هزار دلار برای دولت آمریکا هزینه در بر دارد نادرست ذکر شده و تصریح شده است که این هزینه ها از مرز یک میلیون دلار در سال برای هر سرباز تجاوز می کند.

گروه پژوهشی یاد شده که اطلاعات خود را از طریق دفتر خدمات پژوهشی کنگره آمریکا و ارزیابی ها و مدارک مربوط به بودجه نهاد های فدرال این کشور تهیه می کند به این نکته نیز اشاره کرده است که در بر آورد های خود برخی هزینه های بالقوه این جنگ از جمله هزنیه های بهداشتی و درمانی آینده مجروحان جنگی و یا بهره های سنگین مربوط به بدهی های ملی آمریکا در نظر گرفته نشده است.

لیندا بلایم اقتصاد دان دانشگاه هاروارد آمریکا درسال ۲۰۱۳در یک گزارش تحقیقاتی در مورد هزینه های جنگ افغانستان، اشغال این کشور توسط نیروهای آمریکایی را پر هزنیه ترین جنگ تاریخ آمریکا عنوان کرده بود.

کدخبر: ۴۰۰۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر