کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۸۰۴۸۱
تاریخ خبر:

هاشمی در نطق انتخاباتیش:فردی بهتر و مناسب‌تر از آیت الله خامنه‌ای در فقهای موجود نمی‌بینم

رئیس مجمع تشخیص با اشاره به انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبری گفت: تاکنون بهتر و مناسب تر از آیت الله خامنه ای کسی را در فقهای موجود نمی بینیم که بتواند کشور را اداره کند.
به گزارش مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در اولین برنامه انتخاباتی خود برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری که عصر امروز از شبکه تهران پخش شد، گفت: بنده برای بیان نظراتم در این برنامه صدا و سیما شرکت کردم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی حقیقتا از زبان مردم مطرح شد و بعد هم پذیرفتند و گفتند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» که «جمهوری اسلامی» هدف اصلی آن بود و استقلال و آزادی نیز از شرایط تحقق این هدف است.

هاشمی رفسنجانی افزود: برای اینکه جمهوری اسلامی حالت رسمیت پیدا کند برخلاف همه انقلاب های دنیا، برای اولین بار رهبر انقلاب ایران، امام خمینی دستور دادند که رفراندوم برگزار شود و با برگزاری رفراندوم هم معلوم شد که نزدیک به ۹۹ درصد مردم نیز همین هدف را قبول دارند بنابراین آنچه که مردم و رهبرشان خواستند «جمهوری اسلامی» بود که هنوز در انتظار تکمیل آن هستیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی دو مقوله جمهوریت و اسلامیت دارد، ادامه داد: جمهوریت با رای مردم شکل می گیرد و اسلامیت جایی است که جمهوری اسلامی باید در آن چارچوب عمل کند که مسائل زیادی را باید رعایت کنیم که مهمترین آن مسئله ولایت فقیه است.

هاشمی رفسنجانی انتخابات را تبلوری برای خواست اراده مردم دانست و تصریح کرد: شما می بینید همه امور کشور ما به انتخاب ها بر می گردد و انتخاب رهبری به دلیل خیلی تخصصی بودن، دو مرحله شده است بعد انتخابات مجلس ها و انتخاب رئیس جمهور است.

وی با اشاره به انتخابات شوراها گفت: این انتخابات هم در سراسر کشور و در شهرها و روستا برگزار می شود لذا در بعد مردمی کاملا مشخص می شود که این نظام، بر اساس جمهوریت است.

وی با اشاره به بعد اسلامیت نظام تصریح کرد: بعد اسلامی نظام را در قانون اساسی تضمین کرده ایم که آن هم ولایت فقیه است و خبرگان به دلیل آنکه تخصص شناخت ولی اصلح را دارند آنها متکلف هستند رهبری را انتخاب کنند.

وی با اشاره به شکل گیری خبرگان اضافه کرد: امام در سخنرانی اولیه خود گفته بودند که من قانون اساسی را اصلاح می کنم به دلیل آنکه در گذشته قانون اساسی همیشه با تشکیل دو مجلس سنا و شورای ملی تدوین می شد لذا در شورای انقلاب بحث شد که باید چکار کنیم.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: شورای انقلاب خدمت امام در قم رفتند که ما این دو مجلس را نداریم چگونه باید قانون اساسی را از نو بنویسیم. بحث هایی شد که مجلس خبرگان تشکیل شود البته آن مجلس خبرگان با مجلس خبرگانی که امروز داریم متفاوت است.

وی ادامه داد: کلمه خبرگان نشان می دهد که شرط این کار خبرگی، دانش و اطلاعات کافی است. لذا قرار گذاشتیم که در خبرگان رهبری شرط اجتهاد و عدالت را با هم داشته باشیم که هم بتوانند بفهمند و هم به خاطر عدالتشان نظر دهند.

هاشمی رفسنجانی افزود: خوشبختانه انتخاب های فراوانی در کشور ما انجام شده که در همه آنها هم بعد اسلامی و هم بعد جمهوری و مردمی مراعات شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سالهای اخیر هر دو بعد اسلامیت و جمهوریت، در انتخابات، تضعیف شده است گفت: امیدواریم که این انتخابات نتیجه اش آن باشد که بتوانیم این دو بعد را تقویت کنیم.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: در انتخابات ها گاهی دیده می شود از لحاظ تبلیغات ، تایید صلاحیت ها و رد صلاحیت ها در بعد جمهوریت اشکالاتی وجود دارد. در بعد اسلامی هم می بینیم در کشوری که بنا بوده همه چیز آن اسلامی باشد، بداخلاقی های فراوانی می بینیم. خانواده که قرار بوده بنیان جامعه بشری باشد را تا حدودی متزلزل کردند، طلاق ها زیاد شده، ازدواج ها کم شده و فسادهای اخلاقی از نوع تهمت زدن، نزاع ها، درگیری ها و دروغ گفتن ها هم زیاد شده؛ لذا باید در این انتخابات این نقاط ضعف را در بعد جمهوریت و اسلامیت جبران کنیم.

وی ادامه داد: وقتی که مجلس خبرگان را در نهادهای اساسی کشور آوردیم، قانون اساسی گفته بود «اگر کسی مانند امام که رهبر شدند به طور طبیعی و اکثریت قاطع مردم ایشان را قبول داشتند همین کافی است و می شود رهبر»، ولی اگر این طور چیزی نبود یک شورایی تشکیل می شود و آن شورا را باید مجلس خبرگان تعیین کند.

هاشمی رفسنجانی گفت: به دلیل آنکه امام زنده بودند رهبری ما همان وضع سابق را داشت، اما امام در اواخر عمرشان توجه کردند که شورایی از مراجع و نه مجتهدین تشکیل شود و دستور دادند قانون اساسی در چند زمینه اصلاح شود که یکی از آن، همین بود.

وی ادامه داد: ما درحال اصلاح و بازنگری بودیم که امام رحلت کردند. خوب ما باید فورا ولی فقیه را انتخاب می کردیم چرا که مشروعیت نظام با ولایت است.

هاشمی رفسنجانی گفت: ما باید در یک روزه کار را تمام می کردیم و در جلسه ای که داشتیم از اول اختلاف نظری پیش آمد که آیا باید «شورا» انتخاب کنیم یا «فرد» را؟ بحث جدی ای شد که بیشتر وقت جلسه را گرفت. رای گرفتیم ۳۵ درصد به «شورا» رای دادند و ۴۵ درصد به «فرد» و این تمام شد و قرار شد که «فرد» را انتخاب کنیم.

وی اظهار داشت: وقتی که قرار شد «فرد» باشد جمعی از علمای قم، آیت الله گلپایگانی را پیشنهاد دادند. بحث زیادی شد ایشان رای نیاوردند و تنها ۱۴ رای آورد. فرد دوم را ما اعلام کردیم که آیت الله خامنه ای بودند. من جلسه را اداره می کردم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: برای ایشان رای گیری کردیم و حدود ۷۰ و چند نفر به ایشان رای دادند؛ البته اجماع کامل نبود اما اجماع بیشتر به ایشان رای دادند. بعد گفتیم سعی کنیم بازنگری قانون اساسی به اتمام برسد و در بازنگری نیز رای به «فرد» دادیم و بعد هم دومرتبه در جلسه خبرگان رای گیری کردیم و این بار آیت الله خامنه ای با اجماع (شاید فقط یک نفر رای نداد) ایشان انتخاب شدند.

وی اظهار داشت: از گذشته تا به حال از آنچه که انتخاب کردیم راضی هستیم و تاکنون بهتر و مناسب تر از آیت الله خامنه ای کسی را در فقهای موجود نمی بینیم که بتواند کشور را اداره کند، چرا که شرط های بسیار مشکل دارد.

وی با اشاره به این شروط افزود: رهبری انقلاب باید فقیه باشد، عدالت، مدیریت و بینش سیاسی و اجتماعی قوی داشته باشد. از این رو انتخاب رهبر جامعه اسلامی دو مرحله ای شد تا مردم کسانی را معرفی و انتخاب کنند و همانها مناسب ترین فرد را به عنوان رهبر حکومت اسلامی انتخاب کنند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: مجموعه زیربنایی ما خوب است. باید از آن خوب عمل کنیم، زیربنای کشور مردمی بوده و به مردم بستگی دارد و در چنین شرایطی بستگی به عمل ما دارد که چگونه از این مجموعه استفاده کرده و عمل کنیم.

این داوطلب پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری گفت: آدم چیزهایی در انتخابات ها می بینید که نمی توان گفت با روح اسلامیت به طور صد درصد ارتباط دارد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: همیشه مشارکت ما در انتخابات زیاده بوده و مردم در انتخابات حضور داشتند، تا سالهای اخیر کمتر مشکل داشتیم اما در سالهای اخیر مشکلاتی پیش آمده که انتظار ما از انتخابات پیش رو این است که تا بتوانیم بعد اسلامی کشور را حل کنیم و کاری انجام دهیم که مشکلاتی که از نظر اسلامی در کشور هست، حل شود.

وی گفت: باید هم جامعه اسلامی داشته باشیم و هم از لحاظ مردمی بودن واقعا نظر مردم باشد، مردم سعی کنند پای صندوق بیایند و در انتخابات حضور داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: شرایط منطقه در بدترین وضعیت است و اطراف ما ناامنی وجود دارد، ابرقدرت ها هم دخالت می کنند در چنین شرایطی ما باید خودمان را از نظر ساختاری تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات باعث می شود وضع مان در دنیا چند پله بهتر شود، تصریح کرد: مردم دریغ نکنند و به هر کس که بخواهند رای دهند.

هاشمی رفسنجانی گفت: صدا و سیما به طور عادلانه برای خبرگان زمان تبلیغات در نظر گرفته نمایندگان هم باید آزاد باشند، چون آزادی هم شرط است.

وی گفت: مردم کسانی دارند که به آنها رای دهند البته ممکن است مشکلاتی باشد که رد شدن یا نشدن آن بحث دیگری است اما خانمها، آقایان و جوان ها پای صندوق رای بیایند تا انتخابات پرشور داشته باشیم.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: همه سعی کنند دست از تخریب بردارند از اینجا به بعد رای مردم مهم است. اگر این اتفاق بیفتد اقدام مهمی برای اسلامیت و مردمیت انجام شده و دو ویژگی جمهوری اسلامی ایران عملی خواهد شد تا انشاالله این انقلاب تا زمان ظهور امام زمان(عج) برجا بوده و مردم هم سعادتمند باشند.

کدخبر: ۸۰۴۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hr.zafardar

    احسنت

  • siamak

    آفرین…….

  • daryosh74

    لطفاً فقط دوستانی که در مورد ایشان نظر م ثبت دارند اظهارنظر کنند تا (هفت صبح) منت شر کنند، بقیه هم سکوت… تا برای عزیزان هف ت صبحی نشانه رضایت فرض شود.

  • peyman0917

    یعنی باریکلا نه باریکلا نه باریکلا …

  • mega

    تا دیروز یه چیز دیگه می گفت که

  • ناشناس

    شوخی نکن حاجی خندمان نمیه

  • daniell

    هیچکس در بزرگی آیت الله هاشمی شک ندارد . ولی ایکاش خانواده و نزدیکانش هم کمی متا نت و بزرگی و ساده زیستی از ایشان به ارث میبردن

  • shaida

    همتون مثل همدیگر هستید

  • farhad774

    جانم فدای رهیر

  • reza23

    شما که راست میگی.خدا از دلت بشنوه.