کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۱۹۱۴
تاریخ خبر:

نکاتی برای خرید تلفن کارکرده

گوشی هوشمند یک کالای ظریف و آسیب‌پذیر است و طول عمر مشخصی دارد؛ البته طول عمرش با توجه به شرایط نگهداری و استفاده از آن متغیر است. یک گوشی هوشمند حتی اگر به صورت کاملا نو و بدون استفاده نگهداری شود و از نظر فنی و سخت‌افزاری هم در شرایط مطلوب باقی بماند به علت پیشرفت روزافزون تکنولوژی و همچنین عدم دریافت نرم‌افزارهای به‌روز، پس از چند سال کارایی خاصی نخواهد داشت، مگر برای کلکسیونرها و افراد خاطره‌باز! البته همه این‌هایی که گفتیم دلیل نمی‌شود که یک اسمارت‌فون کارکرده ارزش خرید نداشته باشد، برعکس گاهی ارزش بسیار بالایی هم دارد، فقط باید بتوانیم انتخاب درستی داشته باشیم. در ادامه مطلب چند نکته را بیان می‌کنیم که بهتر است هنگاه خرید یک گوشی هوشمند کارکرده به آنها توجه داشته باشید.

۱ - سال ساخت

سال معرفی و ارایه محصول و طول مدت فروش آن اولین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید، این موضوع از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد. به گزارش آی‌تی‌رسان، اگر از توقف تولید گوشی مورد نظر شما بیش از ۲ سال می‌گذرد، این موارد را در نظر بگیرید:

احتمال کارکرد زیاد و خرابی سخت‌افزاری وجود دارد.
احتمال معیوب بودن باطری آن بسیار زیاد است.
لوازم جانبی گوشی مورد نظر از قبیل شیشه محافظ صفحه نمایش و قاب محافظ در بازار به‌سختی پیدا می‌شوند.
در صورت خراب شدن، قطعات سخت‌افزاری اصلی آن در بازار وجود ندارند.
ورژن سیستم عامل آن قدیمی است و طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها را پشتیبانی نخواهد کرد.
سخت‌افزارش قدیمی است و قدرت کافی ندارد.
مواردی که خواندید با توجه به برند، قدرت سخت‌افزاری و همچنین محبوبیت و رده قیمتی گوشی در زمان ارایه به بازار متفاوت است و اگر در هر صورت قصد خرید یک گوشی با زمان توقف تولید به مدت بیش از ۲ سال را دارید، حتما درباره وجود لوازم جانبی و قطعات سخت‌افزاری در بازار و قدرت سخت‌افزاری گوشی تحقیق کنید و البته قیمت بالایی برای آن نپردازید.

۲ - سیستم عامل

امروز ۲ سیستم عامل بر دنیای گوشی‌های هوشمند حکومت می‌کنند، اندروید و iOS، ربطی به خرید گوشی نو و کارکرده هم ندارد، با انتخاب هر یک از این سیستم‌های عامل، انتظارات، نحوه استفاده و راه و روش خودتان را مشخص می‌کنید! درباره مزایا و معایب هرکدام از آنها بر دیگری هم مطالب مختلفی نوشته شده و حتما در این باره آگاهی کافی دارید؛ ما هم قصد نداریم در اینجا اندروید و iOS را مقایسه کنیم؛ فقط یکی از این دو را با نظر خودتان انتخاب کنید و به‌سراغ سیستم‌های منسوخ شده نروید؛ حتی اگر مانند ویندوزفون و ویندوز ۱۰ موبایل، قدرتمند و نسبتا محبوب باشند؛ سیمبین و تایزن و بادا و BBOS که اصلا! البته انتظارات و نحوه استفاده در اینجا هم مهم است، با این حال اگر قصد خرید گوشی زیبا و قدرتمندی با دوربین عالی مانند نوکیا lumia 950XL را دارید به هیچ وجه مبلغ بالایی برایش پرداخت نکنید!

۳ - سلامت ظاهری

دست دوم به هرحال دست دوم است و افت قیمت نسبتا زیادی دارد؛ چه یک روز کار کرده باشد و چه یک سال! پس بهتر است به‌دنبال دستگاهی با کارکرد کم‌تر و ظاهر سالم باشید. حتما قاب محافظ و برچسب محافظ صفحه نمایش را جدا کنید. بخصوص اگر برچسب محافظ صفحه از نوع رنگی باشد و در محیطی با نور کافی وضعیت ظاهری دستگاه را از نظر موارد زیر به دقت بررسی کنید:

وجود خط و خش و آثار ضربه و رنگ‌پریدگی روی بدنه و لبه‌ها
وجود خط و خش روی لنز دوربین اصلی و سلفی
وجود ترک‌های ریز و خط و خش روی صفحه نمایش
در مورد گوشی‌هایی که از ۳ قسمت شاسی، قاب پشت و قاب جلو تشکیل شده‌اند با فشار دادن حاشیه‌های گوشی، آثار باز شدن و جداشدن صفحه نمایش و قاب پشتی را هم بررسی کنید. فقط در صورتی به فکر خرید یک گوشی کارکرده با قیمت منطقی بیفتید که از نظر ظاهری سالم و تمیز باشد؛ حالا موارد بعدی را درنظر بگیرید.

۴ - قیمت

حالا که تصمیم به خرید گوشی مورد نظر گرفتید، قیمت نو آن را در بازار بررسی کنید تا در صورتی که بین گوشی کارکرده و نو اختلاف قیمت زیادی وجود نداشته باشد، گوشی نو را بخرید؛ همچنین در مورد گوشی‌هایی که در بازار وجود ندارند، می‌توانید آنها را با گوشی‌های مشابه از نظر سخت‌افزار، دوربین، برند و … مقایسه کنید.

۵ - برند

هیچ‌وقت تلفن همراه با یک برند نامعتبر نخرید چه نو باشد و چه کارکرده! وارد کنندگان این قبیل برندها حربه‌های مختلفی را برای جلب اطمینان خریداران به کار می‌برند؛ از ادعای تولید ملی و کارآفرینی گرفته تا داشتن دفتر مرکزی و طراحی در انگلستان؛ اما اگر کمی اهل فن باشید، با یک جستجوی ساده اینترنتی به ماهیت اصلی آنها پی می‌برید. نخریدن گوشی کارکرده با برند نامعتبر و غیر رایج در بازار از جنبه‌های زیر اهمیت دارد:

نبود لوازم جانبی و قطعات سخت‌افزاری در بازار
نداشتن نمایندگی خدمات پس از فروش
کیفیت ساخت پایین و احتمال خرابی بیش‌تر
نداشتن بازار دست دوم و در نتیجه، غیر ممکن بودن فروش دوباره
درباره برندهای معتبری هم که نماینده خوبی برای انجام خدمات پس از فروش ندارند، وضعیت به همین ترتیب است؛ به عنوان مثال اگر شما هم مثل من پس از خرید یک گوشی با کیفیت و دارای گارانتی تعویض و حتی بیمه از برند معتبر شیائومی، گذارتان به نمایندگی این برند (شرکت اسوشید تجارت) افتاده باشد، تصدیق می‌کنید که حداقل ۱ ماه باید در انتظار بمانید و حتی پس از این مدت هم تعهدات شرکت درباره تعویض دستگاه به تحقق نخواهد پیوست!

۶ - باتری

باتری تلفن همراه یکی از قسمت‌هایی است که احتمال خرابی آن پس از مدتی بسیار زیاد است. برای بررسی وضعیت باتری گوشی کارکرده چند بار آن را خاموش و روشن کنید؛ بالا یا پایین رفتن درصد باتری نشانه خرابی آن است. البته بهتر است گوشی را با مهلت تست بخرید که اگر در چند روز بعد از خرید با مشکل مواجه شدید امکان مرجوع کردن آن را داشته باشید. فراموش نکنید که درباره وضعیت نگهداری شارژ گوشی از سایت‌های معتبر اطلاعاتی کسب کنید. خرابی باتری در گوشی‌هایی که قابلیت تعویض باتری توسط کاربر را ندارند اهمیت بیش‌تری دارد؛ چون برای تعویض باتری حتما باید به نمایندگی خدمات پس از فروش و یا تعمیرکاران معتبر مراجعه نمایید. در ضمن حتما شارژ شدن باتری را امتحان کنید تا از سلامت مدار شارژ اطمینان حاصل کنید.

۷ - صفحه نمایش

یکی از قسمت‌های تلفن هوشمند که باید توجه خاصی به آن داشته باشید، صفحه نمایش دستگاه است؛ گوشی را روشن کنید و با نمایش رنگ‌های مختلف به دنبال پیکسل‌های خاموش و یا سوخته باشید؛ سوختگی صفحه نمایش در گوشی‌های با صفحه نمایش AMOLED به دلیل ماهیت آنها اهمیت بیش‌تری دارد؛ حتما سوختگی صفحه و یا تغییر رنگ‌ آن را بررسی کنید. در ضمن بهتر است بدانید که تعویض صفحات نمایش AMOLED هزینه زیادی دارد، تا جایی که گاهی با قیمت گوشی دست دوم برابری می‌کند! بنابراین خرید یک گوشی سامسونگ با صفحه نمایش سوخته یا شکسته حتی به قیمت بسیار پایین اصلا منطقی نیست. تست تاچ گوشی را هم از یاد نبرید تا از این بابت هم خیال‌تان راحت باشد. اگر صفحه نمایش یک گوشی توسط نمایندگی اصلی خدمات پس از فروش با یک نمونه اورجینال تعویض شده باشد، خودتان نمی‌توانید این موضوع را تشخیص دهید و مشکلی هم نیست؛ اما کیفیت پایین نمایش تصاویر، وجود آثار چسب در کناره‌های صفحه نمایش، جابجا شدن یا پارگی مختصر روکش اسپیکر مکالمه و جمع شدن خاک زیر شیشه دوربین سلفی، از نشانه تعویض صفحه با یک نمونه غیر اصلی و بی‌کیفیت هستند.

۸ - دوربین

حتما قبل از خرید گوشی کارکرده دوربین‌های سلفی و اصلی را امتحان کنید و از کارکرد صحیح آنها اطمینان حاصل نمایید؛ این کار را می‌توانید با گرفتن عکس انجام دهید، اما حتما از طریق گالری، عکس‌‌ها را بازبینی کنید تا ببینید که به درستی ثبت شده‌اند یا نه؛ واضح نبودن عکس (به‌خصوص در کناره‌ها) و تغییر رنگ در نقاط مختلف عکس، نشانه معیوب بودن دوربین است. عکس‌ها را با استفاده از فلاش ثبت کنید تا روشن شدن فلاش را هم بررسی کرده باشید.

۹ - سایر ( کارت حافظه، اسپیکر، اثر انگشت، جک هدفون و…)

اگر گوشی مورد نظر شما از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، با وارد کردن آن اسلات کارت حافظه را تست کنید، یکی از رینگتون‌های گوشی را پخش کنید تا خیال‌تان از بابت کیفیت و سلامت اسپیکر دستگاه راحت باشد؛ کارکرد صحیح جک هدفون، سوکت شارژ، سنسور اثر انگشت، بلوتوث، وای‌فای و همچنین دکمه‌های پاور و ولوم را هم امتحان کنید و اگر گوشی از قابلیت OTG پشتیبانی می‌کند، تست آن را هم فراموش نکنید.

اگر امکان دارد از فروشنده فرصتی (حداقل ۱ روز) برای تست بگیرید و بخشی از پول را نگهدارید، در این مدت کارکرد گوشی را از لحاظ مواردی مانند خاموش شدن ناگهانی، کیفیت تماس‌های ورودی و خروجی، نگهداری باتری، داغ شدن، هنگ‌های ناگهانی و… بررسی کنید. یک نکته مهم‌ دیگر که باید به آن توجه کنید فاکتور خرید و به‌خصوص جعبه دستگاه است؛ احتمال سرقتی بودن گوشی بدون جعبه بسیار زیاد است و در صورت ردیابی و تعقیب قضایی، تمامی پیامدهای این موضوع بر عهده خریدار گوشی است؛ بنابراین اگر به دنبال دردسر نیستید، هیچ‌وقت گوشی بدون جعبه را حتی به قیمت بسیار پایین خریداری نکنید. اگر هم جعبه دارد، شماره IEMEI موجود روی برچسب جعبه را با شماره نوشته شده در پشت بدنه گوشی و سیستم آن (با وارد کردن کد #۰۶#*) مطابقت دهید. در ضمن در حضور فروشنده گوشی را فاکتوری ریست (بازگشت به تنظیمات کارخانه) کنید تا در صورتی که نیاز به رمز عبور داشته باشد آن را در اختیارتان قرار دهد.

کدخبر: ۲۰۱۹۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر