کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۹۶
تاریخ خبر:

نمایندگان کشورهای جهان در اسکار ۲۰۱۶ چه آثاری هستند؟

فرصت معرفی آثار برای هشتاد و هشتمین دوره جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی یک اکتبر به پایان می‌رسد.
به گزارش خبرآنلاین، سال گذشته ۸۳ سه کشور فیلم‌های خود را برای رقابت به اسکار فرستادند و در نهایت فیلم «آیدا» به کارگردانی پاول پاولیکوسکی جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد. کشورهای جهان تا یک اکتبر ۲۰۱۵ فرصت دارند که فیلم منتخب خود را برای شرکت در اسکار فیلم‌های خارجی معرفی کنند.
در نهایت از میان تمام فیلم‌های معرفی شده، ۹ فیلم انتخاب شده و از میان این ۹ فیلم، پنج اثر در مرحله پایانی برای گرفتن جایزه با یکدیگر رقابت خواهند کرد. فهرست پنج فیلم نهایی برگزیده ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۶ اعلام خواهد شد.
تا کنون کشورهای افغانستان، آلبانی، اتریش، بنگلادش، بلژیک، بوسنی‌وهرزگوین، برزیل، بلغارستان، کامبوج، شیلی، چین، کلمبیا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، جمهوری دومینیکن، استونی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، یونان، گواتمالا، هنگ‌کنگ، مجارستان، ایسلند، هند، عراق، ایرلند، ژاپن، اردن، قزاقستان، کوزوو، قرقیزستان، لاتویا، لبنان، لیتوانی، لوکزامبورگ، مقدونیه، مکزیک، مونته‌نگرو، مراکش، نپال، هلند، نروژ، نپال، پاکستان، فلسطین، پاناما، پاراگوئه، پرو، فیلیپین، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، صربستان، اسلواکی، اسلونی، آفریقای جنوبی، کره‌جنوبی، سوئد، سوئیس، تایوان، تایلند، ترکیه و ونزوئلا نمایندگان خود را برای شرکت در این رقابت به آکادمی اسکار معرفی کرده‌اند.
فیلم «آرمان‌شهر» به نمایندگی از افغانستان برای شرکت در مراسم اسکار معرفی شده است. حسن نظر کارگردان این فیلم برای نخستین بار به اسکار خواهد رفت. افغانستان تا کنون ۱۰ بار در مراسم اسکار شرکت کرده، ولی هیچ‌گاه برنده این جایزه نبوده است.
«کبوتری برای تامل در باب هستی بر شاخه درخت نشست» به کارگردانی روی اندرسون به نمایندگی از کشور سوئد در مراسم اسکار شرکت خواهد کرد. سوئد تا کنون ۵۴ چهار بار در اسکار فیلم‌های خارجی شرکت کرده، ۱۹ بار نامزد جایزه شده و ۳ بار این جایزه را از آن خود کرده است. نکته جالب این است که هر سه اسکار سوئد به خاطر فیلم‌های اینگمار برگمان بوده است.
کره جنوبی که تا کنون ۲۷ بار در مراسم اسکار بهترین فیلم خارجی شرکت کرده و هیچ‌گاه به جمع نامزدهای نهایی این رقابت راه نیافته امسال با فیلم «تاج و تخت» در این رقابت‌ حاضر خواهد بود. هرچند بدون شک «آدم‌کش» به کارگردانی هوشیائو شن مطرح‌ترین گزینه شرق آسیا در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی است. این فیلم که به نمایندگی از سینمای تایوان در این رقابت حضور خواهد یافت، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن را برای هوشیائو شن به ارمغان آورده است.
یکی دیگر از کارگردانان مطرح حاضر در مراسم اسکار ۲۰۱۶ فیلم‌های خارجی نیکیتا میخالکوف از روسیه است. این کارگردان که پیش از این در سال ۱۹۹۴ با فیلم «آفتاب‌سوخته» این جایزه را از آن خود کرده، امسال با فیلم «آفتاب‌زدگی» در این رقابت‌ حاضر خواهد بود.
سینمای پرتغال امسال با فیلم «شب‌های عربی» در مراسم اسکار شرکت خواهد کرد. میگوئل گومز کارگردان این اثر نخستین بار است که به رقابت‌های اسکار پا می‌گذارد. سینمای پرتغال تا کنون نتوانسته در رقابت‌های اسکار موفقیتی بدست بیاورد.
برنده جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایندگی از ایسلند به رقابت برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی می‌رود. «قوچ‌ها» به کارگردانی گریمر هاکونارسون سی‌وپنجمین فیلم ایسلند در مراسم انتخاب بهترین فیلم خارجی اسکار است.
مجارستان که یک بار در سال ۱۹۸۱ با فیلم «مفیستو» برنده بخش بهترین فیلم‌های خارجی اسکار بوده، امسال با یک فیلم قدرتمند پا به این رقابت‌ها می‌گذارد. «پسر شائول» به کارگردانی لازلو نمس که یکی از بخت‌های اصلی بردن نخل طلایی جشنواره کن بود، به نمایندگی از مجارستان در رقابت‌ اسکار سال ۲۰۱۶ شرکت خواهد کرد. این فیلم جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را از آن خود کرده است.
هشتاد و هشتمین دوره مراسم جایزه اسکار ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ در دالبی تئاتر هالیوود برگزار خواهد شد. تا اینجای کار بیش از شصت کشور نمایندگان خود را برای شرکت در این مراسم معرفی کرده اند.

کدخبر: ۵۴۶۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر