کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۱۳۲۳
تاریخ خبر:

نقش آیت الله جنتی در انتشار بیانیه جنجالی؛ کار شما بود یا مجلس خبرگان؟

بیانیه صادر شده توسط مجلس خبرگان رهبری، با اعتراض شدید دولت همراه شد و یک حاشیه تازه در فضای سیاسی کشور خلق کرد. سایت مجلس خبرگان خیلی زود انتشار این بیانیه که درباره خروج آمریکا از برجام بود را به رییس مجلس خبرگان یعنی شخص آیت‌ الله جنتی منتسب کرده است. اگر از متن بیانیه اطلاع ندارید، باید بگوییم در آن تیم مذاکره‌ کننده متهم به عبور از خط قرمزها شده‌اند و همچنین از رئیس جمهوری هم خواسته شده بابت خسارات برجام از ملت عذرخواهی کند و حالا ادامه ماجرا را به نقل از روزنامه ایران که روزنامه دولت از دنبال می‌کنیم. آنها می‌نویسند:

در سال‌های گذشته تغییراتی در آیین‌نامه مجلس خبرگان رهبری به وجود آمد که به هیأت رئیسه مجلس خبرگان اختیار داده شد، بیانیه صادر کنند. بیانیه روز گذشته که به نام مجلس خبرگان منتشر شد هم از این جنس است.

آیت‌الله هاشم‌ هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان، در یادداشتی می‌نویسد: «بیانیه‌ای که به نام مجلس خبرگان رهبری درباره خروج آمریکا از برجام منتشر شد، پرسش‌هایی را در جامعه برانگیخت. بسیاری می‌پرسند آیا این بیانیه، دیدگاه همه اعضا و از طرف کل مجلس خبرگان است یا معنای دیگری دارد. در این باره نکاتی هست.

اجلاسیه‌های مجلس خبرگان، هر شش ماه یک بار برگزار و در آن درباره مسائل مختلف گفت‌وگو شده و در پایان نیز بیانیه‌ای به نام مجلس خبرگان منتشر می‌شود. این بیانیه‌ها، حاوی دیدگاه اعضا و مورد تأیید همه است اما در فاصله دو اجلاس، ممکن است مسائل مهمی برای کشور رخ ‌دهد که ضروری است خبرگان هم مانند سایر ارکان نظام موضع خود را اعلام کنند.

از آنجا که در این موارد امکان گرد هم آمدن همه اعضا وجود ندارد یا این که نمی‌توان نظرات همه اعضا درباره بیانیه را اخذ و با آنان گفت‌وگو کرد، در سال‌های گذشته تغییراتی در آیین‌نامه مجلس خبرگان رهبری به وجود آمد که به هیأت رئیسه مجلس خبرگان اختیار داده شد، بیانیه صادر کنند. بیانیه روز گذشته که به نام مجلس خبرگان منتشر شد هم از این جنس است.

البته این فرآیند، تنها مختص مجلس خبرگان نیست. در مجلس شورای اسلامی نیز همین طور است. اگر مسأله‌ای در صحن خبرگان مطرح شود، بحث و بررسی، نظرخواهی و در نهایت تصویب شود را می‌توان به عنوان دیدگاه همه اعضای خبرگان پذیرفت. این همان چیزی است که در بیانیه‌های پایان هر اجلاس خبرگان دیده می‌شود اما اگر مانند مجلس شورای اسلامی، چند عضو خبرگان نظری را ابراز کنند، یا هیأت‌رئیسه بیانیه‌ای را صادر کند، این افراد باید اسامی خود را مشخص و اعلام کنند. در این صورت بیانیه به نام همان امضاکنندگان تمام می‌شود و نه کل مجلس خبرگان.

صدور بیانیه‌هایی مانند بیانیه روز گذشته که همه اعضای خبرگان آن را تصویب نکرده باشند، یا نظر آنان در این مورد خاص اخذ نشده باشد، در همه ادوار بوده و مسبوق به سابقه است. اما نکته اینجاست که پیش از این، فی‌المثل در دوران ریاست حضرت آیات مشکینی و ‌هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان، هیچ گاه بیانیه‌ها درباره مسائل اختلافی صادر نمی‌شد، یا اگر منتشر می‌شد رویکرد غیر جانبدارانه داشت.

خروج آمریکا از برجام مسأله‌ای مهم و اعلام نظر مجلس خبرگان درباره آن ضروری بود اما بیانیه‌هایی که در گذشته در موارد مشابه صادر می‌شد، حاوی دیدگاه‌های اختلافی نبود، بلکه تلاش می‌شد نظرات اعلامی، با مواضع نظام همسو و همراستا با دیدگاه‌های کلیت جامعه باشد. به ویژه درباره برجام، اقتضا می‌کند جوانب کار را در نظر بگیریم و در تنظیم بیانیه‌ها احتیاط کنیم تا حرف و حدیث پیش نیاید. در غیر این صورت، دشمن سوء استفاده کرده و خواهد گفت که هم برجام را گرفتیم و هم توانستیم میان آنان اختلاف ایجاد کنیم. بنابراین باید تلاش کنیم برجام به مسأله‌ای برای بحث و جدل داخلی تبدیل نشود. علاوه بر این، در دو سال و نیم گذشته دیدگاه اعضای مجلس خبرگان رهبری درباره برجام، همچون سایر بخش‌های جامعه علنی بوده است؛ برخی موافق، برخی مخالف و برخی هم منتقد بوده‌اند اما مسأله مهم این است که در خلال بحث‌های درون خبرگان، هیچ گاه مطالب تندی درباره برجام مطرح نشد.»

کدخبر: ۲۱۱۳۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohsen01

    این بیانیه حرف خیلی از مردم کوچه بازار ب ود هر کی توی جامعه باشه میدونه که مشکلات حل که نشده چند برابرم شده الان دلار دیگ ه ساعتی میره بالا و خیلی از مشکلات که گف ته شد بالمره حل میشود و نشد و نظرات رهبر ی رو مد نظر قرار ندادن.

  • Asadollah.khan

    دوست من! هر حرفی که مردم در کوچه و خیابا ن می‌زنند برای شما و آیت الله جنتی پذیرف تنی است؟

  • mohsen01

    اونهایی که حافظه #سالمی دارن خوب یادشونه امام خمینی با همین مردم کوچه بازار انقل اب کردن … همین مردم کوچه بازار دارن زیر سخت ترین تحریم ها امورشونو میگذرونن… همی ن مردوم کوچه بازارن که توی انتخابات میان د سرنوشت کشورو مشخص میکنن… حالا مدتیه #ب عضی ها بلاخص مسئولان خودشوند از مردم جدا میکنن انگار از دماغ فیل افتادن

  • armanazmoodeh

    جالبه اقای جنتی از قوله همه ی خبرگان حرف زده و بیانیه داده. بنظرم باید سایر اعضا بهش یه انتقاد حسابی بکنن که این کارو تک رار نکنه