کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۳۳۹۰
تاریخ خبر:

موش‌‌‌های آدم‌خوار؛ تهدیدی ترسناک در ماجرای زلزله احتمالی تهران

یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در این مورد مغفول باقی مانده و در عین حال یکی از فجیع‌ترین بخشهای داستان زلزله تهران خواهد بود، وجود جمعیت ۵۰ تا ۷۰ میلیونی موش‌های مهاجم و زنده خوار ساکن در لایه‌های زیرین زمین پایتخت بوده که پس از آلودگی هوا به عنوان دومین معضل زیست‌محیطی این شهر شناخته می‌شود. موضوعی که به تازگی به یکی از دغدغه‌های مهم برخی مسئولان مدیریت بحران تبدیل شده است.

موش‌های قهوه‌ای می‌توانند تا ۲۵ سانتی‌متر بزرگ شوند،‌ وزن نوع نرشان به ۳۰۰ گرم هم می‌رسد؛ هر چند نمونه‌هایی از آن‌ها هستند که تا ۹۰۰ گرم سنگین شده‌اند وحتی به یک کیلوگرم هم رسیده‌اند. این موش‌ها هم حس بویایی بسیار تکامل یافته‌ای دارند و هم شنوایی‌شان بسیار قوی است.

چرخه غذایی موش‌ها بیشتر شامل آن چیزهایی است که پیدا می‌کنند؛ باقی‌مانده غذای آدم‌ها،‌ دانه‌ها و مانند آن، با این حال دیده شده است موش‌های قهوه‌ای که در حاشیه رودها زندگی می کنند ماهی‌های کوچک را هم شکار می‌کنند و می‌خورند.

بی‌تردید با فرونشست زمین همزمان با وقوع زلزله که با پیش‌بینی جمعی از کارشناسان به دلیل وجود چاه‌های عمیق، ممکن است زلزله‌زدگان را تا هزاران متر به زیر زمین بکشد، آنها را با موجی از حمله این موجودات موذی مواجه خواهد ساخت.

وجود این مشکل در حالی به نگرانی‌های موجود دامن می‌زند که تاکنون اجرای هیچ کدام از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری در جهت مبارزه با افزایش جمعیت موش‌های پایتخت موفقیت‌آمیز نبوده است.

از طرف دیگر در زمان زلزله یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان و متولیان مقابله با بحران، کنترل بیماری های واگیردار هستند، حال این موضوع بسیار قابل توجه و اهمیت است که بیرون آمدن جمعیت میلیونی موش ها در تهران همزمان با زلزله، زمینه ساز بروز بیماری هایی از جمله طاعون خواهد شد که همین مسئله جان هزاران نفر از شهروندان را تهدید خواهد کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست استان تهران در مورد سرنوشت موش‌ها بعد از وقوع بحران‌ها و خطراتشان برای مردم زلزله‌زده گفته است: «قطعا اگر بحرانی رخ دهد، این موجودات می‌توانند از عوامل تشدیدکننده خسارات باشند و حتی می‌توانند برای افرادی که زیر آوار مانده و زخمی می‌شوند، مشکلات بسیاری را به وجود آورند.»

در این رابطه مسئولان سازمان محیط زیست استان تهران اعلام کرده اند که در حال حاضر موش‌ها عامل انتقال خیلی از بیماری‌ها هستند و بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در این رابطه حدود ۲۰الی ۳۰بیماری وجود دارد.

منبع: سایت خانه ملت

کدخبر: ۱۹۳۳۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • nedajon

    وحشتناکه فاجعه است چطوری میخوان جلوش بگی رن?

  • eminmoradi

    وحشتناکه

  • khordbin

    عجب سناریویی ، چه فیلمی ازش درمیاد، اگه اینا بتونن!

  • safari70

    وای وحشتناکه واقعا ترسیدم

  • 15121

    خخخخخخ….

  • ناشناس

    یک لحضه تصور کن پس از زلزله ای فجیع زیر اوار موندی و هنوز زنده ای و موش کم کم دا رن میان سمتت….. بیاید تن تاک بخریم باهاش فرار کنیم

  • moham313yar

    میگم اگه یکی رو بذارید اینا رو شکار کنه بفرسته چین،، کلی درآمد واستون حاصل میشه! !! اگه بتونید تو سال ده هزار تا موش پونص د گرمی بفرستید!! دونه ای ده تومن هم حساب کنیم!! سالی صد میلیون سود می کنید!! تهر ان ام میشه کانون پرورش موش گوشتی و پروار ایران!!!

  • soliman

    از تخم مرغ وحشتناکتره!؟?

  • assi

    دیگه منو اینهمه خوشبختی محاله. دیگه ان قدر خبرای خوب واسه هممون بده به خدا

  • siavash202

    فقط به جا گفتنش دنبال راه حل باشن بگن که چی مردم عصبی تر بشن?