کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۵۰۸۱
تاریخ خبر:

مقایسه درآمد ایرانیان با مردم دنیا

روزنامه هفت صبح | به تازگی گزارشی در مورد میزان حقوق ایرانی ها در حوزه های مختلف کاری منتشر شده و نشان می دهد میزان حقوق در ایران تقریبا برای بیشتر مشاغل و رده های شغلی یکسان بوده و حتی خیلی تفاوتی میان حقوق یک کارشناس ارشد و یک کارشناس ساده نیست.

یکی از دغدغه های کارمندان امروزی میزان حقوقی است که می گیرند. فرقی هم نمی کند که پول خوبی می گیرند یا نه، زیرا معمولا درصد کمی از کارمندها حقوقشان را عادلانه می دانند.

این امر نه در ایران بلکه در دنیا نیز به همین شکل است. حتی مدیرعاملانی با حقوق های میلیون دلاری هم چندان از حقوق شان راضی نبوده و تنها حدود ۱۶ درصدشان از میزان حقوق ماهانه خود ابراز رضایت کرده اند.

با این وجود به تازگی گزارشی در مورد میزان حقوق ایرانی ها در حوزه های مختلف کاری منتشر شده و نشان می دهد میزان حقوق در ایران تقریبا برای بیشتر مشاغل و رده های شغلی یکسان بوده و حتی خیلی تفاوتی میان حقوق یک کارشناس ارشد و یک کارشناس ساده نیست. ولی در خارج از ایران چه خبر است؟ واقعا شرکت های خارجی نیز برای بعضی مشاغل خاص پول بیشتری پرداخت می کنند؟ میزان حقوق کارمندان خارجی در مقایسه با همتایان ایرانی شان چقدر است؟

برای جواب دادن به این سوال ها به سراغ چند سایت معتبر سنجش حقوق در سرتاسر دنیا رفتیم تا وضعیت درآمدی ایرانیان را با مردم سرتاسر دنیا بسنجیم. البته یک نکته را به ذهن داشته باشید که اولا سیستم درآمد کشورهای خارجی با ایران متفاوت است و به علاوه مالیات های سنگینی نیز از افراد کسر می شود.

۱٫ حسابداری
حسابداری در دنیا یکی از مشاغل پردرآمد محسوب می شود که به تازگی میانگین حقوق آن نیز در سطح جهانی افزایش داشته است. حرفه حسابداری یکی از مشاغل حساس جامعه محسوب می شود؛ درواقع به دلیل محاسبات و جزییاتی که در این شغل اهمیت زیادی دارند، دقت و توجه بالای حسابدار را می طلبد. میزان حقوق حسابدار در دنیا حدود ۱۵ میلیون تومان در ماه است. البته به عنوان حسابدار پایه. در سطح مدیر مالی، این حقوق به حدود ۳۰ میلیون تومان در ماه می رسد.

در ایران نیز حقوق حسابداران پایه از حدود ۱٫۵ میلیون در ماه شروع شده و ممکن است تا حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم برسد. در سطح مدیریتی، حقوق مدیران مالی از حدود سه میلیون تومان شروع شده و حتی به ۱۲ میلیون تومان نیز می رسد.

۲٫ بانکداری
حرفه بانکداری در ایران همیشه یکی از شغل های محبوب و پولسازی محسوب می شده که هر کسی آرزوی آن را دارد. در دنیا ولی داستان فرق می کند. در حرفه بانکداری در دنیا حقوق افراد به نسبت سایر مشاغل از یک حد متوسطی برخوردار است و نمی توان تفاوت زیادی میانش غل بانکداری با شغل های معمول دید. به عنوان مثال درآمد یک کارمند بانک حدود ۱۱ میلیون تومان در ماه است. این حقوق برای مدیر بانک به حدود ۱۸ میلیون تومان در ماه می رسد.

در ایران میزان حقوق یک کارمند بانک معمولا از حدود دو میلیون تومان شروع شده و با توجه به تخصص و سابقه به حدود پنج میلیون تومان در ماه هم می رسد. در سطح مدیریتی حقوق مدیران و معاونین بانک معمولا از حدود شش میلیون تومان شروع شده و به حدود ۱۷ میلیون تومان نیز می رسد.

۳٫ روابط عمومی
روابط عمومی معمولا یکی از شغل هایی است که با توجه به اهمیت بالای آن در ایران کمتر جدی گرفته می شود. در دنیا نیز هرچند حقوقش در سطح معقول و متوسطی قرار دارد ولی با توجه به اهمیت صنعت میزان آن تصاعدی بالا می رود. معمولا میزان حقوق یک کارمند متخصص روابط عمومی حدود ۹ میلیون تومان است. در حالی که مدیر روابط عمومی حقوقی حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می گیرد. صنایع بزرگ حقوق یک مدیر روابط عمومی به حدود ۳۰ میلیون تومان نیز می رسد.

در ایران حقوق یک کارمند اداری روابط عمومی بین یک میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان متغیر است. مدیران روابط عمومی نیز اوضاع چندان بهتری نداشته و از حدود یک میلیون و ۸۰۰ تا نهایت هفت میلیون تومان حقوق دریافت می کنند.

۴٫ فروش و خدمات پس از فروش
اگر فیلم های هالیوودی را دنبال کنید احتمالا شاهد داستان های زیادی پیرامون کارمندان و بخش فروش شرکت ها بوده اید. کسانی که توانسته اند یک شبه بار خود را ببندند و به جرگه میلیونرها بپیوندند ولی در حقیقت وضعیت حقوق بخش فروش در دنیا چندان تعریفی ندارد. بیشتر فروشندگان براساس میزان فروش حقوق می گیرند و به خاطر همین میانگین جهانی عدد چندان چشمگیری نیست. هر چند اگر کارمند ماهری باشید می توانید در سطح بعضی سمت های مدیریتی نیز درآمدداشته باشید.

در آمد یک کارمند فروش در دنیا حدود هفت میلیون تومان است. در سطح مدیریتی این حقوق با توجه به گستره منطقه فعالیت و متغیرهای دیگر ممکن است تا حدود ۳۰ میلیون تومان نیز حقوق بگیرد.

در ایران حقوق یک کارمند فروش از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع شده و در نهایت به چهار میلیون تومان نیز می رسد. این وضعیت برای مدیران فروش بهتر بوده و حقوقی حدود سه تا نهایت ۱۲ میلیون تومان دریافت می کنند.

۵٫ منابع انسانی
در چند سال اخیر شغل منابع انسانی با توجه به اهمیت مهارت افراد و کمبود نیروی کار متخصص و حرفه ای اهمیت زیادی پیدا کرده است. در دنیا ولی این شغل یکی از مهم ترین بخش های هر شرکت را تشکیل داده و روسای شرکت های کوچک تا بزرگ پول زیادی به کارمندان آن پرداخت می کنند. به صورت معمول حقوق یک کارمند بخش منابع انسانی ۱۵ میلیون تومان در ماه است. درحالی که رییس بخش منابع انسانی حدود ۳۲ میلیون تومان در ماه درآمد دارد.

در ایران نیز حقوق این شغل طی سال های اخیر بهتر شده و کارمندان آن از حدود یک میلیون و ۵۰۰ تا حدود سه میلیون تومان حقوق دریافت می کنند. همچنین میزان حقوق مدیران این بخش با توجه به سابقه از حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار شروع شده و ممکن است به حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز برسد.

۶٫ منشی گری
منشی گری یکی از شغل هایی است که وضعیت استخدام آن در خارج از ایران با داخل ایران متفاوت است. در خارج از ایران معمولا منشی ها تخصص خاصی در روابط عمومی و یا حوزه فعالیت شرکت دارند و به خاطر همین حقوق شان با توجه به حقوق منشی های داخل ایران متفاوت است. میانگین حقوق منشی ها در کشورهای غربی چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان است.

در ایران حقوق منشی ها از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع شده و ممکن است به حدود دو میلیون تومان نیز برسد. شغل هایی مثل مدیر دفتر مدیرعامل و یا مدیر طراحی که تا حدودی به این حوزه مربوط هستند نیز از حقوقی بین یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بهره می برند.

۷٫ برنامه نویس و فناوری اطلاعات
مشاغل مربوط به کامپیوتر یکی از رو به رشدترین مشاغل در زمینه میزان حقوق دریافتی محسوب می شوند. از متخصص انفورماتیک گرفته تا برنامه نویسی. برنامه نویسی در چند سال گذشته جزو ده شغل برتر از لحاظ میزان حقوق دریافتی بوده است. متوسط درآمد یک برنامه نویس حدود ۲۵ میلیون تومان است که با توجه به مهارت و تخصصش به حدود ۴۰ میلیون تومان در ماه هم می رسد.

حقوق برنامه نویسان در ایران نیز اوضاع خوبی داشته و از حدود دو تا پنج میلیون تومان برای افراد تازه کار و سه میلیون و ۷۰۰ تا ۱۰ میلیون تومان برای افراد حرفه ای و مدیران پروژه متغیر است. کارشناس نرم افزار و یا همان مسئول انفورماتیک نیز در خارج از کشور حقوقی مشابه برنامه نویس دارد با این تفاوت که معمولا سقف درآمدی آنها پایین تر بوده و حدود ۳۰ میلیون تومان است.

در ایران کارشناسان IT معمولا حقوقی حدود یک میلیون و ۷۰۰ تا چهار میلیون تومان دریافت می کنند و در سطح مدیریتی حقوق شان بازه ای بین سه میلیون و ۵۰۰ تا ۱۱ میلیون تومان را شامل می شود.

۸٫ تدریس
در کشورهای پیشرفته معمولا به معلمان در همه مقاطع تحصیلی اهمیت زیادی داده و حقوق بالایی برای آنها در نظر می گیرند. به خصوص در دوره ابتدایی تا دبیرستان که کلیت اطلاعات و جهت گیری فرد در آینده را مشخص می کند. در بیشتر رده های تحصیلی دوران قبل از دانشگاه حقوق معلمان چندان تفاوتی با یکدیگر ندارد و دود ۱۴ میلیون تومان در ماه است.

در ایران ولی برعکس است. زیر نه تنها حقوق معلمان در سطح کاری که انجام می دهند نیست بلکه با توجه به مقاطع تحصیلی، تفاوت حقوق نسبتا محسوسی را شاهد هستیم. حقوق معلمان در ایران از حدود یک میلیون و ۴۰۰ شروع شده و تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم می رسد. در سطح معاونت های آموزشی نیز اوضاع تقریبا همانگونه است و حقوق در بازه بین یک میلیون و ۵۰۰ تا چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان متغیر است.

۹٫ وکالت
وکالت چه در ایران و چه در خارج از کشور همیشه بازار داغی داشته و اگر بتوانید اعتباری برای خود دست و پا کنید و به قول معروف قلق کار دستتان بیاید نان تان در روغن است. در خارج کشور اگر بدانید مراحل سخت و آزمون های وکالت را بگذرانید در همان سال اول کاری احتمالا حقوقی حدود ۲۵ میلیون تومان خواهیدداشت. اگر بتوانید به شرکت های بزرگ حقوق بپیوندید و اعتبار کسب کنید این حقوق تا ۵۰ میلیون تومان نیز م رسد.

در ایران معمولا وکلا با توجه به پرونده های خود به حقوق های ده ها میلیونی می رسند ولی اگر کارمند جایی مثل دفترخانه یا شرکت حقوقی باشند معمولا از حقوقی حدود یک میلیون ۸۰۰ تا پنج میلیون تومان بهره می برند.

۱۰٫ مدیرعامل و اعضای هیات مدیره
مدیرعاملان و اعضای هیات مدیره با توجه به اندازه شرکت معمولا از میزان حقوق بسیار خوبی نسبت به مدیران بخش های دیگر برخوردارند. ولی در این بخش مثل سایر شغل هایی که ذکر کردیم تفاوت حقوق به چند میلیون تومان می رسد بلکه چندصد میلیون تومان است!

حقوق مدیرعامل در خارج از ایران از عددهای سرسام آوری حکایت دارد. طبق تحقیقات انجام شده مدیرعامل های شرکت های بزرگ حداقل سالانه یک میلیون دلار حقوق می گیرند. یعنی حدود ۳۰۰ میلیون تومان به صورت ماهانه.

در شرکت های کوچک تر میزان حقوق به حدود ۱۲۵ میلیون تومان می رسد. در ایران ولی از این اعداد خبری نیست و میزان حقوق مدیران در سطح مدیر اجرایی بین سه تا ۱۰ میلیون و در سطح مدیرعاملی بین پنج میلیون و ۶۰۰ تا ۱۷ میلیون تومان است.

کدخبر: ۱۶۵۰۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali20h2

    علت تقاضای بالا برای کار هست و بیکاری با لا