کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۰۵۹۴
تاریخ خبر:

معرفی خودرو های ۲۰۱۸ : ولوو هیکو s۶۰

با اعتبار بالایی که شاسی‌بلند ایکس‌سی۹۰، محصول سوپرلوکس ولوو از دو سال گذشته در بازار ایران به دست آورده و نشانی جدیدی به خریداران بابت یک برند قابل اطمینان و مجلل و مدرن داده، ورود گونه تیونینگ سدان اس۶۰ به بازار ایران آن هم با قیمتی ۲۰۰ میلیونی یک ضربه مرگبار به بازار سدان‌های شهری متوسط است. این خودرو که محصولی پرفروش در رده مرسدس سی کلاس و ب.ام.و سری ۳ است، با این شیوه قیمت‌گذاری مستقیما سهم بازار برندهای رنو، هیوندای، تویوتا، کیا، فولکس‌واگن و هوندا را در بازار ایران نشانه رفته و آشکارا در پی دامپینگ قیمت در بازار غیر رقابتی ایران است. این موضوع وقتی جنبه جدی‌تری به خود می‌گیرد که لیست قیمت‌های ۴سری مختلف ولوو اس۶۰ را با محصولات پرفروش این رنج قیمتی از بازار ایران یعنی تالیسمان از رنو، اوپتیما از کیا و مدل سوناتا ۲۰۱۸ از هیوندای مقایسه می‌کنیم و وحشت واردکنندگان آنها را درک کنیم. این سه خودرو که جملگی قیمتی در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان دارند نه ظاهر جذاب، نه موتور قدرتمند و نه کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در اتاق اس۶۰ را داشته و در عین حال جزو برندهای اقتصادی محسوب می‌شوند. ولووی اس۶۰ که به لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین محصولات ولوو است، در چهار تیپ مومنتیوم، آر دیزاین، سامیوم و کراس‌کانتری در ‌ عرضه می‌شود و در یک رنج گسترده از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. در عین حال سری پولستار این خودرو نیز توانایی خوبی برای ورود به ایران و غلبه بر رقبای برجسته خود دارد مخصوصا که تیونر مشهور آلمانی یعنی هیکو اسپورتیو نیز دستی به سر و گوش این محصولات کشیده است.
طرح اتاق کاملا اسپورت، عضلانی و حساب ‌شده طراحی شده و البته کمی قدیمی شده است. از آنجا که این خودرو از ابتدای سال ۲۰۱۰ در بازار حضور دارد و دو فیس‌لیفت به خود دیده است، احتمالا نسل جدید آن تا پایان سال ۲۰۱۸ به بازارهای جهانی عرضه شود. فضای کلی کابین بسیار جذاب، ساده و البته کاربردی است و حسی متفاوت از محصولات هم‌رده را منتقل می‌کند. طراحی زیبا و ساده داشبورد با دکمه‌های گرافیکی برای سیستم کنترل هوا همراه است که ما را به یاد موبایل‌های بزرگ قدیمی می‌اندازد. البته این کنترل‌ها هنگام حرکت و رانندگی، راحت‌تر پیدا می‌شوند و از این لحاظ در سطح بالاتری نسبت به بسیاری از رقبای خود قرار می‌گیرد مخصوصا که چرم و چوب به کار رفته در اتاق کیفیتی مثال زدنی دارد.
از نکات برجسته مدل اس۶۰ در تریم اینسکریپشن، اضافه ‌شدن ۷۹ میلی‌متر به فاصله محوری و در نتیجه ایجاد فضای بیشتر برای پاها در صندلی‌های عقب است. این خودرو همانند بسیاری از محصولات اخیر ولوو، برای پیشرانه از یک موتور توربوی جدید ۲ لیتری انژکتور مستقیم چهار سیلندر با قدرت ۲۴۵ اسب بخار در کنار یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و دوکلاچه استفاده می‌کند تا این خودروی ۱۶۷۷ کیلوگرمی در عرض ۳/۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. در عین حال یک سیستم تعلیق اسپورت از جمله امکانات دیگری است که گرچه برای مدل اینسکریپشن که بیشتر جهت‌گیری «لوکس» دارد، ارائه نمی‌شود اما در گونه آر دیزاین عرضه شده و به سطح پایداری، کشش و هندلینگ خودرو تاثیری مستقیم می‌گذارد.
با سفارش گونه پولستار که مهم‌ترین تریم خودروهای ساخت ولوو به حساب می‌آید، خریدار اس ۶۰ از یک سدان لوکس کوچک با ماهیت کاملا اسپورتی بهره می‌برد که در نوع خود تنها همتایانی آلمانی از بنز و ب.ام.و دارد. برای نمونه در سری ۲۰۱۸ ولوو اس۶۰ پولستار، خودرو به یک کیت بدنه آیرودینامیک مجهز شده که علاوه بر خاصیت ورزشی و زیبایی بیشتر، به‌طور کامل از فیبر کربن ساخته شده و شامل اسپلیتر جلو، رکاب‌های جانبی و اسپویلر عقب قرار گرفته روی لبه صندوق می‌شود. چنان که گفتیم این پکیج نه تنها باعث بهبود ظاهری خودرو شده بلکه سطح آیرودینامیک بدنه اس۶۰ را ارتقا داده و نیروی رو به پایین این خودرو را حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد که این به معنی ثبات بیشتر خودرو در سرعت‌های بالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. ولوو ادعا می‌کند در تریم پولستار هندلینگ و پرفورمنس اس۶۰ بسیار بهتر از قبل شده به طوری که از پیشرانه ۲ لیتری توربو و سوپرشارژردار اس ۶۰ بعد از تقویت، قدرتی معادل ۳۶۲ اسب بخار و گشتاوری بیش از ۴۷۰ نیوتن‌متر به دست راننده می‌رسد تا سدان کوچک سوئدی را در زمان کمتر از ۷/۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسانده و توانایی رسیدن به مرز ۲۸۵ کیلومتر در ساعت را هم داشته باشد. البته ولوو به واسطه ملاحظات ایمنی سقف سرعت این خودرو را به‌صورت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود کرده است. جای تعجب است اما این آمار و ارقام به سطح توانایی محصولات آلمانی برتر این کلاس نزدیک است و ولوو نیز همین هدف را دارد یعنی با تاسیس تریم پولستار تلاش کرده تا به جنگ محصولات ام‌پاور ب.ام.و و ای‌ام‌جی مرسدس بنز برود.
در عین حال ولوو در سری اس۶۰ یک کار عجیب‌تر نیز انجام داده و ایده سدان شاسی‌بلند را پیاده کرده است، به طوری که مدل کراس‌کانتری را به صورت خودرویی تلفیقی روانه بازار کرده است.
کراس کانتری که یک تولید محدود از سری اس۶۰ است و احتمالا به ایران نیز خواهد آمد، خودروی بسیار جذابی است. این خودرو شما را برای گشت‌وگذار در طبیعت آماده می‌کند و با داشتن امکانات آفرودی از قبیل سیستم چهار ‌چرخ محرک، کنترل حرکت در سراشیبی، بچه‌گلگیرهای سیاه‌رنگ، ضربه‌گیرهای کف بدنه در جلو عقب و یک سیستم تعلیق با قابلیت افزایش ارتفاع تا ۲۰ سانتی‌متر از سطح زمین همپای خودروهای خوب این حوزه قادر است به دل کوه و دشت و بیابان برود. به لطف ارتفاع مناسب اتاق در سری کراس‌ کانتری، این خودرو همانند جیپ رنگید تریل‌هاوک و سوبارو فارستر در مناطق سنگلاخی توان حرکت دارد و البته این ساخته جذاب ولوو از این لحاظ نسبت به مدل آلرود آئودی در بسیاری از بخش‌ها برتری کامل دارد

(منتشر شده در ویژه نامه خودرو ۲۰۱۸ روزنامه هفت صبح)

کدخبر: ۱۹۰۵۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر