کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۰۲۳۴۶
تاریخ خبر:

مرگ حبیب و جوانمردی گمشده / اختصاصی هفت صبح

کمال بردبار / در مطلب مربوط به محمد علی کلی نوشته بودیم او تختی نبود. چرا که جوانمردی خصلت ما ایرانی‌هاست. برای محمد علی کلی مفهوم نبود که از نقص حریفش استفاده نکند و یا در زمین بارها و بارها با صدای بلند اعلام نکند من بهترین هستم. او قهرمان بزرگی بود اما پهلوان نبود.
جوانمردی ما‌ل ایرانی‌هاست.چشم بستن بر خطا و ضعف رقیب و او را در پرده سخاوت خود قرار دادن .

این‌ها را دارم می‌گویم که به مرگ حبیب محبیان برسم. اما صبر کنید…
با مفهوم جوانمردی ایرانی گروه‌های مختلفی مشکل دارند. یکی لیبرال مسلک‌های غربی و دیگری ارزشی‌های تندرو. دردنیای هردو طرف ساختاری مهندسی شده و جبری حاکم است. البته در جهت‌های مختلف‌. لیبرال در له له زدنش برای پول، در آرزوی تقلیل و تبدیل همه انسان‌ها به علایم جبری و همه ارتباطات و روابط به سیستم‌های تضمین شده است تا خدای نکرده زمان از دست نرود و در جریان سود و سرمایه خللی ایجاد نشود. آنها عاشق حدی ماکزیمم از نظم و قانونمندی هستند تا تلاطمات و تمایلات انسانی سود و بهره آنها را دچار مخاطره نسازد. آنها حتی رژیم‌های دیکتاتوری را هم دوست ندارند حتی اگر سرسپرده آنهاباشند. سیستم انتخاباتی دموکراتیک برای آنها شرایط تضمین شده‌تری به همراه می‌آورد.همه چیز روی قانون و روال و سیستماتیک.
رادیکال‌های جامعه ما نیز این گونه‌اند. در چارچوب نظری‌شان کسی حق اشتباه ندارد. برای همین تاریخچه و سابقه آدم‌ها برایشان ارزش ویژه‌ای دارند. یک پا کج گذاشتن‌، یک اشتباه‌، یک اظهار نظر بی‌سلیقه و بد‌، برای این گروه حتماباید با مجازات روبه‌رو باشد. در دنیای ذهنی آنان هرکسی باید در کانال‌های مشخصی حرکت کند و خط کشی‌ها کاملا مشخص هستند. دنیای آنان کاملا مهندسی شده و مشخص است‌.

رفتار جامعه و مسئولان با حبیب مصداق عدم باور به قدرت جوانمردی بود. او به ایران آمد و در رامسر مستقر شد و از رحمت و رافت ایرانی برخوردار شد اما از آن پس با او خوب تانشد. او انگ خواننده لس آنجلسی داشت اما همه می‌دانستیم که او با آنها فرق می‌کرد. لحن صدایش‌، متن ترانه‌هایش مال این سوی آب بود. لغزیده بود اما اندازه همه. شور و حماسه و غم پنهان در ترانه‌هایش به خود ما تعلق داشت‌. به ایران همه این سال‌ها. مردم این را می‌فهمیدند‌. همه می‌دانستیم که بسیاری از ترانه‌های او از ۹۵ درصد ترانه‌های موسیقی پاپ امروز ایران مفیدتر و قوی‌تر است. ترانه‌‌های مردی خسته که از دل و جان خود می‌خواند و ربطی به ترانه‌های خواننده‌های خوش بر‌وروی دختر پسند ما نداشت. چهره او خود تقاص روزگار بود. کهنه کاری که به کشور خود بازگشته بود اما کسانی بودند که آیین جوانمردی را جدی نگرفتند. انگ لس آنجلسی را مدام جلوی صورتش تکان دادند.
مرگ او نه الزاما به خاطر افسردگی که به احتمال زیاد ناشی از مشکلی در قلب بود که مادر و همین طور پسرش نیز ازآن رنج برده و می‌برند، اما کمی رافت کمی کوتاه آمدن می‌شد اورا حسرت به دل خواندن جلوی هموطن‌هایش نمی‌گذاشت. او کارش خواندن بود. کارش موسیقی بود. همان حرفه‌ای که این روزها از دو طرف درحال اضمحلال است. چه از سوی خوانندگان شوخ و شنگ و سبکسری که آبروی موسیقی ما را حراج کرده‌اند و چه منتقدان تیزخشمی که تمام موسیقی را با کلمه مطربی یکسان دانسته‌اند و بی‌پروا جلوی یک فرهنگ ایستاده‌اند. حبیب در همین میانه آرزو به دل از دنیا رفت. آمده بود در کشورش بمیرد و آرزویش چقدر زود محقق شد. ناجوانمردانه زود.

کدخبر: ۱۰۲۳۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mostafaseifi

    ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻟﻴﺒﺮﺍﻝ ﺭﻭ ﻳﮑﺒﺎﺭ ﺳﺮﭺ ﻣﻴﺰﺩﯼ ﺑﺪ ﻧﺒﻮﺩ. لیبرالیسم (به انگلیسی: Liberalism) در مع نای لغوی به معنی آزادی خواهی می‌باشد و ب ه آرایه وسیعی از ایده‌ها و تئوری‌های مرت بط دولت اطلاق می‌شود که آزادی شخصیرا مهم ‌ترین هدف سیاسی می‌داند.لازم است ذکر شود استفاده از کلمه لیبرال برای اشاره به اش خاص به معنای پیروی آن شخص از مکتب لیبرال یسم بوده و لزوماً معنای لغوی آن منظور نم ی‌شود.لیبرالیسم مدرن در عصر روشنگری ریشه دارد. به صورت کلی، لیبرالیسم بر حقوق اف راد و برابری فرصت تأکید دارد. شاخه‌های م ختلف لیبرالیسم ممکن است سیاست‌های متفاوت ی را پیشنهاد کنند، اما همه آن‌ها به صورت عمومی در مورد چند قاعده متحد هستند، از جمله گسترش آزادی اندیشه و آزادی بیان، مح دود کردن قدرت دولت‌ها، نقشقانون، تبادل آ زاد ایده‌ها، اقتصاد بازاری یا اقتصاد مخت لطو یک سیستم شفاف دولتی. همچنین همه لیبر ال‌ها – همین‌طور بعضی از هواداران ایدئول وژی‌های سیاسی دیگر – از چند فرم مختلف دو لت که به آن لیبرال دموکراسیاطلاق می‌شود، با انتخابات آزاد و عادلانه و حقوق یکسان همه شهروندان توسط قانون، حمایت می‌کنند.

    • kian.k

      جناب شما بهتره بری دانشگاه درس بدی. در ح قش ظلم شد. و هرچی اون بالا نوشته شده درس ته. شما حالا استاد فلسفه شدی .

  • hamedmohamadi

    روحش شاد،ما باید قدر همچین هنرمردان بزرگ ی رو بدونیم ولی حیف و صد حیف که نمیدونیم

  • arsha_1360

    قوی زیبا برگشت توی برکه ش و مرد….

  • mahdikh

    حبیب نلغزید کسانی که او را از وطنش و مرد م وطنش دور کردند لغزیدند با کلمات بازی ن کنید لطفا و از آبروی دیگران خرج نکنید.

  • baran1440

    بنظرم این متن رو که اختصاصی هفت هم بود ب اید در زمان زنده بودنش میذاشین نه الان

  • zeynab74

    حالاکه مرده چه فایده این حرفا؟ ماحتی نمی دونستیم ایرانه

  • m.ch

    بعد مردن تازه یادمون میوفته طرف چقدر خوب بود .خصلت خیلی از ایرانی ها همینه زنده کش .مرده پرست

  • mht

    عالی بود … بلکه هر متعصبی تلنگری بخوره ? ????

  • hamid.toghiany

    روحش شاد مگه الان با استاد شجریان داریم بهتر تا میکنیم

  • mht

    چیا جان لیبرال میتونه در هر دوره و مقطعی یک مرز باریک مفهومی با معنای اصلی پیداک نه همه چ توو نت نیست هموطن.

  • armagadon

    خیلی روک و قشنگ توضیح داده شده

  • mohammad7208

    هفت صبح ممنون بابت گزارش خوبت.

  • yasser4096

    متشکر خیلی قشنگ بود

  • hanik

    سیاست و سیاسی حرف زدن وارد تمام حرفا ورف تارمون شده. کافیه کامنت ها رو نگاه کنید. نگاه انسانی تموم شد همه چی مون شده بغض و کینه نسبت به هم. روحش شاد یه عمر خاطره ساخت واسمون. نتونست غربت رو تحمل کنه بر گشت ایران. وگرنه میدونست اوضاع تغییر نمی کنه. گزارش خوبی بود یه یاداوری و تلنگر

  • nirvana

    تو مراسم تدفینش کدوم یک از هنرمندان پراد عامون حضور داشتن؟