کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۸۳۲۵
تاریخ خبر:

محققان تصویر متوقف شدن سامانه بارشی در مرزهای کشور را توضیح دادند

بر خلاف ادعای ارائه شده در خصوص متوقف ماندن سامانه بارشی در مرزهای ایران، محققان کشور اعلام کردند تصاویر منتشر شده فاقد زمان دقیق است ضمن آنکه بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی این سامانه موجب بارندگی در کشور شده است.

دکتر علی اکبر شمسی پور دانشیاردانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در روزها و هفته‌های گذشته تصاویر متفاوتی از وضعیت آب و هوای ایران منتشر شده است، گفت: این تصاویر با اهداف متفاوتی چون سیاسی با تأکیدبر اثرات امواج کوتاه رادیویی هارپ و یا پارازیت بر وضعیت ناهنجار بارشی ایران در سایت‌ها و کانال­های مختلف منتشر شده است.

وی با تاکید بر اینکه انتشار این تصاویر مصداق‌هایی گزینشی دارند، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد و کانال‌ها با اهداف و نیات خاصی همچون ایجاد ناامیدی و بی‌اعتمادی در جامعه این تصاویر را منتشر می‌کنند. نمونه آن تصاویری است که در روزهای گذشته منتشر و اعلام شد آب و هوا و خشکسالی ایران تحت تاثیر عوامل انسانی قرار گرفته است.

شمسی‌پور با اشاره به انتشار تصاویر ماهواره‌ای از وضعیت روزهای اخیر هوای ایران تاکید کرد: سامانه‌ای که در حال حاضر وارد ایران شده، مطابق پیش بینی­های هواشناسی بوده است و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ابرهایی که به سرزمین ایران وارد شدند از عرض‌های جغرافیایی معتدله و بالا منشأ گرفته و از شمال غرب و از منطقه قفقاز و کشورهایی چون آذربایجان، گرجستان و ارمنستان عبور کرده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این تصاویر کشورهای همسایه غربی و جنوب غربی ایران عاری از ابر و پدیده بارندگی هستند، خاطر نشان کرد: بر این اساس به دلیل اینکه مسیر سامانه بارشی موجود از شمال اروپا نشأت گرفته و مسیر آن از قفقاز و شمال غرب ایران می­‌گذرد، هیچ ابری در کشورهایی چون، ترکیه، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی و شمال شبه جزیره عربستان وجود ندارد، در حالی که نیمه شمالی ایران پوشیده از ابرهای باران‌زا است.

عضو هیات علمی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تصاویر ماهواره­‌ای محدوده بارندگی را از قفقاز تا مناطق مرکزی ایران نشان می‌­دهد، یادآور شد: بیشترین میزان بارش این سامانه جوی در شمال ایران، دامنه‌­های جنوبی البرز و ارتفاعات زاگرس و کشورهای گرجستان و آذربایجان و قفقاز است.

این محقق حوزه اقلیم با تاکید براینکه تصاویر منتشر شده فاقد زمان مشخصی است، گفت: تعیین زمان تصاویر ماهواره‌ای از سامانه‌های جوی بسیار مهم است؛ به دلیل اینکه سامانه‌های بارشی ویژگی دینامیک و حرکت دارند، در بعد زمان جابجایی مکانی داشته و لازم است برای ردیابی سامانه‌ها از تصاویر متوالی استفاده شود. بنابر این برای واکاوی وضعیت هوا لازم است از توالی ساعتی و روزانه تصاویر استفاده شود که در این صورت قطعا می‌توان تصاویر متفاوتی ارائه داد.

وی با تاکید بر اینکه تصاویر منتشر شده از ابرهای متراکم در بیرون مرزهای ایران بر اساس اهدافی بوده است، اضافه کرد: تصاویر ارائه شده در فضاهای مجازی مربوط به سامانه‌ای است که از عرض‌های جغرافیایی بالا به سمت پایین در حرکت است و تصویر پیش از ورود آن به محدوده ایران انتخاب شده و همان ملاک قضاوت در خصوص سامانه بارشی در بیرون مرزهای کشور قرار گرفته است.

شمسی‌پور با تاکید براینکه ملاک قراردادن این تصاویر با اهداف خاصی همراه بوده است، گفت: تصاویری که در هفته گذشته منتشر شده حتی بر فرض اینکه این تصاویر درست باشد و استفاده از نرم افزارهایی چون فتوشاپ و دستکاری در تصاویر نادیده گرفته شود، نشان می‌دهد که انتخاب این تصاویر گزینشی و ناشیانه بوده است.

او با بیان اینکه احتمال دستکاری در این تصاویر وجود دارد، خاطر نشان کرد: تصاویر منتشر شده فاقد زمان و روز مشخص است از این رو نمی‌تواند ملاک قضاوت در خصوص شرایط جوی حاکم باشد.انتشار این تصاویر احتمالا تنها با اهدافی همچون ایجاد ناامیدی و آشفتگی روحی و ذهنی را در جامعه اشاعه می‌دهد.

کدخبر: ۱۹۸۳۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر