کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۸۲۸۰۰
تاریخ خبر:

علی لاریجانی: متفاوت از اصولگرایان فکر می کنم / موسیقی، برجام، حوادث ۸۸ و...

علی لاریجانی در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم به سوالات آنها در مورد مسائل داخلی کشور، موضوعات بین المللی به ویژه پرونده هسته ای و موضوعات منطقه ای پاسخ داد که برخی از آن ها را به نقل از خبرگزاری ایسنا می خوانید:

* باید قبول کنیم که در رابطه با مسئله موسیقی اختلاف نظر وجود دارد. من برای اینکه این موضوع بیشتر جا بیافتد خاطره ای را تعریف می کنم. در اوایل انقلاب حدود یک سال و نیم رئیس سازمان رادیو و تلویزیون بودم که خدمت امام خمینی(ره) رفتم و ایشان به من گفتند که چرا شما در سازمان صدا و سیما این موسیقی های پخش شده را حذف نمی کنید، من درجواب به ایشان گفتم که آیا منظور شما تمام انواع موسیقی است،ایشان در جواب گفتند که حالا که دارند شعر می خوانند چرا با آن نی می زنند، بعد فرمودند من به شما توصیه می کنم که با آقای منتظری که آن زمان قائم مقام رهبری بودند، صحبت کنید و در این زمینه مشورت نمایید، که پس از آن ما به همراه شورای سرپرستی رادیو و تلویزیون نزد وی رفتیم و سوال و موضوع مربوطه را مطرح کردیم که آیت الله منتظری اعلام کرد که از نظر من پخش اینگونه موسیقی ها که فعلا از رادیو و تلویزیون پخش می شود، اشکالی شرعی ندارد. البته من بار دیگر تأکید کردم که نظر امام در رابطه با پخش همین موسیقی ها بود که از رادیو و تلویزیون پخش می شود که آقای منتظری در جواب بار دیگر گفت که نظر من این است و اگر شک دارید این سوال را از پدرتان بپرسید؛ پس از آن من به همراه شورای سرپرستی به خانه مرحوم پدرم آیت الله آملی آمدیم و موضوع پخش موسیقی در رادیو و تلویزیون را و اتفاقات و نظرات مطرح شده را عنوان کردم که ایشان در جواب گفت که من برخی از موسیقی های پخش شده مانند سرود مربوط به آقای مطهری و برخی از موسیقی های عارفانه را گوش می کنم و نظر من آنها مشکلی ندارد البته ایشان در موضوع موسیقی قایل به تفکیک بودند.

* از بدنه اصولگرایی جدا نشدم، بلکه متفاوت فکر می کنم. این مسائل یک داستان بسیار طولانی دارد، به نظرم من از بدنه اصولگرایی جدا نشدم، بلکه متفاوت از برخی آقایان فکر می کنم،آیا ما از یک فرد انقلابی تعریف درستی در کشور داریم؟ مثلا بگوییم که انقلابی اصیل کسی است که مبانی فکری رهبری، روحانیت، مرجعیت و حکومت اسلامی و ولایت فقیه را قبول داشته باشد و شرطی در این میان وجود ندارد که حتما باید با طرفدار یک گروه بود و فعالیت کرد.

* حالا ممکن است که ما در بعضی امور اختلاف نظر داشته باشیم، آیا حق داریم که انقلابی باشیم و نوع دیگری فکر کنیم و یا حتما باید با چند نفری که شما علاقه دارید یکسان بیاندیشم، در مجلس آرا و نظرات مختلف وجود داشته و خیلی از افراد هستند که انقلابی بوده اما با افراد مطروحه، یک فکر و یکسان نیستند، حال آیا می توانیم بگوییم که این افراد انقلابی نیستند؟ ما باید این سعه صدر را داشته باشیم که بعضی از افراد نظر و تفکرشان برای اداره کشور یک گونه است و برخی نظر دیگری دارند و نمی توانیم بگوییم که این افراد به علت تفاوت در نگرش مدیریتی، انقلابی نیستند. نمی توان افراد را به علت تفاوت نگرش از دایره انقلابی بودن خارج کرد. یکی از این مسائل، موضوع برجام و تدوین و تصویب طرح مذکور در مجلس بود، بنده با ۲۰ سال سابقه فعالیت در حوزه هسته ای، نظرم این است که در مسئله برجام درست عمل شد و کاری به دولت کنونی ندارم، زیرا در اصل مذاکرات هسته ای از سال آخر دولت قبل شروع شد، از طرف دیگر عده ای معتقد بودند که اقدامات صورت گرفته در موضوع برجام کاملا غلط بوده و باید این توافق رد می شد، حال شما می گویید که چون آن ها خود را انقلابی و اصولگرا می دانند، ما از رویکرد خود صرف نظر کرده و از آن ها تبعیت کنیم، قطعا این موضوع نادرست است.

* من به شدت اعتقاد دارم که از نظر تخصصی، مذاکرات و توافق هسته ای به نفع جمهوری اسلامی بود. هر چند که در درون برجام اشکالاتی وجود دارد ولی در کل به نفع ملت و کشور بود، حال برخی آقایان معتقد بودند که ما در مجلس باید از این روند ممانعت می‌کردیم و در جلسات عقاید خود را مطرح می کردند، اما به نظر من اگر این موضوع بدون هماهنگی با کل نظام در مجلس بررسی می شد، خیانت به جمهوری اسلامی بود و این مسائل یک اختلاف نظر بوده و این اختلاف جایی باید حل می شد، از این رو به صورت کلی کلیت مجلس و شورای عالی امنیت ملی درباره این موضوعات مرجعیت داشته و رهبری نیز نظر نهایی را اعلام میکنند، که در موضوع برجام نیز این روند و مسیر به درستی طی شد، حال نمی توان گفت که چون عملکرد لاریجانی در بحث توافق هسته ای و برجام آن گونه بود، پس اصولگرا نیست. یا ضد اصولگرایی است؟!

* سوال من این است که اگر شخصی جنبه ملی داشته باشد، باید روی آن هم مناقشه صورت گیرد، اگر اصلاح طلبان ضد انقلاب هستند، پس چرا می گذاریم فعالیت کنند. هم اکنون در کشور شخصیت های ملی وجود دارد که همه گروه ها به آن ها اعتنا می کنند، به طور مثال چرا آقای موحدی کرمانی که رئیس اصولگراها بوده و آقایان امامی کاشانی و امینی در لیست انتخابات خبرگان اصلاح طلبان قرار دارند و بسیاری از نمایندگان رهبری در استان ها هم در لیست خبرگان اصلاح طلبان قرار دارند، آیا این افراد و بزرگان اشتباه کار هستند؟ قطعا این طور نبوده و منطق ما اینگونه نیست. ما دو جریان سیاسی هستیم اما در برخی از امور ممکن است که وفاق داشته باشیم و این طور نیست که همه چیز را رد کنیم و گاه به خاطر اینکه کاندیدای اصلاح طلب نداشته اند، در بین موجودین گر چه از گرایش های دیگر بودند، توجه کردند که در انتخابات حضور داشته باشند. از طرفی حضرت آقا فرموده اند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند، به هر حال کسانی که نظام را قبول ندارند نیز به کسی رای می دهند، حال آیا این به معنای اشکال کاندیدای مربوطه است؟! حال آن که این گروه های اطلاح طلب نظام را قبول دارند و شورای نگهبان برخی کاندیداهای آن ها را تأیید کرده است.

* من درباره شورای نگهبان گفته ام که اعضای آن افراد متدین بوده و خلاف نمی کنند، اما ای کاش درباره انتخابات موضع گیری نمی‌کردند و الان نیز نظرم مثل گذشته است و معتقدم که اعضای شورای نگهبان نباید نسبت به انتخابات موضع گیری کنند و این مسئله قطعا در جامعه سوء تفاهم ایجاد می کند، اما در همان صحبت ها اعلام کردم که آن ها افراد متدینی بوده و خلاف نمی کنند. ما اگر با مردم صدق نداشته باشیم، آن ها حرف ما را نمی پذیرند و به طور طبیعی در ذهنشان اشکال به وجود می آید

کدخبر: ۸۲۸۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • peyman0917

    کنتور که نداره…

  • amiraliam

    مافیای مجلس

  • asdfg

    درود بر شما جناب لاریجانی امیدوارم دیگرا ن هم به مثل شما به اشتباهشان پی ببرند.

  • shaida

    چرا در این چند سال حرفی در باره موسیقی ن زدید موقع انتخابات یادت افتاده

  • babooneh

    خدایا خودت به دادمون برس.پس نظر ملت چی م یشه

  • reza23

    برادران لاریجانی….?من به اون برادر رای م یدم که فیلمش تو مجلس پخش شد.البته اگه بی اد?