کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۰۴۴۴
تاریخ خبر:

علت افزایش امامزاده‌ها و اشتباهی بنام امام‌زاده بیژن

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اکنون امامزادگان مهمترین مرکز تبلیغی و ترویجی اسلام به حساب می‌آیند، گفت: مهمترین مرکز مقابله با تفکر انحرافی فرقه وهابیت امامزادگان هستند و اکنون امامزادگان مرکز مقابله با جنگ نرم دشمن به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی صبح‌ روز سه‌شنبه (سوم مردادماه) در نشست خبری «روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه»، با بیان اینکه ما در کشور ۸۱۵۱ امامزاده داریم و روز پنجم ذی‌القعده - روز تجلیل و گرامیداشت امامزادگان نامگذاری شده اظهار کرد: حضور امامزادگان در ایران به خاطر ظلم بنی‌امیه و بنی‌عباس بوده و مردم ایران هم همواره برای آن‌ها ایجاد امنیت می‌کردند و حضور امام رضا (ع) و دعوت ایشان از نوادگان‌شان که به ایران بیایند بی‌تأثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه در ۲۱۰۰ امام‌زاده شاخص کشور برنامه‌ای دهه کرامت برگزار می‌شود یادآور شد: امروز حضور امامزادگان در ایران سبب ترویج قرآن و عترت و اسلام شده است. در ایام دهه کرامت در ۳۱۷ امامزاده کل کشور ما همایش تجلیل و بزرگداشت امامزادگان را با حضور گسترده مردم و با سخنرانی خطبا و علما و ارائه مقالات پژوهشگران و مداحان داریم. همچنین در ۳۱ استان همایش بزرگداشت کل امامزادگان و با هدف تجلیل از هیأت امنا، خادمان و فعلان در عرصه فرهنگی و عمران و آبادانی آستان امامزادگان برنامه‌هایی خواهیم داشت. همچنین در این مراسم از شهدای مدافع حرم و آیین معنوی غبارروبی را در ۲۳۲ بقعه برگزار می‌کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: یکی از اقداماتی که باید انجام شود، ارتباط حرم حضرت عبدالعظیم حسنی با امامزادگان است که در ۱۶۷ امامزاده برنامه «کاروان زیر سایه خورشید» را داریم که در تمام آن‌ها پرچم امام رضا (ع) به احتزاز درمی‌آید. همچنین از ۱۷۰ امامزاده، خادمان به سمت حرم امام رضا (ع) حرکت می‌کنند. در ۱۷۰۰ امامزاده نیز نمایشگاه‌هایی با عنوان «فانوس هدایت» طراحی شده است که درباره امامزادگان برنامه‌هایی ارائه می‌دهند و ۸۵ محصول فرهنگی درباره دهه کرامت و روز بزرگداشت امامزادگان برای این نمایشگاه طراحی شده است.

شرفخانی در ادامه با بیان این مطلب که نرم‌افزارهای ویژه امامزادگان را نیز در دهه کرامت داریم، گفت: از ساعت ۸ صبح در ۲۱۰۰ امامزاده برنامه دهه کرامت برگزار می‌شود. همچنین بناست صلوات خاصه امام رضا (ع) نیز در امامزادگان قرائت شود و در روز چهارشنبه که روز زیارتی امام رضا (ع) است بعد از نماز مغرب و عشاء زیارت شریف امین‌الله با حضور مردم قرائت خواهد شد.

وی یادآور شد: امروز از بین ۸۰۵۱ بقعه شاهد این هستیم که بخش قابل توجهی یعنی ۲۸۰۰ امامزاده به عنوان مراکز فرهنگی و قرآنی در نشر معارف قرآنی در نشر معارف قرآنی فعال هستند و این فعالیت آن‌ها براساس افق فرهنگی ۱۴۰۴ طراحی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با بیان اینکه در فضای مجازی گاهی مطرح می‌شود که چرا این همه امامزاده در ایران وجود دارد؟ گفت: علتِ آن، خفقان و ظلمی بود که به آن‌ها روا می‌شد. همچنین دستور امام سجاد (ع) و امام صادق (ع) به فرزندان و نوادگان‌شان دلیل دوم است و دلیل سوم به خاطر هجرتی بود که علی‌بن موسی‌الرضا (ع) به ایران داشتند. همچنین مردم ما از همان ابتدا نسبت به اهل بیت (ع) و خاندان آن‌ها یک محبت خاصی داشتند.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگری مثل عراق و عربستان نیز امامزاده وجود دارد، اما به خاطر حاکمیت ظالم عربستان اجازه نمی‌دهند که آن‌ها برای مردم معرفی شود، وگرنه در تاریخ وجود امامزادگان کاملا مشخص و ذکر شده است. از این تعداد امامزاده‌ای که در ایران وجود دارد، همه آن‌ها جزو فرزندان امامان نیستند؛ بلکه برخی از آن‌ها جزو نوادگان و چند نسل بعدتر آن‌ها هستند. حتی برخی از فرزندان ائمه (ع) هیچ گنبد و بارگاهی در ایران ندارند.

شرفخانی در ادامه با طرح این سوال که برخی می‌گویند این امامزادگان شجره‌نامه ندارند، عنوان کرد: این مطلب اصلا صحت ندارد. بخش عمده‌ای از امامزادگان کاملا شجره‌نامه دارند و شجره‌نامه آن‌ها برای مردم قابل رویت است. اگر برخی از آن‌ها هم شجره‌نامه نداشته باشند یک کتاب تاریخی که ثبت شده و کاملا معتبر است، حضور امامزادگان را تأیید می‌کند و یا شهرت محلی و قدیمی که سینه به سینه به ما رسیده است ثابت می‌کند که در این مکان امامزاده بوده است. همچنین قدمت آثار تاریخی و باستانی که در برخی امامزادگان وجود دارد نشان دهنده آن است که این‌ها واقعا نوادگان ائمه (ع) بوده و مورد تأیید علما قرار گرفته است.

وهابیت در صدد کم‌رنگ کردن حضور مردم در امام‌زادها است

وی با بیان اینکه برخی شبهه دیگری مطرح می‌کنند و آن این است که چرا بعد از پیروزی انقلاب تعداد امامزادگان زیاد شده است، افزود: این یک شبهه‌ای است که در چند سال اخیر شدت گرفته است. وهابیت میلیاردها دلار هزینه می‌کند که مردم از امامزادگان و شفاعت آن‌ها دور شوند، اما حضور مردم در امام‌زادگان پاسخی محکم به شبهات وهابیت است. این توسل مردم ما به امامزادگان به خاطر فضل و عنایتی است که آن‌ها دارند و مردم می‌خواهند که امامزادگان را واسطه فضل و خیر بین خود و خداوند قرار بدهند. امامزادگان و بقاع متبرکه اکنون مهمترین مرکز تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی هستند و مهمترین مرکز مقابله با تفکر انحرافی فرقه وهابیت محسوب می‌شوند. به همین خاطر آن‌ها در صدد مبارزه با این امر و حضور مردم در امامزادگان هستند.

شرفخانی خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر مردم ما توجه ویژه‌ای به امام‌زادگان داشتند و امروز امام‌زادگان مرکز مقابله با جنگ نرم دشمن هستند. حضور مردم در برنامه‌های دینی و فرهنگی نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از طریق امامزادگان فعالیت‌های فرهنگی عظیم و ارزشمندی داشته باشیم. به دلیل حضور موثر مردم در امامزادگان آن‌ها به دنبال شبهه افکنی هستند. بعد از پیروزی انقلاب تعداد امامزادگان زیاد نشده است بلکه سازمان اوقاف و امور خیریه آمار و اطلاعات دقیقی از امامزادگان جمع‌آوری کرده و برخی از آن‌ها که در حال از بین رفتن بوده است را بازسازی کرده است. ما در مجموعه سازمان یک دایره‌المعارف عظیمی درباره امامزادگان داریم.

او در ادامه با بیان اینکه برای برخی از امامزادگان اسم‌هایی مطرح می‌شود و همین اسم‌ها سبب ایجاد شبهه در بین مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: مثلا زمانی در فضای مجازی عکسی تحت عنوان امامزاده بیژن پخش شد. براساس اسناد تاریخی که در دست ما است، تمام امامزادگان دارای اسم و شجره‌نامه هستند، اما ممکن است در برخی مناطق و روستاها و شهرستان‌های محلی آن‌ها با عنوان و شهرتی که دارند مطرح شوند، ولی در تاریخ اسم دقیق آن‌ها مطرح است. متأسفانه در برخی تابلوها و اشتباهاتی که رخ داد شهرت‌های آن‌ها درج شد. همین امر اشتباه بزرگی بود که سبب ایجاد برخی سخنان نادرست شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: گاهی هم برخی اقداماتی انجام می‌دهند و در صدد تخریب امامزادگان هستند و با فتوشاپ و امکاناتی که در اختیار دارند این عمل نادرست را انجام می‌دهند. بعضا می‌بینیم برخی خاطره‌نویسی انجام می‌دهند که سازمان در پیگیری این مسائل اقداماتی انجام داده است. بخش عمده‌ای از آن‌ها به فعالیت وهابیت برمی‌گردد. آن‌ها سه هدف عمده برای تخریب اسلام را دنبال می‌کنند که یکی از آن‌ها امامزادگان است. هدف آن‌ها این است که بقاع متبرکه را از بین ببرند و مانع حضور مردم در این اماکن مقدس شوند.

کدخبر: ۱۷۰۴۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • sepanta_gashtasb_parsi

    خداییش این همه امامزاده از کجا میاد.هرسا ل هم بیشتر میشه.بابا جای امامزاده ساختن که خداییش داخلشم برید میبینین پرنده پر ن میزنه برید چندتا مدرسه جاهای محروم بسازی د.برید چندتا بیمارستان بسازید برید چندتا دانشگاه بسازید والله بالله قسم که ثوابش از این امامزاده هایی که معلوم هم نیست چ را هرسال زیادتر میشن اونم بی دلیل بیشتره .من مرده شماها زنده.با مدرسه و… ساختن خی لی بهتر میشه اسلام و مهربانی تبلیغ کرد ت ا امامزاده هایی که خلوت و سرمایه های راک د.

  • peyman0917

    چرا تو كشورهاي ديگه اين همه إمامزاده نيس ت؟

  • jm.1987

    حق تولیت هر امامزاده چه مبلغی میشه؟