کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۵۹۰۹
تاریخ خبر:

طعم فراموش نشدنی،تندی بی پایان،سلامت واقعی/شکم گردی هفت صبح

درباره غذاهای هندی و اصول ساخت‌ آنها و خصوصیات‌شان
خشایار پروانه/ شما چه چیزی راجع به غذای هندی می‌دانید؟ تندی بیش از حد آن؟ البته که این مهم‌ترین مولفه غذای هندی است اما این تندی اساسا دلایل مهمی دارد.غذای هندی یکی از خوشمزه‌ترین،پرطعم‌ترین و البته سالم‌ترین نوع غذاها در دنیاست چون غالب جمعیت کشور هندوستان پیرو آئین هندو هستند پس اکثرا گیاهخوارند که البته گیاهخواران طبقه‌بندی خاص خود را دارند. مسئله البته باعث سلامت بیشتر غذاهای هندی شده است. لازم به ذکر است تمامی غذاهای هندی تند نیست یا حداکثر شما می‌توانید میزان فلفل این غذاها را براساس ذائقه خود تنظیم کنید یا هستند غذاهای گیاهی که با استفاده از بعضی مواد چیزی از غذاهای گوشتی کم ندارند. اگر می‌خواهید از غذاهای هندی بیشتر بدانید با این مطلب همراه شوید.

از میکروب کشی تا تنظیم دمای بدن
شبه قاره هندوستان سرزمین بسیار پهناوری است که انواع اقلیم را در آن می‌توانید متصور شوید. از برف در شمال کشور در کوه‌های هیمالیا گرفته تا صحراهای راجستان و باران‌های موسمی استوایی ، دم و گرم هوای بیش از حد بنادر کشور، بسیاری از غذاهای شبه قاره براساس آب و هوای مناطق تنظیم می‌شود. هندوستان اساسا کشور گرمی است یا اساسا مدت زمان گرما در آن زیاد است. یکی از دلایل استفاده بیش از حد تندی، ادویه و فلفل در هند به خاطر این است که شما را در برابر این گرما ایزوله کند. بدین صورت که وقتی شما غذای طبع گرم می‌خورید از درون داغ می‌شوید پس می‌توانید در برابر گرمای بیش از حد هوا مقاومت بیشتری داشته باشید. دوم اینکه بن‌ بریز همه غذاهای هندی مخلوطی از پیاز، سیر، زنجبیل و ادویه‌ گرم (گرم ماسالا) تهیه می‌شود و البته مقادیر معتنابهی فلفل و در بعضی از غذاها از گوجه فرنگی در بن بریز اصلی استفاده می‌شود. اما چرا این بن بریز؟
همانطور که گفتیم غذای هندی رابطه مستقیم با آب و هوا و اقلیم دارد. هندوستان کشور سه فصلی است؛فصل گرما، فصل باران و فصل نیمه گرم. در فصل باران و فصل نیمه گرم انواع و اقسام میکروب‌ها و بیماری‌ها به مردم این کشور حمله می‌کند. به موارد استفاده از این بن بریز توجه کنید، همه میکروب‌کش است. ضمن اینکه به علت جمعیت بسیار زیاد و زندگی توامان انسان و حیوان و کثیفی بیش از حد هندوستان میکروب‌زدایی و میکروب کشی را مردم این کشور از تغذیه خود شروع می‌کنند. هندی‌ها استاد راز خوراکی‌ها و خواص آنها هستند و اکثرا درمان خود را بر این اساس انجام می‌دهند. پس این تندی بیش از حد و استفاده بی‌رویه از پیاز و سیر و زنجبیل که همه ضد عفونی‌کننده هستند نه تنها برای مزه‌دار کردن غذاست بلکه دلایلش کاملا طبی است.

فوائد گیاهخواری
دلیل گیاهخواری در هندوستان رعایت منشی است به نام آهسیما (عدم خشونت) ، بنابراین اصل آدمی باید که لطف خود را که بی‌واسطه به او رسیده شامل تمام مخلوقات خداوند کند و این لطف بی‌پایان تنها محدود به نوع بشر نباشد پس کشتن جانوران برای رفع گرسنگی عین خشونت محسوب می‌شود. این دیدگاه چه طرفدار داشته باشد و چه نه، در بطن خود ارزش‌های زیادی دارد البته که دلایل رد گیاهخواری نیز موجود است. اما توازن استفاده درست از این مسلک می‌تواند کمک های شایانی به سلامت انسان داشته باشد ضمن اینکه در تمامی ادیان توصیه اکید به کم مصرف کردن محصولات حیوانی شده است. کلسترول خون که بدترین نوع چربی است فقط از حیوانی به انسان وارد می‌شود که نتیجه آن فشار خون، انسداد رگ‌ها، سکته قلبی و … است. چاقی یکی دیگر از نتایج خوردن محصولات حیوانی است. سرطان پروستات، یبوست، سرطان روده بزرگ ایضا. همچنین ثابت شده رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری کلید زندگی طولانی باشد. پس اگر در سال یک ماه غذاهای گیاهی مصرف کنید نه تنها ضرر ندارد بلکه همه آن منفعت است.

پالاک پنیر یا خورش اسفناج و پنیر
این غذا یک غذای فوق‌العاده جذاب و پرخاصیت هندی است. پاییز فصل اسفناج است پس لذت خوردن این غذا با استفاده از اسفناج تازه پاییزی چندان است. یک کیلو اسفناج را پاک کرده و بپزید.یک پیاز و دو حبه سیر و یک تکه زنجبیل بسیار ریز خرد کرده و در کمی روغن گیاهی (زیتون یا کنجد بهتری است) تفت دهید. یک قاشق چای‌خوری گرم‌ماسالا را اضافه کنید. پوره شما آماده است. اسفناج را به بن ‌بریز اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید. یک لیوان ماست غلیظ، به مخلوط اضافه کرده و تفت دهید. ۲۰۰ گرم پنیر توفو (پنیر سویا) یا پنیر حبه ای موزارلا (شرکت کاله جدیدا آن را تولید می‌کند) به مخلوط اضافه کرده با یک نصفه استکان خامه تکمیلش کنید. اگر می‌خواهید یک غذای گیاهی کامل داشته باشید، ماست و خامه و پنیر موزارلا را حذف کنید و به جای آن از پنیر توفو و شیر نارگیل استفاده کنید. شیر نارگیل از مغازه‌های خارجی فروشی یا از بازار بهجت‌آباد می‌توانید ابتیاع کنید. با نان تازه تافتون همراه کنید و لذت ببرید.

کدخبر: ۱۸۵۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mosi1276

    ممنون از گفتن فوائد گیاهخواری،??????✌

  • arash11

    بهترین شیر نارگیل دنیا رو چند وقته شرکت عالیس تولید میکنه ،به دوستان پیشنهاد میک نم حتما امتحان کنید ،?