کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۲۳۸۲
تاریخ خبر:

ضرب شست‌ رنو با زویی ۲۰۲۰

روزنامه هفت‌صبح | زویی ۲۰۲۰ نام هاچ‌بک برقی تازه شرکت رنو است که با یک فیس‌لیفت مناسب و عمیق، قرار است به جنگ تسلا مدل ۳ و نیسان لیف برود
***
بالاخره رنو خودی نشان داد و پس از سال‌ها دستی بر سر و روی مدل الکتریکی زویی کشید. خودرویی که از زمان معرفی اولیه تا کنون، حدود هفت سال است که تغییری جدی به خود ندیده ‌. این یعنی محصول کامپکت و الکتریکی رنو از سال ۲۰۱۲ در بازارهای جهانی حضور داشته و تنها در سال ۲۰۱۶ با اندکی به‌روزرسانی در تجهیزات به کار خود ادامه داده است. با این توضیحات شاید تصور کنید عمر نسل فعلی این خودرو رو به اتمام است اما کیفیت ساخت و فرم طراحی زوی چنان است که رنو روز گذشته نسخه جدید این خودرو را رونمایی کرد و خریداران از پاییز باید منتظر ورود این محصول به بازار اروپا باشند.
رنو در طراحی ظاهری نسل جدید زویی تا حد زیادی سنت گذشته طراحی خود را حفظ کرده‌ اما تغییرات کوچکی در استایل این خودروی بدون آلایندگی داده تا به رقیبی شایسته برای پژو ۲۰۸ برقی و اوپل کورسا برقی تبدیل شود. نسل جدید این خودرو به یک پک باتری ۵۲ کیلووات ساعتی تجهیز شده که این نسل با نام زویی Z.E. 50 شناخته می‌شود. به لطف نصب بسته باتری بزرگ‌تر این هاچ‌بک الکتریکی قادر به پیمودن بیشینه مسافت ۳۹۰ کیلومتر با یک بار شارژ کامل بوده که ۲۰ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است.‌سوکت شارژ این خودرو در پشت لوگوی رنو در جلو پنجره مخفی شده است. رنو در این قسمت دو سوکت برای شارژ AC و DC طراحی کرده است. شارژ کامل این خودرو با یک شارژر دیواری هفت کیلوواتی تا ۹ ساعت و ۲۵ دقیقه زمان نیاز دارد. در صورت اتصال به یک شارژر ۲۲ کیلو واتی، طی یک ساعت این خودرو برای پیمودن مسافت ۱۲۶ کیلومتر شارژ می‌شود. در سریع‌ترین حالت هم در صورت اتصال به یک شارژ ۵۰ کیلوواتی، این خودرو طی نیم ساعت برای پیمودن بیشینه مسافت ۱۴۵ کیلومتر انرژی ذخیره می‌کند. ‌قلب تپنده نسل جدید زویی، یک پیشرانه الکتریکی ۱۳۴ اسب‌ بخاری با بیشینه گشتاور لحظه‌ای ۲۴۵ نیوتن‌متر است.
به لطف این پیشرانه، زویی جدید طی ۱۰ ثانیه قادر است سرعت خود را از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و در نهایت قادر به دست یافتن به بیشینه سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت بوده که بیشتر از نیاز چنین خودروی کوچکی است. ‌این خودرو دارای یک حالت رانندگی B مد بوده که وظیفه آن بازیا‌بی نیروی ترمز است، در واقع با فعالسازی این سیستم می‌توان به صورت یک پداله رانندگی کرد و با برداشتن پا از روی پدال گاز خودرو به صورت خودکار اقدام به ترمزگیری از طریق ترمز موتور می‌کند تا نیروی ایجاد شده از طریق آن در باتری ذخیره شود. این سیستم به محض رها کردن پدال گاز توسط راننده وارد مدار می‌شود که سرعت و عملکرد آن نسبت به زویی نسل پیشین بیشتر شده است.‌رنو سعی کرده استخوان‌بندی طراحی این خودرو را حفظ کند و صرفا گریم آن را تغییر داده است. به‌روزرسانی‌های صورت گرفته در طراحی این خودرو شامل تغییر استایل کاپوت، سپر عریض‌تر جلو با تریم کرومی اطراف مه‌شکن‌ها، لوگوی لوزی شکل بزرگ‌تر و چراغ‌های تمام LED به‌روزرسانی شده به صورت استاندارد است. در قسمت عقب چراغ‌های LED رشد ابعادی داشته‌اند و تغییر گرافیک درون آنها، چهره جذابی به این خودرو بخشیده است. ضمن اینکه رنو رینگ‌های جدیدی برای این خودرو طراحی کرده که بسته به نسخه انتخابی سایزی بین ۱۵ تا ۱۷ اینچ دارد.‌تغییر اعمال شده درون کابین، به مراتب از خارج کابین بیشتر است. کیفیت مواد پلاستیکی به کار رفته رشد خوبی داشته و یک نمایشگر ۱۰ اینچی به صورت استاندارد در پشت فرمان برای راننده نصب شده است. طراحی داشبورد تا حد زیادی شبیه کلیو بوده و یک نمایشگر ۹٫۳ اینچی در میان آن برای سیستم سرگرمی و اطلاع‌رسانی طراحی شده است. رنو برای تمام نسخه‌های زویی حتی تریم پایه، نورپردازی داخلی را نصب کرده است. به لطف تغییر استایل شیفتر تعویض دنده، کلید انتخاب مد رانندگی و ترمز پارک برقی فضا در کنسول میانی بازتر شده و رنو دو عدد جالیوانی و محل شارژ بی سیم برای زویی تعبیه کرده است.

--
* توجه :‌ این مطلب در روزنامه هفت صبح ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ منتشر شده و بازنشر آن بدون موافقت روزنامه مشمول قانون کپی‌رایت می‌باشد و با پیگیری قانونی مواجه خواهد شد.قانونی مواجه خواهد شد.

کدخبر: ۲۶۲۳۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر