کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۰۷۲۰
تاریخ خبر:

شیر الاغ؛ یک نوشیدنی لاکچری!

هفت صبح :باورتان می‌شود شیر الاغ را کیلویی ۹۰ هزار تومان می‌فروشند و قیمت پنیر تهیه شده با همین شیر قیمتش چیزی بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان است؟

سرگین که لفظ مودبانه اش می‌شود عنبرنسارا، کیلویی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پس اگر هنوز از دیدن و خواندن اسم الاغ شگفت زده شده اید، هرچه زودتر یک تکانی به خودتان و وضعیت تان بدهید.
پیدا کردن کسی که در مورد بازار الاغ اطلاعات داشته باشد زیاد کار سختی نیست. کافی است بین آگهی‌های مختلفی که در فضای مجازی دست به دست می‌شوند بچرخیم و با چند تا از فعالان بازار تجارت شیر الاغ تماس بگیریم.

یکی از صاحبان واحد‌های تولید شیر الاغ می‌گوید، هر الاغ بعد از زایمان بین شش تا هشت ماه دوره شیردهی دارد و در این مدت هر روز می‌تواند تا دو کیلوگرم در بهترین حالت شیردهی داشته باشد.

او می‌گوید هر کیلوگرم شیر الاغ را با قیمت ۸۰هزار تومان می‌فروشد و با هزینه‌های ارسال تقریبا ۹۰ هزار تومان برای مشتری تمام می‌شود.

البته دلال‌ها قیمت‌ها را تا بالای ۱۰۰ هزار تومان می‌برند. از یک فروشنده شیر الاغ در مورد قیمت این شیر در خارج از کشور پرسیدیم. او می‌گوید هر کیلوگرم شیر الاغ در اروپا حدود ۱۰ یورو قیمت دارد.

اگر قیمت یورو را ۱۳ هزار تومان در نظر بگیریم می‌شود کیلویی ۱۳۰ هزار تومان. برای همین است که واردات شیر الاغ صرفه اقتصادی ندارد.

توان تولیدی هم به حدی نرسیده که بتوان شیر الاغ را صادر کرد. همین بغل گوشمان ترکیه فعالیت زیادی در زمینه تولید شیر دارد و سهم قابل توجهی از شیر مصرفی اروپا را تامین می‌کند.

او می‌گوید در دنیا چین قوی‌ترین کشور در تولید فرآورده‌های الاغ است، از شیر گرفته تا گوشت و عنبر نسارا. بین بعضی از کشور‌های آفریقایی هم تولید شیر و گوشت الاغ خیلی طرفدار دارد.

یکی از صاحبان واحد پرورش الاغ می‌گوید، احداث این واحد‌ها هزینه اولیه خیلی پایینی لازم دارد. او می‌گوید هر الاغ غیرکاری نهایتا یک میلیون تومان قیمت دارد و نرخ بیماری و مرگ و میر بین آن‌ها خیلی پایین است.

برای همین واحد پرورش الاغ می‌تواند از نظر اقتصادی خیلی به صرفه باشد. محصولات این حیوان در بین مردم ایران رواج زیادی ندارد، ولی افرادی که از مزایای درمانی آن آگاه هستند مشتریان شیر، پنیر و روغنش هستند.

همچنین می‌توان با سیاستگذاری درست، صادرات و محصولات به دست آمده از آن را در دستور کار قرار داد و درآمدزایی کرد.

یکی دیگر از صاحبان واحد‌های پرورش الاغ می‌گوید، علاوه بر شیر و پنیر الاغ، عنبر نسارا هم مصارف دارویی دارد. به گفته او سرگین (فضولات) الاغ در فصل بهار جمع آوری و در بسته بندی‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود.

عنبرنسارا برای اختلالات عفونی، ریوی، آلرژی، پوستی و مفید است و قیمت هر کیلوگرم از آن، بسته به نوعش بین ۹۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

روغن هم از دیگر فرآورده‌های این حیوان است که بیشتر برای از بین بردن جای زخم، شفاف کردن پوست و تسکین درد مفاصل و ضرب خوردگی از آن استفاده می‌شود. روغن الاغ را معمولا از چربی‌های روده آن می‌گیرند و از بدن هر حیوان حدود نیم کیلو روغن به دست می‌آید.

او می‌گوید از دیگر فرآورده ها، روغن قلم پا و پی آن است که در ایران کیلویی ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد البته تولید آن بسیار کم است.

این پرورش دهنده الاغ می‌گوید، پنیر الاغ گران‌ترین فرآورده‌ای است که می‌شود از این حیوان تهیه کرد. تولید هر کیلوگرم پنیر الاغ بین ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم شیر الاغ لازم دارد.

برای همین هر کیلو پنیر الاغ حدود چهار تا پنج میلیون تومان قیمت دارد.

هرچند یکی دیگر از صاحبان واحد‌های پرورش الاغ می‌گوید، تولید هر کیلوگرم پنیر الاغ ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم شیر می‌برد و هفت تا هشت میلیون قیمت دارد.

او درباره اختلاف قیمتی که داده می‌گوید، غلظت و چربی شیر تاثیری زیادی در کیفیت پنیر دارد و اگر بگردید پنیر سه میلیون تومانی هم پیدا می‌کنید.

کدخبر: ۲۴۰۷۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali20h

    اثبات شده شیر الاغ بهتر شیر گاو است