کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۰۹۹۰
تاریخ خبر:

سوپرا مچ ب.ام.و M۲ و پورشه کایمن را خواباند

هفت صبح| "یک برد استراتژیک برای سوپرا"‌‌؛ این خلاصه آخرین گزارش مجله موتورترند از جدال سه حریف سرسخت در بازار خودروهای ورزشی است که در نهایت به نفع کوپه ژاپنی تمام شد. در واقع در مقایسه جدیدترین کوپه اسپورتی شرکت تویوتا با پورشه کایمن و ب.ام.و M2 این رقیب ژاپنی است که با زیرکی پوزه دو کوپه آلمانی را به خاک مالید!

با اینکه نسل خودروهای دیفرانسیل عقب درحال انقراض است، همچنان تولید محصولاتی با این ویژگی پتانسیل بالایی برای غافلگیری ما دارد. مجله مشهور موتورترند در جدیدترین سری از مقایسه‌های بلند و مفصل خود به سراغ سه کوپه اسپورت کوچک با همین مشخصه رفته وارزیابی دقیقی از میزان توانایی‌های این سه خودرو دیفرانسیل عقب ارائه کرده است. تویوتا که سری سوپرا ۲۰۲۰ توانسته در ماه‌های اخیر به کانون توجهات این بازار تبدیل شود، در این جدال خود را رودرروی دو رقیب سرسخت آلمانی می‌بیند. پورشه کایمن و ب.ام.و M2 که هردو از بهترین‌های بازار در رده قیمتی ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار هستند، در این مقایسه در بالاترین سطح پای به رینگ گذاشته‌اند. غافل از اینکه دوره آنها به سر آمده و بعد از آلپاین A110 فرانسوی‌ها، حالا یک خزنده خونخوار ژاپنی قرار است از آنها نسق بگیرد. ترجمه آزاد بخشی از این مقایسه را اینجا بخوانید.

کلیات : هر سه خودرو با موتورهای توربو آلومینیومی ۴ و ۶ سیلندر در این مسابقه شرکت کرده‌اند. رینگ و لاستیک‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی در کنار طیف وسیعی از امکانات از این سه محصول کوپه خودروهای مهیج و سبک وزن برای سریع رفتن ساخته است. پورشه کایمن از همه کوچکتر و ام۲ محصول ب.ام.و از همه بزرگتر و پهن‌تر و سنگین‌تر و البته قوی‌تر است. هشت کیسه هوای ایمنی در کنار جعبه‌دنده‌های دوکلاچه ۷ و ۸ سرعته از دیگر وجوه اشتراک بین اعضای این گروه خشن است. سوپرا با ۵۷۳۷۵ دلار ارزان‌ترین خودرو گروه است در حالی که ام۲ قیمتی ۶۷۰۴۵ دلاری دارد. کایمن هم با قیمت ۷۱۸۵۰ دلاری گرانترین عضو گروه است. سوپرا البته در کنار داشتن جدیدترین رم طراحی، کم‌مصرف‌ترین عضو گروه هم هست.

تویوتا سوپرا GR 2020 : همین ابتدای کار باید تکلیفمان را با سوپرا یکسره کنیم. با توجه به پلتفرم و موتور آلمانی سوپرا، بالاخره این خودرو یک کوپه آلمانی است یا هیولایی ژاپنی؟ سوپرا ۲۰۲۰ صرفنظر از این سوال، یک خودرو کاملا تحت کنترل، واقعا سریع با مهندسی حساب شده قابل احترام است. خوشبختانه فرمان‌پذیری خودرو عالی است و دیگر خبری از لنگی فرمان نیست. این یک امتیاز بزرگ برای سوپرا است که در کنار فنربندی دقیق خودرو کمک می‌کند سوپرا به موقع راحت و نرم، و به موقع سخت و صریح باشد. شتاب خودرو هم در این گروه بهترین است. البته با اینکه ترمزگیری سوپرا در این کلاس عالی است ولی بخش عقب پس از چند بار ترمزگیری شدید آشکارا در اثر گرم شدن بیش از حد تحلیل می‌رود. کریس والتون از موتورترند که خودرو را تست کرده درباره سوپرا عقیده دارد : «سوپرا به دست‌هایی آرام (برای کنترل فرمان دقیق خودرو) و پاهایی برای لمس شدن (پدال گاز) احتیاج دارد. اگر یفهمید این ماشین چطور کار می‌کند آنوقت نهایت لذت رانندگی در انتظار شماست. این خودرو استاد دریفت کشیدن است و تعادل بالای خود را در پیچ‌ها به رخ می کشد.».

ب.ام.و M2 کامپتیشن ۲۰۱۹: رانندگان موتورترند عقیده دارند برای کشف لذت رانندگی با ام۲ باید تلاش زیادی کرد. کیم رینولدز از موتورترند درباره ام۲ می‌گوید: با اینکه خودرو سریع، خشن و جسور است اما هیچ فرمول خاصی برای لذت و هیجان ارائه نمی‌کند و مثل یک مست، تسلطی روی رفتار خود ندارد! در کل با اینکه خودرو ویژگی های خوبی دارد ولی نه لذتبخش است و نه تنبل.»

پورشه ۷۱۸ کایمن ۲۰۱۸:
نقطه مقابل تویوتا سوپرا، پورشه ۷۱۸ کایمن است. فرمان این خودرو به شدت نیازمند اصلاح مسیر مداوم است. رینولدز البته با ستایش بسیار از تعادل بالای کامین، از عقب‌ماندن کایمن در مقایسه با دو خودرو دیگر علیرغم قیمت بالاتر گلایه دارد. چیزی که در نهایت منجر به تقاضا برای ورود سری اس کایمن به این قبیل مقایسه‌ها می‌شود. این یعنی پورشه باید بپذیرد با وجود نرمی و راحتی کایمن، خودرو واقعا کندتر از رقبای دیگر است.

نتیجه نهایی : سوپرا در سه آیتم از ۴ آیتم طاقت‌فرسای موتورترند، رقبای خود را شکست می‌دهد. در شتاب ۰ تا ۱۰۰ سوپرا با زمان ۳٫۹ بر رقبا پیروز می‌شود. در مسافت ۴۰۰ متر با اندکی فاصله پشت سر ام۲ قرار می‌گیرد. در وضعیت اسکیدپد که چرخش خودرو حین سرعت بالاست هم سوپرا با تحمل شتاب جی بالاتر از ۱٫۰۱ توانست بهتر از دو رقیب دیگر باشد. در عین حال در تست فیگور ایت (Figure eight) هم سوپرا بهترین عملکرد را به خود اختصاص داد. پس با این حساب، جام به سوپرا می‌رسد.

کدخبر: ۲۶۰۹۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • 1.arashk

    یادمه موقع رونمایی نویسنده هفت صبح خیلی ازش ایراد گرفته بود مخصوصا ظاهرش

  • _user_1569594374

    هیچ وقت زود قضاوت نکنید وقتی که مچ این 2 تا رقیب به این گردن کلفتی خوابیده میشه