کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۴۶۲۸
تاریخ خبر:

سول، روح سرگردان کیا در ایران

هفت صبح | کیا سول نام یک خودرو جعبه‌ای عجیب و محبوب کره‌ای است که نه کراس اوور است، نه هاچ‌بک و نه میکرو ون اما برخی کاربردهای هر سه اتاق را دارد.

نام خودرو متفاوت شرکت کیاموتورز به معنی روح است که از سال ۲۰۰۸ پای به بازارهای جهانی گذاشته و پس از یک فیس‌لیفت نرم، هم‌اینک در نسل سوم خود راهی نمایندگی های فروش این شرکت کره‌ای شده است. سول که به واسطه طراحی خاص اتاقش از متفاوت‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران به حساب می‌آید، از اواسط سال ۱۳۹۳ پای به بازار کشور گذاشته و به ندرت خرید و فروش می‌شود. این یعنی انتخاب سول مساوی لزوم نگهداری از این جعبه زمخت کره‌ای در پارکینگ منزل است!
سول که در نسل اول و دوم خود توانست طی یک دهه حدود ۱٫۳ میلیون دستگاه فروش عاید کیا نماید، در بدو ورود به بازار ایران قیمتی ۱۲۳ میلیون تومانی داشت و با امکاناتی نظیر سیستم ورود بدون کلید،کروز کنترل، صندلی‌های گرمکن‌دار چرمی، استارت دکمه‌ای به همراه کی‌لس، جعبه دنده شش سرعته خودکار، سانروف و شش ایربگ به مشتریان تحویل گشت. امکانات و فضای خودرو البته مناسب بود اما هرچه زمان گذشت استقبال از این خودرو کم و کمتر شد تا اینکه به فاصله کوتاهی از سبد محصولات واردکننده خودروهای کیا خارج شد.
خودرو ابعادی معادل ۴٫۱۲ و۱٫۷۸ متر در طول و عرض دارد ولی ارتفاعش با ۱٫۶۱ متر مهمترین نکته‌ای است که در بدو دیدن و یا نشستن در خودرو متوجه خواهید شد. این یعنی ارتفاع سول از تمام کراس اوورهای کامپکت بازار ایران و حتی از سانگ‌یانگ تیوولی هم بلندتر است و خب باعث تلقین حسی ناخوشایند به بیننده‌ای می‌شود که در اولین برخورد شیفته تناسب طراحی یک محصول می‌شود و در کیا سول تنها یک هاچ‌بک شهری می‌بیند.
موتور ۱٫۶ لیتری و ۴سیلندر خودرو با نام گاما هم که ۱۲۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد از دیگر دلایل عدم استقبال بازار از این محصول ۱۲۰۰کیلویی بود. البته بسیاری از منتقدان کیا در ایران همچنان معتقدند که دلیل اصلی شکست سول، اتاق و طراحی عجیب بدنه است که به هیچ رده‌ای منتسب نیست! خب ظاهرا برخلاف همیشه خریداران اصالت را در انتخاب خودرو لحاظ کرده‌اند و اولین قربانی این روند هم روح سرگردانی است که کیا در ایران آن را به امان خدا رها کرده است. این خودرو در اندک نمونه‌های خود در بازار ایران دارای قیمتی ۲۷۵ میلیونی برای مدل‌های ۲۰۱۴ است و خریداران زیادی ندارد.

کدخبر: ۲۵۴۶۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1569594374

    چند تا ماشین استفاده میکنیم که از قضا یک یشون کیا سول می‌باشد باید بگم نه به خاطر این که ما استفاده میکنیم که البته خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی کم کار کرده زیر 500 km تقریبا نزدیکه 300 km کار کرده چو ن اول از همه شیفته طراحی خاصش شدم یه جور ایی طراحیش خاصه به نظرم ولی کلا اینو می‌ خوام بگم اصلا به ظاهرش نگاه نکنید ماشین فوق العاده ه ای هم از نظر راحتی و هم از نظر فنی و خیلی ام جا دار و به نسبت ماشین های هم سبک خودش میشه گفت مصرف سوخته کم یا نرمالی داره

  • _user_1569594374

    در کل کم پیش میاد کسی ازش استفاده بکنه و یاحاش حال نکنه یا شیفتش نشه