کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۴۰۲۳۶
تاریخ خبر:

سلامت و تندرستی؛ عوامل سفیدی زودرس مو

وقتی بدن تان دیگر ملانین تولید نکند، قسمتی از موهای شما سفید می شود و این دلیل اصلی سفیدی زودرس موها است. همه ما پیر می شویم و این فرآیند طبیعی زندگی است، بعضی ها با پذیرش این امر، به زندگی ادامه می دهند و دیگران به مقابله می پردازند و از پذیرش این امر طبیعی سر باز می زنند. در حقیقت، نگاه هیچکدام از آن ها به زندگی غلط نیست چون همه انسان ها، روش های مخصوص به خود در مقابله با پیری را دارند. باید پذیرفت پیری، امری کاملا مشخص و آشکار است که در از واقعیت های دنیای ما است.

یکی از جنبه های ظاهری پیری، سفید شدن موها است. فولیکول هایی که در ناحیه زیرین جمجمه ما قرار دارد، همانند ما پیر می شود، هرچه بزرگتر می شویم فولیکول مو-رنگدانه هایی که رنگ موی ما را مشخص می کند-شروع به تولید کمتر ملانین می کند و خاکستری یا سفید شدن، رنگی است که تولید می شود. هیچکس نمی تواند این فرآیند را به خوبی توضیح دهد، حتی دانشمندان نیز، توجیه خوبی برای این قضیه پیدا نکرده اند. اما یکی از نظریاتی که به نظر دانشمندان درست است، سفیدی مو مربوط به مسائل ژنتیکی است.

بطور متوسط موها از سن ۳۵‌ سالگی شروع به سفید شدن می‌کند و موهای ریش و سبیل، زودتر از موی سر سفید می‌شوند. معمولا سفیدی از ناحیه شقیقه شروع شده به سمت فرق سر پیشرفت می‌کند و راهی برای پیشگیری از سفید شدن در میانسالان وجود ندارد اما همیشه سفید شدن مو به‌ دلیل بالا رفتن سن نیست و بسیاری از شرایط دیگر نیز موها را سفید می‌کنند.

WebMD در آزمایشی به این نتیجه رسیده بود، درلایه زیرین پوست، سلول‌هایی به نام ملانوسیت قرار دارند که دائما ترکیبی با نام ملانین تولید می‌کنند و همین ملانین است که رنگ موها را ایجاد می‌کند. وقتی ملانوسیت‌ها کاملا فاقد رنگدانه شوند مو سفید می‌شود و اگر تعداد ملانین یک تار مو کمتر از حالت عادی شود، آن مو خاکستری و نقره‌ای می‌شود. ملانوسیت هر ۱۰ سال حدود ۱۰درصد از میزان و توان تولید رنگ خود را از دست می‌دهد. آسیایی ها در اواخر ۳۰، قفقاز ها در اواسط ۳۰ و آفریقایی و آمریکایی ها در ۴۰ سالگی دچار سفیدی موی سر می شوند.

حال دلایلی که ممکن است روند سفیدی موهایتان را تسریع بخشد، می خوانید.

بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌تواند روند سفید شدن موها را تسریع کند. کمبود ویتامین‌های B ، بخصوص اسیدپانتوتنیک و ویتامین ۱۲ B یکی از این موارد است. بیماری تیروئید، بیماری‌های سیستم ایمنی، کم‌خونی، رژیم‌های سخت و طولانی‌مدت، بیماری‌ها و افزایش گلبول‌های سفید خون نیز باعث سفیدی زودهنگام و بیش از حد موها می‌شود. استعمال دخانیات، یکی از بدترین کارهایی است که می توانید برای مو و پوست بدنتان انجام دهید. استرس شدید، شاید بتوان گفت اصلی ترین عامل شناخته می شود.

منبع: طرفداری

کدخبر: ۱۴۰۲۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر