کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۲۵۹۸
تاریخ خبر:

سردبیر روزنامه رای الیوم: تمام ایران در مقابله با تجاوزهای آمریکا در یک جبهه خواهند ایستاد

سردبیر روزنامه رای الیوم گفت که هزینه حماقت سیاسی آمریکا در منطقه را اسرائیل و برخی کشورهای عربی پرداخت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطون، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در یادداشتی نوشت: مهم‌ترین واکنش از سوی مقامات ایرانی نسبت به شروط دوازده‌گانه و تهدیدات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا واکنش حسن روحانی رییس‌جمهور ایران است که گفت «شما چکاره هستید که در مورد ایران و جهان تصمیم می‌گیرید». این واکنش قوی از سوی رییس‌جمهور ایران و تمسخر و تهدید آمریکا به این معناست که تمام ایران با تمام احزابش در مقابله با تجاوزهای آمریکا در یک جبهه خواهند ایستاد؛ این تجاوز چه بخواهد تحریم اقتصادی باشد و یا حمله نظامی. وی افزود: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور ایران درست گفت زمانی که در پاسخ به پومپئو گفت: پمپئو ۴۰ سال عقب است، ملت ایران انقلاب کردند تا هیچ کس نتواند کارهایی که باید انجام دهند را به آنها دیکته کند.

سردبیر رای‌الیوم در ادامه نوشت: شاهد این بودیم که برخی از برادران‌مان در حاشیه خلیج (فارس) واکنش‌های مقامات ایرانی به آمریکا و خصوصا واکنش حسن روحانی را به تمسخر گرفتند و در شبکه‌های اجتماعی گفتند که معمر قذافی، رییس‌جمهور پیشین لیبی نیز این اصطلاح را به کار برد، در حالی که یادشان رفته است که «شما چکاره هستید» ایران به دلایل زیادی کاملا با «شما چکاره هستید» قذافی تفاوت دارد، از مهم‌ترین این دلایل این است که ایران کنونی همانند لیبی که منزوی بود و کشورهای عربی آن را محاصره کرده بودند و هیچ ارتش و یا هم‌پیمان قوی نداشت،‌ نیست.

عطون افزود: لیبی سرهنگ قذافی ابزار انتقام و یا توان و قدرت واکنش نظامی را نداشت زیرا سلاح شیمیایی خود را تحویل آمریکا داده بود، برنامه هسته‌ای خود را از بین برد و دندان و چنگال‌های خود را به طور داوطلبانه کشید و آنها را به حیله‌گر بزرگ تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس تحویل داد، علاوه بر این اسرائیل به طور کامل از تیررس لیبی به دور بود در حالی که نسبت به ایران وضعیت فرق می‌کند که در زیر به دلایل تفاوت وضعیت می‌پردازیم:

اولا: ایران زرادخانه نظامی بزرگی دارد که بیش از ۴۰۰ هزار موشک در حجم و ابعاد مختلف را شامل می‌شود، ارتشی دارد که در جنگ سنتی و چریکی قوی است همان‌طور که زیردریایی‌ها و شناورهای رادارگریز، سلاح شیمیایی و چه بسا سلاح هسته‌ای ابتدایی دارد، ایران ارتشی دارد که افراد آن فداکار و شهادت طلبند.

دوما: چه بسا ایران همانند موشک‌های کره شمالی که به عمق آمریکا می‌رسند نداشته باشد اما آنچه که دارد برای هم‌پیمانان آمریکا و پایگاه‌های آن در منطقه کافی است ما اینجا در ابتدا در رابطه با اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در منطقه صحبت می‌کنیم.

سوما: تهدیدات آمریکا باعث می‌شود که ایران حضورش در سوریه را تقویت کند تا میدان مقابله با اسرائیل باشد حتی اگر مسکو مخالفت کند بنابراین در این صورت ایران قادر به هدف قرار دادن حیفا، تل‌آویو، یافا، عکا، صفد و قدس اشغالی خواهد شد.

چهارما: ایران از شبه نظامیانی همانند سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، الحشد الشعبی، عراق و حماس در سرزمین اشغالی را دارد، این بازوهای نظامی چه با هم باشند و چه جدا باشند می‌توانند ثبات و امنیت اسرائیل و بیشتر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) که از استراتژی جدید آمریکا حمایت کردند، را بر هم بزنند.

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه گفت: برگه قوی‌تر سیاسی که ایران در کنار برگه‌های نظامی دارد این است که تهران آغازگر تنش نیست و از برجام خارج نشد و بیشتر کشورهای جهان بر این عقیده‌اند که ایران قربانی استکبار و سرکشی آمریکا شده است، نگرانی جهان و اروپا که هم‌پیمانان آمریکا هستند بیانگر این موضوع است. آمریکا به دنبال این است که تحریم‌های اقتصادی قبل برجام را به ایران باز گرداند اما این امر ضررهای زیادی به منافع اقتصادی و شرکت‌های اروپایی هم‌پیمان آمریکا وارد خواهد کرد، امری که باعث می‌شود شرکت‌های چینی و روسی جایگزین شرکت‌های اروپایی شود و اظهارات فدریکا موگرینی زمانی که از تهدیدات آمریکا انتقاد و تاکید کرد که هیچ راه‌حل جایگزین توافق هسته‌ای نمی‌شود بیانگر این موضوع است.

در ادامه این یادداشت آمده است: تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران هر چقدر هم شدید باشد باعث براندازی نظام ایران نخواهد شد و ملت ایران را برای این امر تحریک نخواهد کرد زیرا این ملت ویرانی و نتیجه بهار عربی که آمریکا و هم‌پیمانانش از آن حمایت می‌کردند را دید. همچنین دولت ایران از فریبی که لیبی و عراق از غربی‌ها خوردند و سلاح شیمیایی خود را تحویل دادند و اجازه دادند که مورد بازرسی بین‌المللی قرار گیرند، درس عبرت گرفتند. ما از این ناراحت هستیم که برخی کشورهای عربی که اکنون از ثبات امنیتی و نظامی برخوردارند قربانی استراتژی جدید آمریکا علیه ایران خواهند شد و هزینه جنگ ترامپ را آنها باید پرداخت کنند، مهم‌تر از این مساله این است که موشک‌های ایرانی شهرها و پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک آنها را مورد هدف قرار خواهند داد و اگر حمله به ایران صورت گیرد کشورهای حاشیه خلیج (فارس) که در جبهه مقابل ایران قرار دارند نیز در امان نخواهند بود. هر کس عقیده‌ای جز این دارد آمریکا را نمی‌شناسد و از تاریخ جنگ در منطقه و جهان بی‌خبر است.

سردبیر روزنامه رای الیوم افزود: اگر آمریکا به طور اقتصادی و یا نظامی با ایران می‌جنگد به خاطر حفاظت از کشورهای حاشیه خلیج (فارس) نیست بلکه این کار را به خاطر اسرائیل، طرح سیطره بر منطقه و از بین بردن رقیب خود انجام می‌دهد و مرتبط کردن منافع امنیتی خلیجی ـ اسرائیلی در راستای بهره‌مندی از اموال و سرزمین‌های کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در هر جنگی که اسرائیل در راس آن خواهد بود، انجام شده است. اسرائیل است که شروط دوازده‌گانه پومپئو علیه ایران را دیکته کرد و اسرائیل است که خواهان بکارگیری قدرت نظامی آمریکا علیه ایران است ‌همان‌گونه که این اقدام را علیه عراق انجام دادند زمانی که خطر عراق علیه آنها را احساس کردند و در ماموریت تغییر نظام عراق موفق شدند.

عطون اضافه کرد: کوبا به مدت ۵۰ سال توسط آمریکا تحریم شد اما مقاومت کرد، ‌نوار غزه نیز با تحریم و سه جنگ روبرو شد اما سلاحش را تحویل نداد، وقتی که جزیره کوچکی همانند کوبا و یا منطقه گرسنه‌ای همانند نوار غزه توانست در برابر آمریکا مقاومت کند، وضعیت یک قدرت منطقه‌ای همانند ایران که تمدنی هشت هزار ساله دارد چگونه خواهد بود؟

سردبیر روزنامه رای الیوم در پایان گفت: آمریکا به دنبال انجام یک حماقت سیاسی و نظامی بزرگ در منطقه است اما این بار به نتیجه نخواهد رسید و ما بر این باوریم که اسرائیل و برخی دولت‌ها در حاشیه خلیج (فارس) هزینه آن را چه از جهت مالی و چه از جهت امنیتی و ثبات و آسایش پرداخت خواهند کرد.

کدخبر: ۲۱۲۵۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • AliReza_itd68

    حتما !!

  • hamedali

    باز خوبه یکی از این نخبه های جهان عرب فه مید ایران زیر بار زروگویی های امریکا نمی ره

  • hamedrad

    چرا که نه! چون آمریکا واقعا دیگه شورشو د رآورده و همه جا شده بحث ایران! بابا ول ک نید این کشورُ

  • irani54321

    والا ما جلوی تجاوزات وکشتار ایران خودرو وسایپا نمیتونیم نفس بکشیم

  • Mortezasarvar

    باوشه !!!!