کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۶۹۹۲۸
تاریخ خبر:

ساخت جاده هایی که یخ نمی‌زنند!

کاهش شدید دمای هوا، رویدادی که همه در زمستان امسال بیش از دیگر سال‌ها انتظار آن را می‌کشند، می‌تواند در زمینه‌های مختلفی، از جمله در حین رانندگی خطرساز شود.

به گزارش همشهری آنلاین، رانندگی در مناطقی که دمای هوا به نقطه انجماد رسیده باشد می‌تواند بسیار پرخطر باشد، خطری که پیش‌بینی و مقابله با آن همیشه کار ساده‌ای نیست. اما دانشمندان در ترکیه از گذشته درحال ارائه راه حلی برای این مشکل بوده‌اند که می‌تواند این خطر را به طور کامل از بین ببرد.

محققان دانشگاه کوچ در ترکیه ترکیب سطحی جدیدی را ارائه داده‌اند که می‌تواند منجمد شدن سطح جاده‌ها را به تاخیر بیاندازد. محققان با ترکیب نمک پتاسیم کار خود را آغاز کرده و آن را با پلیمر استایرن-بوتادین-استایرن ترکیب کردند و این ترکیب نهایی را به قیر طبیعی، یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آسفالت،‌افزودند.

بررسی در فضای آزمایشگاهی نشان داد این ترکیب شکل‌گیری یخ را بر سطح این نوع آسفالت تا حدی قابل توجه به تاخیر انداخت درحالی که استحکام آن با آسفالت‌های معمولی تفاوتی نداشت.

این ترکیب جدید می‌تواند نمک ضد‌یخ را در دوره‌ای دو ماهه آزاد‌ساخته و از تشکیل یخ جلوگیری کند، اما دانشمندان می‌گویند استفاده از این ترکیب در جاده‌های حقیقی اثر طولانی‌تر از دو ماه خواهد‌داشت. با پراکنده شدن یکدست پلیمر نمکی در سرتاسر آسفالت،‌فشار ناشی از خودروها و کامیون‌ها منجر به فرسایش تدریجی سطحی شده و ترکیب نمکی به تدریج آزاد می‌شود و به این شکل سطح جاده برای مدتی طولانی‌تر، شاید برای چندین‌سال، خاصیت ضد یخ خود را حفظ خواهد‌کرد.

استفاده از چنین ترکیبی تنها به نفع رانندگان نخواهد‌بود، بلکه در هزینه‌های مورد نیاز برای پاکسازی جاده‌های یخ‌زده در طول فصول سرد نیز صرفه‌جویی خواهد‌شد. این درحالی‌است که نیاز به استفاده مستقیم از نمک که به راحتی توسط باران شسته می‌شود،‌ و مواد مضر ضد‌یخ شیمیایی که برای محیط‌زیست آسیب‌زا هستند از بین خواهد‌رفت.

کدخبر: ۶۹۹۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر