کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۸۸۳۵
تاریخ خبر:

زنگ خطر کمبود روغن موتور در بازار ایران

هفت صبح | بسیاری از گزارش‌های روزمره رسانه‌ها به وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو و معضلات ناشی از آن می‌پردازد و کمتر مشاهده شده که کسی از دریچه نگاه خریداران و فعالان بازار خودرو به بررسی ابعاد تحریم‌ها روی زنجیره گسترده صنعت خودرو می‌پردازد. یکی از بخش‌هایی که مستقیما در اثر تحریم‌ها ضربه خورده و با رشد سطح عمومی قیمت‌ها وضعیت بغرنجی به خود گرفته صنعت تولید روغن‌ موتور و نیز فرآورده‌های جانبی آن است که علاوه بر ابعاد دانشی، اهمیت چشمگیری در زمینه اشتغال و البته رفاه عمومی مصرف‌کنندگان خودرو در جامعه دارد. بسیاری از خریداران خودرو شاید بتوانند از طریق جایگزین کردن نوع روغن خود با نمونه‌های ارزان‌تر یا برندهای داخلی و خارجی گمنام، هزینه نگهداری اتومبیل خود را کاهش دهند اما این مسئله مستقیما با سلامت خودرو گره خورده و اندک اشتباه یا سهل انگاری در نحوه انجام سرویس های دوره‌ای می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را به مالکان تحمیل کند. یاتاقان زدن موتور، عملکرد معیوب پیشرانه و افزایش مصرف سوخت و تولید بیشتر آلاینده تنها بخشی از اتفاقاتی است که از ناحیه بی توجهی به روغن‌ موتور خودرو بروز می‌کند.
موردی که از سوی علیرضا مهرآئین کارشناس و فعال این بخش تایید می‌شود. وی که سال‌هاست در این صنعت فعالیت دارد، تایید می کند که تحریم‌ها باعث شده تا دسترسی بازار به روغن‌ موتورهای مناسب و باکیفیت کاهش پیدا کرده و دردسرهای روزمره مالکان افزایش پیدا کند.
مهرآئین در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت واردات و تولید روغن‌ موتور در کشور در دوران تحریم گفت: « واقعیتش را بخواهید اوضاع اصلا خوب نیست و هر روز هم دارد بدتر می‌شود. بسیاری از خودروهایی که در بازار وجود دارند بایستی از روغن‌های خارجی و مرغوب تغذیه کنند که روز به روز دسترسی به آنها کاهش پیدا می‌کند. این وضعیت در حد هشدارآمیز است و اگر تجار نتوانند تا چند هفته دیگر محصولات خود را از گمرک ترخیص کنند یا موفق به واردات شوند، رسما با مشکلات بیشتری مواجه می شویم.»
علیرضا مهرآئین با اشاره به مشکلات بخش تولید روغن موتور در کشور، به هفت صبح می‌گوید: « واحدهای داخلی در تولید روغن‌های پایه مرغوب وضعیت مناسبی دارند اما از آنجا که دسترسی افزودنی‌های لازم برای تولید محصولات بالاتر پس از تحریم‌های اخیر آمریکا سخت و حتی ناممکن شده، با وضعیت پیچیده‌ای روبرو هستیم. این افزودنی‌ها در انحصار چند شرکت و کشور خارجی هستند و واحدهای داخلی هم به دلیل تکنولوژی‌های قدیمی و وضعیت تحقیق و توسعه نازل، قادر به تولید این قبیل محصولات نیستند. ازینرو فعلا بازار با شوک رشد ۳برابری قیمت روغن موتورهای خارجی و رشد حدودا ۲برابری نمونه‌های داخلی است.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «مالکان باید بدانند در صورت رعایت سرویس‌های دوره‌ای خودرو از مشکلات مختلفی که ممکن است برای موتور و دیگر قسمت‌های فنی پیش بیاید، جلوگیری کنند. در غیر اینصورت استهلاک ماشین با نسبتی تصاعدی نسبت به هزینه تعویض روغن و انجام سرویس دوره‌ای، روی خودرو آوار می‌شود.»

کدخبر: ۲۴۸۸۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alihasanvand41

    علی برکت الله

  • masina

    فردا همه می روند روغن موتور می خرند.

  • khordbin

    یارو میگفت سخت ترین تحریم ها را اعمال می کنیم، میگفتن ما همیشه تحریم بودیم اثری نداره!

  • Porjami

    دوتا خبر مثل اینو بزارین دیگه پیدا نمیشه