کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۶۴۹۸
تاریخ خبر:

رمزگشایی روزنامه کیهان از ابهامات حادثه سانچی

در حالی که ایران همچنان از بهت حادثه پیش آمده برای نفت‌کش سانچی بیرون نیامده، شایعه‌های زیادی پیرامون آن به گوش می‌رسد. کیهان در شماره امروز خود به برخی از این ابهامات پاسخ داده است:

*** مقصد سانچی کجا بود؟

به عنوان مثال با اینکه از همان ابتدا برخی افراد مطلع در این رابطه اظهار کردند که مقصد کشتی و محموله‌ای که حمل می‌کرده کاملا مشخص است، اما شایعه‌سازان ادعا داشتند که سانچی به سمت کره شمالی می‌رفته است تا اینکه روز گذشته سفیر کره جنوبی در تهران برای همیشه به این شایعات پاسخ گفت.

اظهارات «کیم سئونگ هو»، آب سردی بود بر آتش شایعاتی که درباره مقصد کشتی مطرح می‌شد، چرا که او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تأیید کرد مقصد نفتکش سانچی کره جنوبی بوده است نه کشور دیگری.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با اظهارات سفیر کره اعلام کرد که مقصد این نفتکش، کره جنوبی بوده و برخی شایعات منتشر شده در خصوص مقصد متفاوت سانچی، غلط و ناصحیح است.

*** کدام پرچم؟

موضوع دیگری که در رسانه‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفت استقرار پرچم کشور پاناما بر کشتی سانچی بود که فرصت‌طلبان این اقدام را نیز راهکاری برای رد گم کردن از سوی ایران مطرح کردند. در حالی که کارشناسان درباره این موضوع هم معتقدند این اقدام در حمل و نقل دریایی بسیار مرسوم است و به امتیازات اداری، هزینه‌ای و قوانین کشور‌ها بازمی‌گردد، کما اینکه کشتی چینی هم با پرچم کشور دیگری تردد می‌کرده است. برخی کشور‌ها همچون پاناما قوانین راحت‌تری در این حوزه دارند و لذا بسیاری کشتی‌ها با پرداخت هزینه‌های لازم، پرچم این قبیل کشور‌ها را هنگام تردد بر کشتی نصب می‌کنند.

*** مسئله مبهم رادار
برخی رسانه‌های نامدار غربی هم در این بین بیکار ننشستند و کوشیدند در این شرایط، مأموریت ویژه‌ای را برای کشتی ایرانی تعریف کنند. «وال استریت ژورنال» با دستاویز قرار دادن مشکلی که گفته می‌شود در سیستم ردیابی کشتی‌ها بوجود آمده بود، سعی کرد وجود مورد مشکوکی در این تراژدی را القا کند در حالی که چنین موردی بار‌ها اتفاق افتاده است.

تحلیلگر بولتن «دریانوردی»، مقاله روز شنبه وال‌استریت ژورنال، با عنوان «نفتکش ایرانی و کشتی چینی قبل از برخورد ارسال موقعیت خود را متوقف کرده بودند»، را تحلیل کرده و از رویکرد این نشریه پرده برداشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این بولتن بین‌المللی با اشاره به این تحلیل جهت‌دار وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: «وال‌استریت ژورنال یک «ناخدای کهنه‌کار یونانی» را پیدا کرده است که به آن‌ها گفته است: برخی کاپیتان‌ها در مواقعی که بخواهند کار‌های مشکوکی انجام دهند، سیستم‌های ردیابی خود را خاموش می‌کنند.

یانیس اسگوراس، یک ناخدای نفتکش کهنه‌کار یونانی می‌گوید: مثلا وقتی که محموله‌های غیرقانونی را از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می‌کنند یا مواقعی که یک خرابی به وجود بیاید و نخواهند به خاطر تاخیر، توسط صاحبان محموله جریمه شوند.» اما تحلیلگر بولتن دریانوردی درباره این موضوع می‌نویسد: «فرد باید دیوانه باشد تا فرض کند که نفتکش غول‌پیکر نفت خام با بار کامل و کشتی باری با حداکثر سایز عبوری کانال پاناما، با بار کامل، درحالی که درست به سمت مقصد خود حرکت می‌کردند، درگیر انتقال غیرقانونی سوخت شوند. بله، انتقال غیرقانونی سوخت در اینجا و آنجا اتفاق می‌افتد، به ویژه در آب‌های آسیا. اما نه با این شرایط؛ در دریا‌های شلوغ در مسیر کشتی‌های دیگر و با سرعت کامل.»

*** بار اضافه روی دوش سانچی
یک شائبه دیگر، آن بود که نفتکش سانچی مناسب محموله خود نبوده است. اما رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا به سختگیری شرکت‌های بیمه بین‌المللی اشاره و تاکید کرده که «اگر در حمل این محموله با کشتی نفتکش سانچی ممنوعیتی وجود داشت هیچ شرکت بین‌الملی پوشش بیمه بار و بدنه کشتی را نمی‌پذیرفت.»

محمد راستاد به‌روز بودن سانچی را مورد تأکید قرار داده و گفته است: در تمام دنیا برای حمل میعانات گازی از این کشتی استفاده می‌شود و به طور قطع نفتکش سانچی قابلیت حمل این محموله را داشته و ظرفیت این کشتی حمل ۱۳۶ هزار تن بوده که اتفاقا کمتر از این حد مجاز حدود ۱۱۵ هزار تن بارگیری کرده بود.

*** چین؛ دشمن ملت یا دوست؟

موضوع دیگری که در روز‌های گذشته مورد انتقاد قرار گرفت، عملکرد نیرو‌های امدادرسان چینی بود که البته اظهارات متفاوتی در این مورد مطرح گردیده است.

از جمله هدایت‌اله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفته است که چینی‌ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش عملکرد مناسبی نداشتند. شبیه اظهارات خادمی از سوی دیگران هم مطرح گردید، اما افراد دیگری همچون معاون وزیر راه و شهرسازی این نقد را وارد نمی‌دانند.

محمد راستاد درباره ادعا‌هایی مبنی بر اینکه چینی‌ها در عملیات اطفا و تجسس تعلل داشتند، گفته است: در تمام ایام عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی، حداقل ۱۰ فروند شناور چینی در پیرامون آن مستقر بودند و ۲ شناور کره‌ای و ژاپنی هم حضور داشتند بنابراین از نظر کمیت هیچ مشکلی در عملیات اطفای حریق وجود نداشت.

هادی حق‌شناس معاون سازمان بندر‌ها و دریانوردی ایران نیز در خصوص ممانعت چینی‌ها از بازدید از کشتی «کریستال» گفت: نماینده سازمان بنادر از کشتی کریستال بازدید کرده و جعبه سیاه آن هم استخراج شده است. ولی چون کشتی متعلق به این کشور است ما نمی‌توانیم در خصوص آن نقشی داشته باشیم.

وی که با خبرگزاری دانشجو گفت‌و‌گو می‌کرد افزود: تا این لحظه هم هیچ کارشکنی از طرف چینی‌ها ملاحظه نکرده‌ایم.

کدخبر: ۱۹۶۴۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mamadariay

    نخوندم ش چون از طرف کیهان

  • arash11

    چرا نباید ما کاری به جعبه سیاه آن کشتی د اشته باشیم !!!! خوبه اون کشتی به ما برخو رد کرده !اتفاقا جعبه سیاه اون مهمتره برا ی ما !؟؟؟

  • formula11

    همه دروغ میگن، اصلا همه رسانه های دنیا کذبن، ?? فقط کیهان راست میگه،،!!!!!!!!!! ! ??کاش این کیهان این همه مو رو از ماست حرفه ایی میکشه بیرون، ،، یه قدری ام ای ن حرفه رو تو کشف اسامی حقوق بگیران چند ده میلیونی، اختلاس ها میلیاردی ، و دز دی های میلیاردی بکار میبرد،