کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۳۸۱
تاریخ خبر:

روایت جک استراو از وضعیت هسته ای ایران در دوره احمدی نژاد

جک استراو رییس گروه دوستی پارلمان انگلیس و ایران گفت: زمانی که احمدی نژاد قدرت را به دست گرفت، ایران تنها چند صد سانتریفیوژ در اختیار داشت و ما در مرز توافق هسته ای بودیم؛ اما زمانی که وی دوره ریاست جمهوری اش خاتمه یافت، ایران نزدیک به ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشت.
به گزاری ایرنا، جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس در یادداشتی که روز سه شنبه در روزنامه تایمز منتشر شد، نوشت: زمانی که آقای حسن روحانی رییس جمهوری ایران، رییس تیم مذاکره کننده هسته ای در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بود ما به توافق بسیاری نزدیک شده بودیم. اما به دلایل مختلف از جمله مخالفت آمریکا با فروش قطعات فنی به ناوگان هوایی غیرنظامی ایران این مذاکرات با شکست مواجه شد.
استراو در این یادداشت که پاسخی به مقاله انتقادی اخیر روزنامه تایمز در ارتباط با تفاهم هسته ای گروه پنج به علاوه یک و ایران است، خاطر نشان ساخت: تاثیر این اتفاق همان زمان باعث شد که دولت به اصطلاح معتدل خاتمی تضعیف شود؛ این درحالی است که اظهارات غیرعادی جورج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۰۲ میلادی نیز که ایران، عراق و کره شمالی را محور شرارت خواند، مزید بر علت گردید.

وزیر پیشین خارجه انگلیس ادامه داد: با این حال ایران در جریان مبارزه نظامی واشنگتن و متحدینش علیه طالبان در افغانستان با این کشور همکاری داشت.

استراو افزود: بدنبال این وقایع، تندرو ها در ایران فرصت را به دست آوردند تا هشت سال با ریاست محمود احمدی نژاد حکومت نمایند.

وی افزود: زمانی که احمدی نژاد قدرت را به دست گرفت، ایران تنها چند صد سانتریفیوژ در اختیار داشت و ما در مرز توافق هسته ای بودیم؛ اما زمانی که وی دوره ریاست جمهوری اش خاتمه یافت، ایران نزدیک به ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشت.

جک استراو با بیان اینکه 'افرادی هستند که می خواهند به تعهدات صورت گرفته توسط ایران خدشه وارد سازند'، گفت : اما براساس تجربه و قضاوت من، حسن روحانی به مفاد تفاهم ( لوزان ) پایبند خواهد بود و برخلاف خاتمی، قدرت مواجهه با مخالفان داخلی اش را دارد.

وی با غیرقابل مقایسه دانستن ایران با کره شمالی، گفت: این کشور (کره شمالی) در سال ۲۰۰۳ میلادی از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای انصراف داد در حالی که ایران بر این پیمان باقی ماند و بر اساس تفاهم هسته ای اخیر توافق شده که تحت بازرسی های شدید سازمان انرژی اتمی قرار گیرد

کدخبر: ۲۴۳۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر