کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۰۹۹۹
تاریخ خبر:

رجزخوانی صدام با انتشار عکس‌ها تمام شد

امیرعلی جوادیان عکاسی است که از آغاز عملیات «بیت‌المقدس» تا فتح خرمشهر را به چشم دیده و به ثبت رسانده است؛ او می‌گوید: «وقتی وارد شهر شدیم صدام همچنان پافشاری می‌کرد که ایرانی‌ها دروغ می‌گویند و هنوز شهر دست عراقی‌هاست اما به محض اینکه عکس‌ها مخابره شد؛ رجزخوانی صدام تمام شد.»

این هنرمند عکاس با بیان اینکه «فتح خرمشهر، نوروز جنگ و مرکز ثقل دفاع مقدس ما بود» در گفت وگویی با ایسنا همزمان با ۳ خرداد ماه سالروز فتح خرمشهر اظهار کرد: فتح خرمشهر پیروزی قدرتمندی بود زیرا شهری که در اختیار دشمن بود را پس گرفتیم. من از ابتدای عملیات بیت‌المقدس تا آزادسازی خرمشهر در آن شرایط حضور داشتم بود.

او یادآور شد: این کار معجزه‌وار بود؛ زیرا عملیات یک ماه طول کشیده بود و همه نیروها خسته بودند و توان ادامه دادن نداشتند. ما در آن عملیات نزدیک به ۱۹ هزار اسیر گرفته بودیم، این فوق العاده بود و ابعاد وسیعی داشت. امکانات رزمی ما در مقابل آن‌ها که حمایت چند کشور را داشتند؛ واقعا ناچیز بود.

جوادیان ادامه داد: امکانات و تجهیزات نظامی ما خیلی کم شده بود ما نفهمیدیم چه اتفاقی افتاد، این کار یک معجزه الهی و دستاورد بسیار خوبی برای ما بود. همه کشورهای دنیا به قدرت ایران پی بردند و متوجه شدند توان رزمی ما چقدر بالاست. اولین عکس‌هایی که از آزادسازی خرمشهر مخابره شد، عکس‌های من بود. آن زمان عکس‌ها را به شکل تله‌فوتو می‌گرفتیم و به همه دنیا و خبرگزاری ها مخابره می‌کردیم.

این عکاس یادآور شد: وقتی وارد شهر شدیم صدام همچنان پافشاری می‌کرد که ایرانی‌ها دروغ می‌گویند و هنوز شهر دست عراقی‌هاست اما به محض اینکه عکس‌ها مخابره شد؛ رجزخوانی صدام تمام شد. او پس از این تصویرها دو شرط از سه شرط ما را برای پایان جنگ پذیرفت؛ او گفت از خاک ایران بیرون می‌رود و خسارت جنگ را می‌پردازد اما شرط سوم ما که محاکمه شدن وی بود را نپذیرفت.

او با تاکید بر اثرگذاری عکاسی جنگ، بیان کرد: بعد از جنگ ضرورت عکاسی خبری بیشتر احساس شد، زیرا این عکس‌ها، سندهای تصویری گویایی بودند و تحریف تاریخ را کم می کردند.

جوادیان به بیان خاطره‌ای از آزادسازی خرمشهر پرداخت و گفت: زمانی که ما وارد خرمشهر شدیم یکی از افراد نظامی به دلایل امنیتی اصرار می‌کرد عکس گرفته نشود اما یکی از افراد سپاه آمد و گفت که این پیروزی است بگذار عکس گرفته و مخابره شود، اینگونه همه دنیا می‌فهمند ما شهر را پس گرفتیم.

این عکاس اظهار کرد: عکس‌های زیادی از دوران جنگ گرفتیم که هنوز منتشر نشده است؛ در آن شرایط به دلایلی صلاح نبود برخی عکس‌ها منتشر شود اما حالا وضعیت فرق کرده و من قصد دارم در کتاب‌هایی که منتشر می‌کنم، این عکس‌ها را چاپ کنم.

امیر علی جوادیان با اشاره به یکی از کتاب‌هایش با عنوان «حماسه‌ای زیبا» گفت: این کتاب دو سال است حاضر شده و شامل مقایسه عکس‌های من از دوران جنگ و تصاویری است که روی دیوارها نقاشی شده است. یکی از عکس‌هایی که من روز فتح خرمشهر گرفتم عکس فردی است که کنار سنگر به سجده رفته که یکی از بیشترین تعداد نقاشی‌ها را به خود اختصاص داده است.

کدخبر: ۱۶۰۹۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • radiin94

    دروووود بشما فاتحان همیشگی ایران زمین.خا ک پای شما هستیم

  • ali20h2

    دو شرط را پذیرت وما نپذیرفتیم و اجازه دا دیم تک به تک جگر گوشه های این سرزمین به دل خاک بروند و پذیرفتیم که هزینه جنگ را نگیریم که تا امروز که امروز است جوانان م ا از فرت بیکاری و فقر گریه کنند( هر روز میبینم که میگم) و از زندگی سیر باشند و پ ذیرفتیم که امریکا سکوی نفتی ما را بزند ن صف نیروی دریای ما را نابود کند هواپیمای مسافربری کا را در اسمان بزند… بعد بپذیری م

  • mamadariay

    کاش غرور نمیگرفت مردان ان روزگار را و نم گذاشتن جنگ ادامه داشته باشه حیف از جوونا مون که رفتن جوونای خوبمون رفتن اونایی که مونن چنگی به دل نمیزنن حال و روز الان ک شورمون اینو پابت کرده

  • alibavi

    درود بر سربازان وطن که بی ادعا و مردانه جنگیدند نه بخاطر مقام و نه بخاطر میز و ح قوق های نجومی،شرافت و شجاعت لایق شماها ب ود،برای ماها که موندیم جز شرمساری چیزی ن مونده.