کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۲۳۶۳
تاریخ خبر:

رابطه مشکوک شیرینی با الکل و آلومینیوم ام جی

روزنامه هفت‌صبح | بررسی ادعاهای مطرح شده درباره وجود روغن سوخته و الکل صنعتی در یکی از شعب پلمب شده شیرینی فروشی معروف زنجیره‌ای کشور / توضیحات رئیس اتحادیه قنادان‌در‌گفت و گو با هفت‌صبح در دفاع از برند مشهور قنادها
***
۱) یک هفته پیش بود که خبر آمد شعبه یکی از معروف‌ترین شیرینی فروشی‌های ایران در یاسوج پلمب شده. علت؟ استفاده از روغن سوخته و الکل صنعتی در پخت شیرینی. هفته پیش خیلی این ماجرا دیده نشد و بازتاب نداشت اما در دو روز اخیر با ویدئویی که خبرگزاری صدا و سیما از ورود بازرسان تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت و بهداشت به این واحد قنادی تهیه کرده بود، ماجرا به کانال های تلگرامی و اینستاگرام رخنه کرد و مثل بمب ترکید. اسم این واحد صنفی در همان گزارش تلویزیونی اعلام شده و از طرفی نمی‌توان آن را به صورت مخفف هم نوشت؛ چون اسمش خودش مخفف است. بگذریم ! یکی از مشهورترین برندهای شیرینی که شعبه مرکزی آن در زعفرانیه تهران واقع شده و در همین یکی دو سال اخیر دست کم ۲۰ شعبه در نقاط مختلف کشور افتتاح کرده. پیدا بود که با توجه به گستردگی شعبات این شیرینی فروشی و حساسیت‌های طبقه متوسط روی این نوع اخبار، قضیه بازتاب قابل توجهی پیدا می‌کند و کرد. در این زمینه ما با رئیس اتحادیه قنادان گفت‌و‌گو کردیم. بررسی‌های ما نشان می‌دهد پشت پرده ماجرا انگار خبرهایی است که ما نمی‌دانیم. نه اینکه بگوییم کسی مقصر است یا نیست فقط می‌گوییم در پشت این ماجرا لایه‌های رمز آلودی وجود دارد که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم البته تا جایی که بتوانیم.
۲) اول یکبار با هم مرور کنیم که در ویدئوی مورد اشاره چه اطلاعاتی به مخاطب داده می‌شد. دوربین و خبرنگار صدا و سیما همراه کارشناسان تعزیرات و بهداشت وارد شعبه شیرینی فروشی … یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد می‌شوند. بعد کارشناسان رو به دوربین توضیح می‌دهند که بله ما اینجا شربت آلومینیوم ام جی کشف کردیم و الکل صنعتی. شربت معده را داخل روغن می‌ریزند تا روغن سوخته شفاف بشود و از آن بتوانند چند مرتبه استفاده کنند. از الکل صنعتی هم برای تهیه ماده مخصوص نوشتن روی کیک‌ها (مثل تولدت مبارک) استفاده می‌شود. بعد در تصاویر نشان داده می‌شد که اوضاع خامه و بقیه مواد اولیه تهیه شیرینی‌ها تعریفی ندارد. خب با توجه به اینکه این شیرینی فروشی در تمام کشور یک مدیریت واحد دارد باعث نگرانی افکار عمومی شد که در همه شعبه‌ها اوضاع بر همین منوال است؟

۳) بالاتر گفتیم که اصل این خبر یک هفته پیش اعلام شده بود و خیلی دیده نشد. همان زمان اصل خبر البته در خود شهر یاسوج بازتاب قابل توجهی داشت. رسانه‌های محلی کهگیلویه و بویر احمد مصاحبه‌های جداگانه‌ای با کارشناسان حاضر در آن گزارش تلویزیونی ترتیب دادند و آن‌ها توضیحات تکمیلی را ارائه کردند. از این قرار که بله در این واحد شیرینی فروشی شیرینی‌های فاسد را نگه می‌داشتند و از پودری که از آن‌ها تهیه می‌کردند برای تزئین شیرینی‌ها استفاده می‌کردند. البته مدیر فروشگاه مدعی شده که این شیرینی‌های فاسد را نگه داشتند که به گاوداری‌ها بفروشند اما پودر کردن این شیرینی‌ها این توجیه را رد می‌کند. میثم حسینی، کارشناس مرکز بهداشت بویر احمد توضیح داده بود که در روغن سوخته داخل شیرینی فروشی تکه‌های زولبیا و بامیه پیدا کردند که نشان می‌دهد این روغن مربوط به ماه رمضان بوده و با یک قاشق شربت معده روغن را دوباره شفاف می‌کنند.

۴) همین جا یه توقف کوتاه داشته باشیم و تا یادمان نرفته پاسخ گودرزی مدیر شیرینی فروشی .. به این قضیه روغن را به نقل از سایت فصلی نو بخوانیم: «روغنی که جذب شیرینی می‌شود دیگر امکان برگشت ندارد این عزیزان با کدام ادله اعلام کردند از روغن سوخته استفاده شده است مگر پیتزا فروشی است که بشود دوباره استفاده کرد. مگر شربت آلومینیوم ام‌جی در داروخانه‌ها به فروش نمی‌رسد و یک محصول کاملاً بهداشتی و خوراکی است، آیا وجود چنین شربتی در یک آشپزخانه دال بر غیربهداشتی آن آشپزخانه است؟ شب قبل از پلمب شیرینی … در یاسوج، یک سفارش سنگین گرفته بود که شبانه کار آن را تا صبح انجام دادیم و قرار شد که ساعت ۱۲ به بعد همان روز کار نظافت انجام بگیرد که مأموران بازدید کردند و قنادی را پلمب کردند. محصولات ما را را برای آزمایش ببرند و اگر مشکل داشتندیا الکل صنعتی در آن به‌کار رفته، ما را اعدام کنند. خدا لعنت کند کسانی را که برای بالا بردن خودشان رقیبانشان را با هر حربه ناجوانمردانه‌ای به زیر می‌کشند.»

۵) در این زمینه ما دیدیم بهتر است نظر علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران را هم جویا شویم. او در گفت‌وگو با هفت صبح تاکید کرد که این فیلم واقعیت نداشته نه به این معنا که ساختگی باشد بلکه برداشتی که از آن شده بود صحیح نیست. «واقعیت این است که بازرسان برای بازدید به کارگاه این قنادی رفته بودند اما اشتباهاتی وجود دارد در این فیلم مثلا اینکه الکلی که تاکید می‌شود الکل صنعتی است درست نیست. شما خود تصویر را اسکرین شات بگیرید و نگاه کنید روی آن نوشته شده الکل طبی. تازه این الکل هم برای تمیز کردن میز و سطوح کارگاه استفاده می‌شده و نه برای استفاده در داخل شیرینی.» بهره‌مند در مورد مسئله استفاده از روغن سوخته هم توضیح داد: «اصلا چنین تصوری که شما داخل روغن سوخته شربت معده بریزید و روغن شفاف شود درست نیست. خودتان امتحان کنید ببینید چنین چیزی امکان دارد؟ بعضی قنادان در گذشته یک قطره شربت معده روی روغن می‌ریختند تا کف آن را بخوابانند و بتوانند نهایتا یکبار بیشتر از آن استفاده کنند. در مورد شیرینی … یاسوج اما در حیطه اختیارات من نیست که اظهار نظر کنم اما در مورد شعبه‌های تهران من شخصا بارها بازدید کردم و مرتب نظارت داریم که باید اعتراف کنم کارگاه‌های آن‌ها در بالاترین سطح استاندارد و بهداشت قرار دارند و مردم نباید نگران باشند.»

۶) اگر تصاویر را با دقت نگاه کنید می‌بینید این نکته‌ای که رئیس اتحادیه قنادان تهران در مورد الکل صنعتی و طبی می‌گوید درست است. یعنی در کارگاه الکل طبی وجود داشته و نه الکل صنعتی که کارشناسان می‌گویند پیدا کردیم و به شدت هم کشنده است. حتی خود کارشناس بهداشت بویر احمد به این اشتباه اقرار کرده و به رسانه‌های محلی توضیح داده: «بیان اینکه الکل در شیرینی‌های … وجود داشت، اجحاف بزرگی بود در حق این مجموعه غذایی که بنده هم سعی کردم این را به رسانه‌ها گوشزد کنم، اما آنقدر فراگیر شد که دیگر کاری از دست ما هم بر نمی‌آمد.» یک ایراد دیگر هم که بعضی وارد دانستند این بود که چرا تا قبل از اثبات موضوع در محاکم قضایی اسم واحد صنفی اعلام شده و تابلوی آن به صورت علنی در ابتدای گزارش تصویری نشان داده می‌شود.

۷) الان که این گزارش را می‌نویسیم یک ویدئوی جدیدتر آمده این بار از طرف شیرینی …. در توضیح این ویدئو که در اکثر کانال‌های خبری بازنشر شده، نوشتند: «جزئیات جدیدی از سناریوی عجولانه تخریب برند معروف شیرینی» در این ویدئو توضیح داده شده که مواد اولیه تمام شعبات شیرینی … استاندارد است و خطری مشتریانش را تهدید نمی‌کند. به نظر می‌رسد این ویدئو به صورت تبلیغاتی در اختیار کانال‌ها قرار گرفته و راستش به نظر ما محتویات آن خیلی حرفه‌ای و ماهیت روشنگرانه‌ای برای مخاطب ندارد. بعضی منابع غیررسمی به هفت صبح اطلاع دادند که حاشیه‌های پیش آمده برای شیرینی … به نوعی مرتبط با رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی پیش رو در حوزه انتخابیه یاسوج است. ما خودمان فعلا این ادعا را نه می‌توانیم تائید و نه رد کنیم. اگر جزئیات جدیدی به دستمان رسید در روزهای آینده منتشر می‌کنیم.

--
* توجه :‌ این مطلب در روزنامه هفت صبح ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ منتشر شده و بازنشر آن بدون موافقت روزنامه مشمول قانون کپی‌رایت می‌باشد و با پیگیری قانونی مواجه خواهد شد.قانونی مواجه خواهد شد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۲۶۲۳۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Behzad.vz

    فونت کلمات خیلی کم رنگه چیکار کنم پر رنگ بشه،

    • editor

      نظر شما به تیم فنی ارسال شد و در آپ دیت جدید اپ این مشکل برطرف می‌شود. ممنون