کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۲۱۹۱
تاریخ خبر:

درباره آلبوم جدید گروه داماهی : «در من برو شکار»

روزنامه هفت‌صبح ، بهنام مظاهری | این هفته مهم‌ترین خبر موسیقی انتشار آلبوم جدید گروه داماهی بود. دومین آلبوم این گروه با نام «در من برو شکار» که حاصل همکاری رضا کولغانی‌(خواننده)، دارا دارایی‌(گیتار باس، گیتار و هم‌خوان)، حمزه یگانه‌(پیانو، کیبورد و ترومپت) و ابراهیم علوی(گیتار، عود، پرکاشن و هم‌خوان) است، همین دو‌سه‌روز پیش به بازار آمد. البته در کاور این آلبوم نام‌های آشنای دیگری همچون همایون نصیری و هومن نامداری و… که به عنوان هنرمندان مهمان در این اثر حضور داشتند، به چشم می‌خورد.
در مورد داماهی شاید این را بتوان گفت که در حال حاضر درست‌ و‌ درمان‌ترین گروه در موسیقی پاپ ایران هستند. دلیلش؟ دلیلش می‌تواند این باشد که اولا گروه‌های چندان زیادی در موسیقی ایران فعال نیستند؛ آنهایی هم که هستند یا کارشان آنقدر‌ها خوب نیست یا کارشان خوب است اما خود گروه و اعضایش در حال از‌هم‌گسیختگی هستند و نهایتا هم یا کم‌کار می‌شوند یا محو. اما داستان داماهی فرق می‌کند، موسیقی‌شان در عصر دیجیتال‌بازی همچنان رنگ‌ و‌ بوی ساز را حفظ کرده اما به هیچ عنوان حس‌وحال یک موسیقی انتلکت یا روشنفکرنما را تداعی نمی‌کند. نقطه قوتشان این است که موسیقی‌شان عمدتا ریتمیک است و نوازنده‌های گروه هم آنقدر تجربه ساززدن روی استیج داشته‌اند که حالا دیگر برایشان اینطور نیست که بنشینند و یک قطعه موسیقی بزنند. در آثار داماهی واضح است که نوازنده‌ها با سازشان ارتباط عمیقی دارند که می‌توانند تا این حد یک موسیقی را برای گوش مخاطب جذاب کنند. داماهی به‌واقع تلفیقی‌ترین گروه موسیقی ایرانی در حال حاضر است چراکه فقط به تلفیق یکی‌دوسبک از موسیقی بسنده نمی‌کند و مثل ملاقه‌ای که دیگ آش را هم می‌زند تمام سبک‌ها را درهم می‌چرخاند. لحظه‌ای نوای موسیقی جنوب ایران را می‌شنوی و لحظه‌ای بعد یک جاز غربی و دقیقا لحظه‌ای دیگر صدای موسیقی هند و چین و… البته این‌ها به این معنی نیست که تکلیف سبک آلبوم مشخص نباشد. همه این سبک‌ها آنقدر خوب در‌هم تنیده‌اند که شنیدن همه آنها باهم در یک ‌هارمونی ویژه برایتان میسر شده که حاصل تفکر اعضای گروه است.
یکی دیگر از نقاط قوت آلبوم «در من برو شکار» همکاری داماهی‌ها با استاد خالوقنبر راستگو است که هنرمند اهل هرمزگان و یکی از نوازندگان شناخته‌شده ساز جفتی در ایران و جهان به‌حساب می‌آید. شیوه نوازندگی نی جفتی قنبر راستگو در فهرست میراث معنوی کشور ثبت ملی شده. او اهل و ساکن استان هرمزگان در جنوب ایران است و در بین نزدیکان و دوست‌دارانش به «خالوقنبر» و «قنبر احمد» هم شناخته می‌شود. او در قسمت‌هایی از این آلبوم رضا کولغانی را با صدای خود و سازش همراهی کرده و عجیب صدای شیرینی هم دارد.
آلبوم جدید داماهی شامل ۱۳قطعه است که بعضی از آنها قبلا به‌صورت تک‌ترک بیرون آمده بود اما درنهایت کارهای جدیدشان آنقدری هست که بشود نام آلبوم جدید را روی آن گذاشت. اشعار آلبوم هم ساخته و پرداخته ابراهیم منصفی، احسان گودرزی و محمود طلوعی است که «داماهی» پیش از این همکاری‌های موفقی با آن‌ها داشته است و باید گفت از حیث انتخاب ترانه و ترانه‌سرا هم روسفید از آب درآمدند. ناگفته نماند که جشن رونمایی آلبوم هم جمعه در خانه موزه بتهوون با اجرای زنده آثارشان برگزار شد و سروصدای زیادی هم در بین اهالی موسیقی به‌پا کرد.
درنهایت باید گفت بعید است اگر این آلبوم را گوش کنید، حداقل از شصت تا هفتاددرصد قطعات خوشتان نیاید. دلیلش هم این است که تجربه اعضای این گروه آنقدر هست که بتواند هر مخاطبی را راضی نگه دارد. آلبوم «در من برو شکار» به صورت فیزیکی ۲۵هزارتومان است و اگر هم خیلی اهل قاب و کاور نباشید، می‌توانید نسخه دیجیتالی‌اش را از اینترنت با قیمت ۱۵هزارتومان تهیه کنید.

-----
*این مطلب در روزنامه هفت صبح ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ منتشر شده است

*توجه :‌ انتشار این مطلب مشمول قانون کپی‌رایت می‌باشد. انتشار متن کامل یا بخشی از آن در وب‌سایت‌ها و کانال‌ها با پیگیری قانونی مواجه خواهد شد.

کدخبر: ۲۶۲۱۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر