کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۳۰
تاریخ خبر:

داستان اصلی جنجال های فیفا چیست؟

خبرهای لحظه به لحظه امروز از مقر فیفا چنان شدت پیدا کرده که ناخودآگاه می پرسیم داستان اصلی چیست؟ چرا یک مرتبه انتخابات رییس فیفا اهمیت پیدا کرده و سپ بلاتر چطور توانسته هنوز مقاومت کند.
ماجرا اما ساده است. سپ بلاتر طی سالهای زیادی که ریاست فیفا را برعهده داشته توانسته سیستمی را برای انتخابات و مدیریت فیفا پیاده سازی کند که خارج از مدار قدرت های مرسوم جهانی به حرکت خود ادامه دهد. یعنی اینکه حتی اروپا و آمریکا هم نمی توانند با تمام قدرت سیاسی ، اقتصادی و ورزشی خود در روند تصمیم گیری فیفا دخالت کنند. هیچکس حق وتو در فیفا ندارد و فقط روسای فدراسیون تمامی کشورها هستند که حق رای دارند. جالب اینکه فیفا توانسته با این توجیه که دولت ها نباید در فوتبال مداخله کنند ، اساسنامه تمامی فدراسیون ها را به نحوی تغییر دهد که روسای موجود کاملا دست شان برای ماندن باز است و یک چرخه بزرگ تصمیم گیری درون سازمانی در فیفا و فدراسیون ها باعث می شود برخلاف تمام سازمان ها و نهادهای بین المللی که متاثر از قدرت های بزرگ است این نهاد کار خودش را بکند و نیازمند هیچکس نباشد. چون از نظر مالی هم مشکلی ندارد.
تا اینجای قضیه ، نکته مثبت این است که در فیفا کسی حق وتو ندارد و فوتبال متاثر از دولت ها و قدرت های سیاسی و اقتصادی نیست . اما نکته منفی داستان فسادی است که در چرخه تکراری مدیران فیفا و فدراسیون ها شکل می گیرد و مثل الاکلنگ مدیران فیفا و روسای فدراسیون ها از همدیگر مقابل برخورد با فسادها محافظت می کنند .بنابراین قضاوت در مورد اینکه با کدام گروه باید همراه بود به همین سادگی نیست .
جالب اینکه برخلاف تمام مسایل بین المللی که لابی ها و مسایل سیاسی تعیین کننده امتیازگیری در آنهاست ؛ فیفا رسم و رسوم خودش را دارد و امروز یکی از روسای فدراسیون های آفریقایی فاش کرد که آلمان هم برای میزبانی جام جهانی رشوه داده است .
نمونه بارز این نقاط مثبت و منفی فدراسیون فوتبال خودمان است که کفاشان توانسته با همین فرمول هنوز بماند و چند وزیر ورزش نتوانسته اند او را برکنار کنند و سوء مدیریت و مسایل زیاد فدراسیون همچنان ادامه دارد .

طی چند سال گذشته خیلی ها تلاش کردند سپ بلاتر را از ریاست بیندازند و نتوانستند. حالا اما گویا شنا کردن بر خلاف جریان آب کار دست فیفا داده و اروپا و آمریکا در تمامی سطوح یکدست علیه بلاتر شده اند ؛ از سیستم قوه قضاییه بگیرید تا رسانه ها و دولتمردان.
تا دیروز با وجود بازداشت مدیران فیفا و بمباران رسانه ای باز هم بلاتر رییس بود . اما امروز گویا رایزنی های گسترده جبهه ضدبلاتر جواب داده و وضعیت او شکننده شده و با خبر بمب گذاری در مقر فیفا ، چند ساعت انتخابات به تاخیر افتاد و احتمالا زمان مناسبی برای به دست آوردن آخرین رای ها برای ناک اوت بلاتر خواهد بود.

امروز بلاتر می ماند یا می رود ؛ مهم نیست . مهم این است که نظام مسلط بر جهان تصمیم گرفته که فیفا را هم با مدار حرکت خود یکی کند. گویا نظم نوین فوتبالی در راه است .

کدخبر: ۳۲۹۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر