کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۸۰۲۲
تاریخ خبر:

خواب سنگین صنعت خودرو در دوران تحریم

هفت صبح| کاهش تولید ادامه دارد اما شواهد بسیاری هست که نشان می‌دهد دولت می‌تواند با اندکی بهبود در مدیریت این بخش، افزایش واقعی و مستمر را در تولید محقق سازد. این را می‌توان مستقیما از آمارهای تازه گمرک پیرامون حجم واردات قطعات خودرو متوجه شد.
.
جایی که نشان می دهد واردکنندگان در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۷ چیزی نزدیک به ۱٫۵۴ میلیارد دلار قطعات خودرو وارد کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که آمارها از حجم واردات ۱٫۹۵۵ میلیارد دلاری تا دی ۹۶ حکایت می‌کند، افتی ۲۱ درصدی دارد. همچنین گمرک ایران آمار واردات قطعات خودروهای مونتاژی با ساخت داخل ۳۰ تا ۵۰ درصد را اعلام نکرده در حالی که حجم این ردیف تا پایان آبان حدود ۲۳۷میلیون دلار بوده است!
.
اما طبق آماری که گمرک از میزان واردات قطعات طی ۱۰ ماهه اول ۹۷ منتشر کرده، در این مدت تولید خودروهای مونتاژی چینی ضربه کمتری دیده و حدود ۱۰٫۷۵ درصد کاهش داشته است. اغلب خودروهای چینی حاضر در بازار ایران ساخت داخلی در محدوده ۱۴ تا ۳۰ درصد داشته و با دایر شدن خطوط مونتاژ کوچک، اغلب تیراژی در محدوده ۵ تا ۳۵ هزار دستگاه دارند.
.
این خودرو که عمدتا به خاطر آپشن‌های بیشتر و ظاهر بهتر قیمتی بالاتر از محصولات ساخت داخل دارند، عمدتا توسط سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور و ایران خودرو به بازار عرضه شده و حجمی بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه دارند. هایما اس۷، برلیانس اچ۳۳۰، چری تیگو۵، چانگان سی‌اس۳۵ و جک اس۵ از جمله خودروهایی هستند که در همین محدوده قرار داشته و بین ۸۶ تا ۷۰ درصد قطعات‌شان از خارج کشور تامین می‌گردد.
.
سال گذشته در همین مدت، حدود یک میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار قطعات منفصله جهت تولید این قبیل محصولات به کشور وارد شده بود که عدد بزرگی است و حدود ۳٫۲۳ درصد از کل واردات ایران در سال ۹۶ را به خود اختصاص داده بود.
.
نکته عجیب آمارهای گمرک، عدم شفافیت در خصوص خودروهای با ساخت داخل ۳۰ تا ۵۰ درصد است که تا پایان آبان ۹۷ میزان واردات آن حدود ۲۳۷ میلیون دلار بوده و مستقیما به برخی از محصولات رنو و دانگ فنگ اچ۳۰ کراس مربوط است. البته در این مدت، ۲۸۱ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۳۵۳ دلار واردات قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰cc با ساخت داخل ۵۰ درصد وارد شده که حدود ۰٫۸ درصد از ارزش کل واردات به کشور در این مدت از سال ۹۷ را شامل می‌شود.
.
ردیفی که به خودروهای مونتاژی با عمق بالای ساخت داخل مربوط بوده و از پژو ۲۰۶ تا پراید، تیبا و سمند را شامل می‌شود. این خودروها که عمدتا در محدوده قیمتی ۳۵ تا ۷۵ میلیون تومانی قرار دارند، تا پایان دی ۹۷ از نظر ارزش بیش از ۵۰درصد کاهش را تجربه کرده‌اند که همچنان با نرخ‌های افت ۶۰ تا ۷۰ درصدی تولید خودرو در کشور در ماه‌های اخیر فاصله دارد.

کدخبر: ۲۴۸۰۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر