کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۸۰۴۷۸
تاریخ خبر:

خرافات عجیب که میان ورزشکاران رواج دارد!

نگاه خرافاتی به فعالیت‌های ورزشی نقطه سیاه در کارنامه عملکرد مدیر، مربی یا یک ورزشکار معروف است، اعتقاداتی غیرمنطقی که در مواقعی باعث خنده اطرافیان و هواداران و یا لطمه به فرد یا تیم می‌شود.
مجله مهر : اعتقاد غیرمنطقی و ثابت نشده به تاثیر امور ماورایی در امور طبیعی، تعریفی کوتاه از خرافات است، دیدگاهی که برخی معتقدند ریشه در تنبلی انسان‌ها دارد زیرا رسوخ روح تنبلی در افراد، مانع از بررسی علت علمی و عقلانی وقایع می‌شود، به همین دلیل بروز یک رویداد را ماحصل اتفاقی غیر منطقی می‌دانند نه تلاش بیشتر و بهتر.

این مشکل در کسانیکه اقدامات خاص مانند فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند، بیشتر بروز پیدا می‌کند و سال‌هاست در کنارهای برنامه‌های تاکتیکی مربیان و چشم دوختن به توانایی‌های تکنیکی نفرات، پدیده‌ای به نام «شانس» را هم در موفقیت‌های خود دخیل می‌دانند. در این زمینه برخی از مدیران، مربیان و یا ورزشکاران برای بدست آوردن خوش‌شانسی و یا دور شدن از بدشانسی، روی به اقدامات عجیبی می‌آوردند که درمواقعی باعث خنده افراد دیگر می‌شود.

در این سال‌ها اما افراد سودجو پدیده دیگری به نام «جادو و جنبل» را وارد فعالیت‌های ورزشی کرده و با تکیه برضعف‌های علمی و فنی مخاطبان، سعی کرده‌اند موفقیت‌های بدست آمده و یا شکست‌ها رخ داده را ماحصل اقدامات ماوراء الطبیعه خود برشمارند که این مساله با خرافاتی که اهالی ورزشی اسیر آن شده و در مطلب زیر به آنها اشاره می‌شود، متفاوت است:

شمسایی و خرافات وارداتی

ستاره فوتسال ایران و آسیا می‌گوید از وقتی به ایتالیا رفته، خرافاتی شده است. مسئولان تیم لاتزیو معتقد بودند که با ورود «وحید شمسایی» این تیم بعد از سه هفته پیروز شد و از آن روز به بعد او را فرشته نجات می‌نامیدند. این بازیکن درحالیکه خانه‌شان شوتینگ دارد، زباله‌ها را در دست گرفته و در یک سطل‌ آشغال خاص می‌اندازد و یا برای اینکه پیروز شود، از یک اتوبان و یا برخی خیابان‌های خاصی به سالن مسابقه می‌رود. حتی در طول یک فصل فقط با پای راست وارد زمین مسابقه شده است.

کریمی و کت جادویی

مربی پیشین تیم فوتبال استقلال و پاس تهران به پوشیدن کت خوش‌شانسی یا آتش زدن کت بدشانسی اعتقاد داشت. «فیروز کریمی» حتی در پاسخ به خبرنگاران که چرا در یک بازی کت نپوشیده، اعلام کرد در حال حاضر هوا کمی گرم است اما به زودی کت جادویی خود را پوشیده و از آن استفاده می‌کند زیرا به امتیازات بازی‌های آینده نیاز دارد.

دومنک و رکوردار بودن در خرافات

سرمربی پیشین تیم ملی فرانسه، یکی ازخرافاتی‌ترین سرمربیان فوتبال دنیا است. «ریموند دومنک» برای انتخاب بازیکنان و دعوت آنها به تیم ملی، از طالع‌بینی استفاده می‌کرد زیرا بر باور بود بازیکنانی که نشان ماه تولدشان شیر است، برای قرار گرفتن در خط دفاع، بدشانسی می‌آورند. همچنین او اعتقاد داشت فوتبالیست‌هایی که در ماه عقرب به دنیا آمده‌اند، تاثیر بدی روی تیم می‌گذارند. عقاید او باعث شد روبرت پیرس از تیم ملی فرانسه کنار گذاشته شود و در نهایت همین تفکرات باعث ناکامی این تیم شد.

کاسیاس و داستان لباس‌های ورزشی‌اش

دروازه‌بان مطرح فوتبال اسپانیا و رئال مادرید همیشه یک بازیکن خرافاتی بوده است. «ایکر کاسیاس» اگر گلی می‌خورد، جوراب‌هایش را عوض و یا آستین پیراهنش را پاره می‌کرد و حتی بعد از گل خوردن و یا گل زدن رئال، تیرک دروازه را لمس می‌کرد که این عادت‌ها بر اساس خوب یا بد پیش رفتن، تغییر می‌کرد. البته مورینیو یکبار به خاطر همین رفتارها کاسیاس را نیمکت نشین کرد تا او عادت جا به جا پوشیدن جوراب‌هایش را عوض کند.

روآ و پایان دنیا

دروازه‌بان پیشین تیم ملی فوتبال آرژانتین همانند برخی از ادیان به این خرافه اعتقاد داشت که سال ۲۰۰۰، سال رستاخیز بوده و دنیا به پایان می‌رسد. «کارلوس روآ» که در سال‌های پایانی دهه ۹۰ درخشش چشمگیری داشت، در آستانه سال ۲۰۰۰ میلادی و به خاطر این دیدگاه خرافاتی به معبد پناه برد. این دروازه‌بان که در اوج فوتبالش را کنار گذاشت، یکسال بعد، دست از پا درازتر به دنیای فوتبال بازگشت اما هرگز آن فروغ گذشته را نداشت.

جردن و توجه به پوشش خاص

بازیکن افسانه‌ای بسکتبال آمریکا و لیگ NBA، در طول دوران بازیگری خود در دهه ۸۰ و ۹۰، زیر شورت ورزشی تیمش، شورت تیم دوره کالج یعنی تیم دانشگاه کارولین شمالی خود را می‌پوشید و معتقد بود این شورت برایش شانس و پیروزی می‌آورد. «مایکل جردن» تا پایان دوران بازیگری این کار را انجام داد و هیچگاه از عقیده خود دست برنداشت.

سلینو و تنفر از عدد ۱۷

مالک باشگاه لیدزیونایتد عدد ۱۷ را عدد بدشانسی خود می‌داند و هیچکدام از بازیکن این تیم حق استفاده از این شماره را ندارند. «ماسیمو سلینو» که در ژانویه ۲۰۱۴ لیدز یونایتد را خرید، در تابستان همان سال پدی کنی دروازه‌بان تیم را به دلیل اینکه در ۱۷ می به دنیا آمده بود، اخراج کرد. حتی در برنامه‌های باشگاه و حتی تعداد بازی‌های تیم، هرگاه نیاز به شماره ۱۷ بود، او از ۱۶B استفاده می‌کرد. جالب است بدانید به خاطر همین عقیده خنده‌دار، شماره ۱۷ صندلی‌های ورزشگاه را به ۱۶B تغییر داد!

زاگالو و علاقه به عدد ۱۳

سرمربی پیشین تیم ملی برزیل به عدد ۱۳ علاقه و اعتقاد بسیاری داشت زیرا در طبقه ۱۳ یک آپارتمان زندگی‌ می‌کرد و روز ۱۳ ژوئن نیز ازدواج کرد. «ماریو زاگالو» که مدعی بوده ۱۳ مرتبه زیارت معبد مقدس، موجب ‌بهبودی‌اش بعد از جراحی سرطان معده شده، ۱۳ بار با پیراهن تیم ملی برزیل در مسابقات جام جهانی پیروز شده است.

بارتز و بوسیدن سر

در روزهایی که دروازه‌بان پیشین فرانسه به میدان می‌آمد، گلری که به خوش‌شانس معروف بود، «لوران بلان» کاپیتان این تیم، سرطاس «فابین باتز» را می‌بوسید تا برای تیم‌شان خوش‌شانسی بیاورد. این اعتقاد حتی در زمانیکه این دو بازیکن در تیم منچستریونایتد همبازی شدند، نیز ادامه یافت و آنها پیش از شروع هر مسابقه این کار را انجام می‌دادند.

بیلاردو و رفتن به ورزشگاه با تاکسی

همراه داشتن اشیاء خاص در بازی‌ها و ممنوع کردن خوردن جوجه در روز مسابقه برای بازیکنان، از عقاید خرافی سرمربی پیشین تیم ملی آرژانتین است. «کارلوس بیلاردو» پیروزی‌هایش را به حساب عوامل مختلف از جمله پوشیدن فلان لباس تا حرکت در یک مسیر خاص در رسیدن به محل بازی می‌گذارد. این مربی حتی نفرات تیمش را بالاجبار با تاکسی به محل مسابقه می‌برد زیرا یکبار اتوبوس تیم خراب شد و بازیکنان با تاکسی به ورزشگاه رفتند، دیداری که با برتری تیمش همراه شد و او از همان موقع به این موضوع اعتقاد ویژه‌ای پیدا کرده است.

وودز و پیراهن قرمز

اسطوره بازی گلف یک اعتقاد خاص به پوشیدن لباس قرمز در روزهای یکشنبه دارد. مادر «تایگر وودز» به او گفته است که رنگ قرمز برای متولدین دسامبر خوش‌شانسی و انرژی به همراه دارد و او به همین خاطر همیشه یکشنبه لباس قرمز می‌پوشید.

کانتونا و ژستی برای خوش‌شانسی

فوتبالیست مشهور فرانسوی که درخشش فوق‌العاده‌ای در تیم منچستریونایتد داشت، باید ساعت ۸ صبح روزهای بازی، حتما دوش آب داغ می‌گرفت. «اریک کانتونا» همچنین یقه خود را برای بدست آوردن خوش‌شانسی بالا می‌داد؛ آنهم برخلاف نظر خیلی‌ها که این اتفاق را یک ژست می‌دانستند.

بازیکنان و اعتقادات عجیب

«تیری آنری» ستاره فوتبال فرانسه همیشه قبل از هر بازی یک آهنگ خاص گوش می‌کرد تا برایش خوش‌شانسی بیاورد؛ هرچند همیشه با گوش کردن این آهنگ حوصله همبازی‌هایش را سر می‌برد. «ژان ماری» دروازه‌بان معروف بلژیکی هم یک عکس از خانواده‌اش را درون دروازه‌ می‌گذاشت تا شانس به او روی آورد. «خوآن سباستین ورون» بازیکن پیشین آرژانتین بعد از مصدومیت از ناحیه زانو، همواره بانداژی روی زانوی خود داشت زیرا اعتقاد داشت برایش خوش شانسی می‌آورد. «ماربو باروتلی» مهاجم سیه‌چرده تیم ملی ایتالیا هم در تیم‌های باشگاهی پیراهن شماره ۴۵ را برتن کرده و معتقد است این شماره برایش خوش شانسی‌ به همراه دارد.

مربیان و حرکات غیرمنتظره

«جیووانی تراپاتونی» سرمربی معروف ایتالیایی قبل از باز‌ی‌ها بخشی از زمین چمن را با آب مقدسی که از خواهرش می‌گرفت، آبیاری می‌کرد. «دوره وای» سرمربی مشهور لیدزیونایتد معتقد بود نفرین یک کولی پشت تیمش است و پرندگان را بدیمن می‌دانست. «هکتور کوپر» مربی پیشین تیم اینترمیلان قبل از شروع بازی‌ها باید کنار خط زمین می‌ایستاد و به سینه بازیکنانش می‌کوبید تا اسیر بدشانسی نشود. «لوئیز آراگونس» سرمربی پیشین تیم ملی اسپانیا هم رنگ زرد را عامل بدشانسی می‌دانست و در جریان بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ وقتی برای خوشامدگویی به او دسته گلی زرد رنگ تقدیم شد، آن را نپذیرفت.

کدخبر: ۸۰۴۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر