کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۲۳۷۵
تاریخ خبر:

خبری از تولید فیات در قم هست یا نیست؟

روزنامه هفت‌صبح | این تصویر ورودی منطقه اقتصادی سلفچگان است که کامیون هایی با محموله های فیات لیانا به مقصدی نامعلوم حرکت می‌کنند. اگر خبری که مدیر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان منتشر کرده‌ درست باشد، امکان‌ دارد فیات تیپو در قم به صورت فول سی‌کی‌دی مونتاژ شود
***
شایعه عجیب تولید و مونتاژ محصولات فیات در ایران، حالا کم‌کم دارد رنگ و بوی واقعیت به خود می‌گیرد مگر اینکه به زودی مدیر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ادعای خود را تکذیب کند. سیدمهدی طباطبایی که به نظر فردی مطلع در حوزه صنعت خودرو است، اخیرا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده : « هم اکنون یکی از شرکت‌های فعال در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، انواع خودروهای دیزلی شرکت هیوندا را تولید می‌کند و اخیراً این شرکت قراردادی را با بانک رفاه منعقد کرده ‌ که بر اساس آن، ۱۰۰ دستگاه آمبولانس توسط این شرکت خودرو‌سازی تولید و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار می‌گیرد که تاکنون ۱۰ دستگاه از این آمبولانس‌ها تحویل داده شده است.» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم همچنین با اشاره به تمایل شرکت‌های مشهور خودروسازی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه، تاکید کرد: شرکت «فیات» زمینی برای استقرار واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان خریداری کرده است. این شرکت سوله‌ای نیز در این منطقه اجاره و در حال وارد کردن تجهیزات خودروسازی بوده و به زودی سواری فیات در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تولید خواهد شد.»
خبر عجیبی است و با توجه به شرایط تحریم، به نظر نباید آن را زیاد جدی گرفت ولی حال که طباطبایی از نام فیات و سواری استفاده کرده و خبر تولید محصولی از فیات در ایران را تایید کرده، باید تنها به سدان تیپو و ایضا مدل لیانا توجه کرد.
***
فیات تیپو چگونه خودرویی است؟
این سدان خوش‌چهره ایتالیایی که قرابت‌هایی با دوج نئون، جیپ رنگید و فیات آگیا دارد، مدت‌ها قبل هم قرار بود در ایران و توسط شرکت ایران‌خودرو مونتاژ شود. طبق اطلاعاتی که خبرنگار هفت‌صبح از منابع خبری نزدیک به بزرگ‌ترین خودروساز کشور به دست آورده، ایران‌خودرو در آن مقطع یک پیشنهاد ۲۵۰ هزار تایی برای مونتاژ فیات تیپو در ایران با عمق ساخت داخل ۴۰ و سپس ۶۰ درصد روی میز گروه فیات کرایسلر گذاشته که بعدها به دلیل مداخله سیاسیون داخلی و امتناع طرف آمریکایی منتفی شد. این خودرو که هم‌اینک جزو پرفروش‌ترین محصولات حاضر در بازارهای برزیل، هند و ترکیه است، سدانی کوچک و کامپکت است که در سال ۹۵ قرار بود با قیمت ۴۹ تا ۵۵ میلیونی در کشور مونتاژ شده و به رقیب مستقیم محصولات چینی و فرانسوی حاضر در بازار ایران تبدیل شود.
این خودرو که در رده سدان های کوچک شهری قرار دارد، با طول و عرض و ارتفاع ۵۳/۴، ۷۹/۱ و ۴۹/۱ به لحاظ اندازه و قیمت رقیب مستقیم چری آریزو ۵ و ام‌جی ۳۶۰ است. تیپو با کمک یک پیشرانه ۶/۱ لیتری،۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و از سطح امکانات مناسبی برخوردار است. از جمله این امکانات می‌توان به آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، صفحه نمایشگر لمسی پنج اینچی، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، نمایشگر فشار باد لاستیک، سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، کروز کنترل، سیستم اطلاعات و سرگرمی یو کانکت کرایسلر و صندوق عقب با گنجایش ۵۲۰ لیتر اشاره کرد.
***

شانس لیانا بیشتر است
این خودرو که از سال ۲۰۰۸ در سایت‌های مختلف فیات در هند و روسیه و ترکیه تولید شده، اکنون صرفا در هند تولید می‌شود و محصولی قدیمی در مقایسه با مدل تیپو است. به لطف بهره‌گیری از پلتفرم سری پونتو، لیانا محصول قابل قبولی در زمینه سواری و دینامیک رانندگی است گرچه ظاهر خودرو کاملا قدیمی و کابین هم فرمی دمده دارد. شانس این خودرو برای تولید از آن جهت بیشتر از سری تیپو است که بارها در محدوده منطقه سلفچگان دیده شده و بعید نیست به زودی روانه بازار مصرف شود. این خودرو که سدانی است کوچک با طول ۴٫۵۶ متر، از یک موتور توربو ۱۴۰۰سی‌سی با قدرت ۱۱۴ اسب بخار و ۲۰۷ نیوتن‌متر گشتاور سود برده و به رینگ و لاستیک ۱۶ اینچی مجهز است. لیانا که در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ توانسته در بازارهای اروپا، ترکیه، هند، برزیل و آرژانتین مجموعا ۳۱۵ هزار دستگاه فروش کند، در صورت تولید در ایران قیمتی در محدوده ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.

--
* توجه :‌ این مطلب در روزنامه هفت صبح ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ منتشر شده و بازنشر آن بدون موافقت روزنامه مشمول قانون کپی‌رایت می‌باشد و با پیگیری قانونی مواجه خواهد شد.قانونی مواجه خواهد شد.

کدخبر: ۲۶۲۳۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر