کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۷۶۱۲
تاریخ خبر:

جنجال شریفی نیا در شبکه خبر

دیشب میهمان برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، محمدرضا شریفی‌نیا بود که اظهاراتی جنجالی در این برنامه زنده به زبان آورد.
خبرگزاری تسنیم: برنامه شهرفرنگ عنوان برنامه ای گفت‌وگو محور جدیدی در شبکه خبر است که به موضوعات روز سینمای ایران می‌پردازد و در هفته‌های اخیر، بازتاب‌های زیادی هم به همراه داشته است.
حمید رضا مدقق مجری برنامه شهر فرنگ، این هفته محمدرضا شریفی نیا بازیگر و تهیه کننده سینما را به این برنامه دعوت کرد.
بازیگران تعیین کننده سینما نیستند
شریفی‌نیا در پاسخ به اولین سوال مبنی بر نگاه او به بازیگری گفت: بازیگری برای من صرفا هدف نیست چون همه کسانی که در فیلم حضور دارند یا بازیگر نقشی هستند در خدمت مفهوم فیلم هستند. بازیگران تعیین کننده برای سینما نیستند، مگر بازیگران ویژه و مولف که تعداد این افراد بسیار اندک است.
تازه منتقدها و تازه دیپلم‌گرفته‌ها به ما ایراد می‌گیرند
شریفی نیا ضمن کنایه به برخی از منتقدان گفت: بچه هایی که تازه منتقد شدند یا تازه دیپلم گرفتند یا مدتی خبرنگار بودند و حالا منتقد شدند به ما ایراد می‌گیرند و متوجه نمی‌شوند که یک تیپ روحانی ممکن است در فیلمهای متفاوت تغییر کند.پس در نقدها باید دید که بین نوع بازی یک تیپ فرق قائل شوند بازیگر حاجی دنیا با حاجی فیلم اخراجی ها چه فرق دارد. علاوه بر آنکه من نقش‌های به شدت متفاوتی را بازی کرده‌ام. من در برج مینو نقش رزمنده بازی کردم و کاندیدای سیمرغ شدم و در فیلم ده نمکی هم کاندیدای جایزه بازیگری شدم یا اینکه خیلی ها نقش دایی در فیلم «لیلا» را مورد تقدیر دادند.
هنر و تجربه سینمای شبه‌روشنفکری ما را نجات داد
وی با تاکید بر اینکه هر نوع فیلمی برای مردم ما لازم است گفت: یک سالی هست که بخش هنر و تجربه باز شده است و توانسته است سینما شبه روشنفکری ما را نجات دهد. مخاطبان سینما از آدمهای مختلفی هستند، مثل مدرسه و دانشگاه که سطوح مختلفی برای خودش دارد. در سینمای ایران نیز همه رقم داریم. یک کسی که خسته از محل کار می آید، و می خواهد فیلم مفرح ببیند نباید نسبت به خواست او بی توجهی کرد.
سینمای روشنفکری دید فروش ندارد، فیلم‌های جمشید هاشم‌پور را زد
شریفی نیا افزود: برای عده ای همان فیلم سینمای کمدی که بعضی هم می‌گویند سینمای شونه تخم مرغی لازم است. یک زمانی بود سینمای شبه روشنفکری ما آمد و فیلمهای تجاری که مثلا جمشیدهاشم پور بازی می کرد را زدند. یعنی وقتی دیدند فیلم‌خودشان فروش نداشت به این فیلمها و مردم ایراد می‌گرفتند که این فیلم را نبینید. در صورتی که مردم، این فیلمها را می‌دیدند ولی وقتی به مردم توهین می‌شد، دیگر نمی‌روند این نوع فیلم ها را ببینند.
این بازیگر سینما و تلویزیون در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: سینما بخشی اش سرگرمی است تمام فرهنگ مملکت که قرار نیست در سینما باشد پس مساجد و مدارس و دیگر جا‌ها چه کار می‌کنند.
این همه آدم فرهنگی در شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش نمی‌فهمند که بدآموزی دارد
مدقق از شریفی نیا پرسید که برخی هم هستند که می‌گویند این فیلمهای طنز بدآموزی دارند؟ و شریفی نیا گفت:یعنی این همه آدم فرهنگی در شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش نفهمیدند که بدآموزی دارد. وزارت ارشاد یک سری آدم فرهنگی را برای ساخت و نمایش فیلم گذاشته است و فیلم هم مهر جمهوری اسلامی می‌خورد و همه نظر می دهند.
کل سینما چی هست که باند هم داشته باشد
مجری برنامه در مورد ورود بازیگران به سینمایا باندهای بازیگری در سینما سوال کرد و شریفی نیا هم درجواب گفت: به قولی مورچه چیه که کله پاچه باشد. کل سینما چی هست که باند هم داشته باشد. بحث باند در سینما نیست، تمام دنیا برای کارهای هنری گروه تشکیل می دهند. شما در یک اداره کار می‌کنید با یک گروه کار می‌کنید در سینما هم همینطور است.
امکان ندارد کسی با پول و پارتی ستاره سینما شود
مدقق پرسد این وسط امکان ندارد کسی با پول و پارتی بتواند استار شود و شریفی نیا گفت: نه امکان ندارد. هر کسی که پول می‌گیرد و بازیگر می‌آورد کلاه بردار است. ما بازیگری که می‌آوریم باید بتواند بازی کند، باید استعداد داشته باشد، باید بتوند چهار تا دیالوگ حفظ کند. شاید بازیگری هم باشد در نقش شش و هفت یک فیلم، با دو میلیون بازی کند ولی در سینما باقی نمی‌ماند.
بازیگری را سر صحنه می بینی وسط کار گذاشت و رفت. می پرسی کجا رفته؟ می‌گویند رفته که خودش را بسازد!
در انتهای برنامه مدقق با اشاره به ادعای یکی از میهمانان هفته‌های گذشته گفت: میهمانی داشتیم که گفته بود بین بازیگران سینما استعمال مواد مخدر رواج پیدا کرده است و در مورد خیلی از آنها مشکل ساز شده است چقدر این موضوع صحت دارد؟ شریفی نیا با تایید این موضوع گفت: بازیگری را سر صحنه می بینی وسط کار گذاشت و رفت. می پرسی کجا رفته؟ می‌گویند رفته که خودش را بسازد! اتفاقا معضل من با کسانی که می‌گویند باند داری همین است. کسانی که من برای بازیگر می‌آورم از لحاظ اخلاقی طلا هستند. متاسفانه اعتیاد معضلی است که گریبانگیر بعضی از بازیگران ما شده است و خیلی‌ها به مشکل خوردند. (به خنده) یکی بود که می‌گفت یک جایی بگذاریم که تست اعتیاد بگذارند و بعد وارد سینما شوند.

کدخبر: ۵۷۶۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • norux

    من که نفهمیدم چی گفت

  • lidoma

    در.واقع چیزی نگفته ولی تا همینا هم نباید میگفت

  • 9876

    تیکه کلام شریفی نیا؛،…..یه عده تازه بازی گراومدن توسینما هیچی بلدنیستن…….. .انگا ر کل سینما مال باباشه مردک.

  • vahidz

    اینو گفته که وقتی بین ضبط برنامه هستیم ، بازیگر نیست ، تا میرن دنبالش تا داره مو اد میکشه