کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۱۵۱۶
تاریخ خبر:

جنجال در مسابقات سنگ‌نوردی دهه فجر؛ ۲۷میلیون ورودی گرفتند، شاخه گل جایزه دادند

سنگ‌نوردان برجسته کشورمان به واسطه آنچه عدم ارائه امکانات مناسب و رفتار زشت مسئولان فدراسیون کوهنوردی می‌دانند، فینال مسابقات سنگنوردی دهه فجر در زنجان را تحریم کردند.

ابوالفضل حسن‌پور، یکی از شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حواشی پیش‌آمده در مسابقات قهرمانی سنگنوردی کشور، جام دهه فجر در زنجان اظهار کرد: هر ساله برای حضور در مسابقات جام دهه فجر هزینه می‌کردیم و در این رقابت‌ها حضور می‌یافتیم، اما هر سال امکانات از سال قبل کمتر و کمتر شد تا اینکه کار به جایی رسید که حتی غذا را هم با هزینه شخصی باید تهیه می‌کردیم. هزینه ورودی مسابقات هم ۱۵۰ هزار تومان بود اما کیفیت مسابقه را پایین آوردند. قانونا این مسابقات باید سه مرحله‌ای باشد اما امسال این مسابقات را دومرحله‌ای کردند.

وی افزود: ابتدا کاملا مودبانه از کمیته مسابقات خواستیم که مسابقات به شکلی قانونی برگزار شود، اما در پاسخ تهدیدمان کردند و گفتند از صحنه مسابقات ورزشی به کل حذفتان می‌کنیم و کاری می‌کنیم دیگر نتوانید در مسابقه‌ای شرکت کنید. پس از آن به قرنطینه رفتیم تا دوباره مذاکره کنیم، اما فقط وعده دادند. در چنین شرایطی اعلام کردیم مسابقه نخواهیم‌داد.

حسن‌پور تصریح کرد: در نهایت کار به جایی رسید که ۲۰ بازیکن فینالسیت مسابقات ترجیح دادیم در فینال شرکت نکنیم. ۲۰ سنگ‌نوردی که قید حضور در فینال را زدند به جرات می‌توان گفت برترین‌های کشور بودند. همه را به نابودی تهدید کردند و همین مسائل باعث شد انگیزه ما از بین برود. وقتی جلوی جمع همه ما را تهدید می‌کنند، دیگر به چه دلیلی ورزش کنیم؟

وی افزود: جایزه مسابقه یک مدال به همراه شاخه گل بود. اینقدر هزینه کنیم تا در نهایت یک شاخه گل بدهند؟ برترین مسابقه‌ای که در کشور برگزار می‌شود همین مسابقات دهه فجر بود اما آن را هم به این شکل برگزار کردند. یکی از مسئولان برگزاری مسابقات می‌گفت ۲۷ میلیون بابت ثبت نام ورزشکاران واریز شده اما این پول کجا رفته که فقط یک شاخه گل جایزه می‌دهند؟ من ۲ مقام آسیایی دارم اما واقعا دیگر با این برخوردها انگیزه‌ای برایم نمانده‌است.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: از ۲۰ فینالیست در نهایت ۱۸ نفر کنار کشیدند و حضور در فینال را تحریم کردند. پس از آن ۱۸ نفر را از طریق کمیته انضباطی از جدول مسابقات حذف کردند. ابتدای امر که اعتراض کردیم، اعلام کردند اگر به اعتراض در برابر دیدگان تماشاچیان ادامه دهید برای همیشه محروم‌تان می‌کنیم، به همین خاطر هم بود که به قرنطینه (مکانی که برای سنگ‌نورد تعبیه می‌شود تا مسیر برگزاری مسابقه را نبیند) رفتیم اما باز هم در نهایت حذف‌مان کردند.

علی برات‌زاده که از نگاه بسیاری از کارشناسان، بهترین سنگنورد ایران و شانس اصلی حضور در بازیهای آسیایی جاکارتا است، در گفت‌وگو با ایسنا، دلیل تحریم فینال از سوی سنگ‌نوردان حاضر در مسابقات جام فجر را کیفیت پایین مسابقات دانست و اظهار کرد: تصور کنید ورزشکار باید هم هزینه اسکان را بپردازد، هم ۱۵۰ هزار تومان ورودی بدهد، هم پول رفت و آمد بدهد و در نهایت با وجود کسب عنوان هم هیچ جایزه‌ای نگیرد. علاوه بر این هزینه ورودی، باید ۶۰ هزار تومان هم بابت حق عضویت پرداخت کنیم.

وی در خصوص اینکه شنیده می‌شود به واسطه این اتفاقات، نامش از لیست اعزام به جاکارتا حذف شده، افزود: هنوز مستند چیزی اعلام نشده اما وقتی می‌خواستیم در محل مسابقه اعتراض کنیم، مسئول مسابقات تهدید کرد که نام‌تان را از مسابقات داخلی و خارجی خط می‌زنیم. اتفاقا همین تهدید بود که کار را خراب کرد، وگرنه هیچکس به دنبال ترک مسابقه نبود و صرفا می‌خواستیم اعتراض کنیم.

برات‌زاده در خصوص فردی که ورزشکاران را تهدید می‌کرد، خاطرنشان کرد: فکر کنم سمت این فرد در فدراسیون، «نخبه ورزشی» است. از کوهنوردان قدیمی کشورمان هستند که چند سالی است امورات تیم‌های ملی و سرپرستی تیم‌های کوهنوردی و سنگ‌نوردی کشورمان به عهده ایشان است.

وی افزود: از ۲۰ نفر حاضر در مرحله فینال، ۱۸ نفر انصراف دادند. نیشابوری هستم و در این دوره از مسابقات از طرف هیات استان فارس شرکت کردم. هزینه‌های تمرینم ماهانه بیش از یک میلیون و هفتصد هزار تومان است. هر سال در چند مسابقه شرکت می‌کنم اما بخش اعظمی از هزینه‌ها را خودم می‌پردازم. سال گذشته نزدیک به ۴۰ میلیون تومان فقط هزینه بلیت و هتل پرداخت کردم.

امیر نوری که سال گذشته در مسابقات قهرمانی کشور به مقام دوم دست یافته‌بود، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با حواشی ایجادشده در رقابت‌های سنگنوردی قهرمانی دهه فجر حدودا ۲۷ میلیون تومان بابت ورودی مسابقه اندوختند اما هیچ هزینه‌ای نکردند. در نهایت هم به این شکل با خروج ورزشکاران مشکلی نداشتند و اجازه دادند خارج شویم.

کدخبر: ۲۰۱۵۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • haaana

    اینجا به انسان کلا ارزش نمی دن، برن کشور های دیگه بازیکن کشوری دیگر بشن حداقل در رفاه ورزش کنن ایران دیگه جای زندگی نیست چه برسه به ورزش و تحصیل

  • jm.1987

    ممنون از اداره کل تربیت بدنی.