کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۲۰۵۵
تاریخ خبر:

جزئیاتی از تولید ال‌نود ایرانی

روزنامه هفت‌صبح ، گروه خودرو|گفته می‌شود خودرو پرفروش رنو قرار است با یک طراحی جدید در داخل و بدنه و نصب موتور EF7، به خط تولید بازگردد
اظهارات تازه قائم ‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره احتمال تولید نسخه ایرانی تندر۹۰ موجی از گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال تولید و میزان استقبال بازار از این خودرو را به وجود آورده است. محصولی که از بدو ورود به خط تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا، به داشتن کیفیت بالا، دوام مناسب و هزینه نگهداری پایین مشهور بود گرچه هرگز نتوانست خود را در قالب خودرویی زیبا و موزون به منتقدان ثابت کند. این محصول احتمالا و به زودی در قالب یک خودرو فیس‌لیفت با موتور ایرانی و طراحی تازه روانه بازار مصرف خواهد شد. البته با توجه به اینکه خودرو اقتصادی رنو در ایران یکی از باکیفیت‌ترین مونتاژی‌های بازار با عمق ساخت داخل ۶۰ درصدی بود، تولید آن بدون موتور و گیربکس اروپایی احتمالا با واکنش منفی خریداران روبه‌رو خواهد شد. با این حال خبرها درباره تولید دوباره تندر۹۰ امیدوارکننده بوده و جزئیات جالب توجهی دارد که آن را در ادامه در پنج بند می‌خوانید:
تندر۹۰ که در قالب پروژه توسعه پلتفرم ملی سال‌ها با تعلل در تولید و توسعه روبه‌رو شد، یک قرارداد قدیمی است که سابقه شروع آن به سال‌های میانی دهه ۸۰ برمی‌گردد و کارشکنی‌های سیاسی، صنعت خودرو را از رسیدن به اهداف اصلی آن دور ساخت. حالا و پس از ترک کامل رنو از بازار ایران، ایدرو تلاش دارد بندهایی از قرارداد تندر۹۰ را که قبلا به کار نگرفته بود فعال کند. به موجب این مفاد، ایران می‌تواند در صورت خروج یکطرفه رنو از بازار ایران، ضمن ادامه تولید به داخلی‌سازی، تغییر و حتی توسعه پلتفرم محصولات این قرارداد ادامه دهد.
ایران که یکی از بهترین مونتاژکنندگان خودروهای اقتصادی رنو در جهان جلوتر از شاخه‌های روسی، هندی و اسپانیایی سازنده فرانسوی است، در طول یک دهه اخیر حدود ۵۰۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای تندر۹۰، تندرپلاس، ساندرو، تندر پیکاپ، استپ‌وی و تندر پارس را تولید کرده است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو که شرکای اصلی رنو در این قرارداد بودند در یک دهه اخیر به کمک شبکه وسیعی از قطعه‌سازان بزرگ و کوچک، ساخت این محصولات را با داخلی‌سازی ۶۰ درصدی انجام دادند. همین عامل هم می‌تواند زمینه مونتاژ و حتی توسعه خودروهای خانواده تندر موسوم به پلتفرم بی۹۰ را مهیا سازد.
طبق گفته کارشناسان مهم‌ترین مسئله در تولید و مونتاژ دوباره تندر۹۰، تولید قطعات استراتژیک این محصول نظیر سیستم انتقال قدرت، موتور و کیسه‌های هوای متفاوت خودرو است که گرچه بعضا در ایران هم مونتاژ می‌شدند اما به واسطه عدم دسترسی قطعه‌سازان وطنی به نرم افزارهای آپلودینگ موتور و اتاق، فعلا خطوط تولید تعطیل شده یا در مرز تعطیلی قرار دارد.
بنابر اطلاعات واصله به هفت‌صبح، در تلاش تازه‌ای که وزارت صمت، ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و دو خودروساز بزرگ کشور شروع کرده‌اند، قرار است پس از فیس‌لیفت داخلی و خارجی تندر۹۰، این خودرو به یکی از موتورهای ملی نظیر ای‌اف۷ یا تی‌یو۵ مجهز شده و ادامه فعالیت دهد. البته برخی شایعات از تولید دوباره موتور ۱۶۰۰سی‌سی رنو با نام K4M خبر می‌دهد که فعلا تایید نشده است. اتفاقی که اگر محقق شود حتما بخشی از خریداران را به بازار خودرو باز می‌گرداند.
باورش سخت است اما با توجه به دست داشتن دو قطعه‌ساز بزرگ کشور یعنی کروز و عظام در تولید تندر۹۰، اگر شنیدید پلتفرم تندر۹۰ برای تولید خودروهای جدید توسعه داده شده اصلا تعجب نکنید. ایدرو به عنوان بازوی توسعه‌ای وزارت صمت تلاش دارد به هر قیمت ممکن این پروژه را دوباره به تولید نزدیک کند.

کدخبر: ۲۶۲۰۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر