کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۳۱۲۵
تاریخ خبر:

جدیدترین آمار مبتلایان به ایدز در ایران؛ انتقال ایدز از طریق روابط جنسی رشد کرده

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری ایدز از طریق رابطه جنسی در کشور در حال افزایش است، جدیدترین آمار مبتلایان به این بیماری را اعلام کرد.

پروین افسر کازرونی، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به ایدز گفت: تا اول فروردین سال ۹۶، تخمین زده می‌شود؛ ۶۶۳۵۹ نفر در کشور مبتلا به ایدز باشند که از میان‌ آن‌ها ۳۴۹۴۹ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده که از این تعداد ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن هستند. همچنین ۵۳ درصد از این تعداد بین ۲۱ تا ۳۵ سال است و از کل افراد شناسایی شده ۹۴۷۷ نفر فوت شده‌اند.

او به راه‌های انتقال ویروس ایدز به افراد شناسایی شده تا اول فروردین سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: ۶۶. ۳ درصد از این افراد براثر استفاده از سرنگ مشترک و از طریق اعتیاد تزریقی مبتلا شده‌اند. همچنین ۱۹. ۳ درصد از طریق رابطه جنسی، ۱. ۵ درصد از طریق مادر به کودک و ۷ دهم درصد براثر خون و فرآوردهای خونی مبتلا شده‌اند که البته راه انتقال از طریق فرآورده‌های خونی در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

**** ایدز در بین زنان افزایش پیدا کرده‌است

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به آمارهای مبتلایان به ایدز در ماه‌های ابتدایی سال ۹۶ بیان کرد: مبتلایان از ابتدای سال جاری تاکنون شامل۳۰ درصد زن و ۷۰ درصد مرد هستند. ۳۹ درصد از این افراد از طریق اعتیاد تزریقی، ۴۱ درصد از طریق رابطه جنسی و ۳ درصد از طریق مادر به کودک مبتلا شده‌اند.

وی افزود: همچنین مبتلایان به ایدز در سنین زیر ۱۵ سال ۳۷ درصد در کشور تخمین زده شده‌اند و از این تعداد نیز ۸۸ درصد به دوره مراقبت رفتند و ۹۸ درصد از افرادی که به دوره مراقبت رفتند در حال دریافت دارو هستند. همچنین در عمده کودکان زیر ۱۵ سال، بیماری از طریق مادر مبتلا که اطلاعی از وضعیت خود نداشته، منتقل شده است.

**** ۶۰ درصد مبتلایان از بیماری خود بی‌اطلاعند

کازرونی با اشاره به آمار بیماران زنده مبتلا به ایدز خاطرنشان کرد: ۲۶۶۹۹ نفر افراد زنده مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند. در حقیقت ۳۴ درصد مبتلایان شناسایی شده‌اند و بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به ایدز هنوز از بیماریشان اطلاعی ندارند. از این تعداد در یک سال اخیر ۱۲ هزار و ۳۶۰ نفر به مراکز مشاوره مراجعت کرده‌اند و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند. همچنین از تعداد افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند ۹ هزار و ۸۸۰ نفر تحت درمان دارویی ضد ویروس هستند.

کدخبر: ۱۷۳۱۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    این مشکل بزرگی نیست که اینقدر بزرگش کردی د شما مساله ی بازی کردن شجاعی و حاج صفی رو بیخیال شدید به موضوعات فقر و ایدز چسب یدید

  • star30

    اقای معیری اینا مشکل بزرگی نیستن؟ شما اص لا میدونی ایدز یعنی چی؟ ما چقدر بدبختیم که باید درگیر دوتا فوتبالیست قرتی و پول پرست باشیم

  • ناشناس

    یعنی از نظر آقای آرش معیری،فوتبال!!!!!! از بیماری ایدز و هزینه های مربوط به اون، مهمتر و حیاتی تره؟؟؟؟؟؟????

  • mosafereasemany

    ببین با کیا شدیم 80 میلیون. باور کنین وا سه خوده اون دوتا فوتبالیست اصلا مهم نیس بازی کردن تو تیم ملی و یا بازی نکردن. او نا فقققققط ب پول و قرارداد خودشون فک میک نن. اگر بازیه ملی براشون مهم بود برابر م کابی بازی نمیکردن. چون ی بچه هم میدونه ت بعات اونو.