کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۱۲۲۸
تاریخ خبر:

ثروتمندترین خلاف‌کاران تاریخ مدرن

فیلم‌هایی چون پدرخوانده، رفقای خوب و هشت یار اوشن زندگی خلاف‌کاران را به شکلی فریبنده به تصویر می‌کشند. اما در دنیای واقعی قانون‌شکنی عاقلانه‌ترین انتخاب نیست. برخی از ثروتمندترین خلاف‌کاران تاریخ به فرجام‌های تلخی دچار شدند و کارشان به فرار، زندان و یا سردخانه کشید.
اما سرنوشت تلخ خلاف‌کارانی که در ادامه معرفی می‌کنیم را نترساند و جرمشان دهر چه که بود (اختلاس، قاچاق مواد مخدر، ترفند پانزی، فحشا و حتی قتل) به کار خود ادامه دادند. جذابیت سود مالی آن‌قدر زیاد بود که نمی‌توانستند فعالیت‌های خود را متوقف کنند.
بسیاری از خلاف‌کاران لیست ما ثروت هنگفت خود را با قاچاق مواد مخدر کسب کردند؛ مانند قاچاقچی کوکائین اهل پورتوریکو "خوزه فیگورا آگوستو"، سرکرده کارتل مدلین "کارلوی لهدر" و "پابلو اسکوبار" معروف. آن‌ها امپراتوری عظیمی برای خود ساخته بودند و می‌توانستند در تک‌تک تمایلات و هوی هوس‌هایشان زیاده‌روی کنند. گفته می‌شود اسکوبار پیشنهاد داد درازای جلوگیری از استرداد به آمریکا ۱۰ میلیارد دلار بدهی کلمبیا را پرداخت کند. (دولت پیشنهاد او را رد کرد.)
البته دارایی خالص خلاف‌کاران هیچ‌وقت مشخص نیست و تنها تخمین زده می‌شود. مثلاً دارایی "گریزلدا بلانکو" از کلمبیا که به "مادرخوانده کوکائین" معروف بود در اوج خود نزدیک به دو میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. اما او تلاش زیادی می‌کرد تا میزان دارایی‌هایش را مخفی نگاه دارد. او در سال ۲۰۱۲ در شهر مدلین به ضرب گلوله کشته شد.
رتبه‌بندی ما بر اساس گزارش‌های پیشین از ارزش خالص دارایی‌های این خلاف‌کاران در اوج فعالیتشان است.

فرانک لوکاس: ۵۲ میلیون دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر
او از اواخر دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کننده‌های کوکائین بود. او با جاسازی مواد مخدر تابوت سربازان کشته‌شده در جنگ ویتنام آمار قاچاق را افزایش داد. در سال ۱۹۷۶ دستگیر شد و به مجموعه‌ای از جرائم مرتبط با حلقه گسترده توزیع مواد مخدرش متهم شد. اما پس از همکاری با دولت فدرال از محکومیتش کاسته شد.
"دنزل واشنگتن" در سال ۲۰۰۷ نقش او را در فیلم "گانگستر آمریکایی" بازی کرد.

کنت لی: ۹۰ میلیون دلار
جرم: کلاه‌برداری
کنت لی بنیان‌گذار و مدیر شرکت "انرون" به فریب دادن سهامداران و اختلاس میلیون‌ها دلار متهم شد. این کار او سبب شد شرکت انرون در سال ۲۰۰۱ بزرگ‌ترین ورشکستی تاریخ آمریکا را اعلام کند. او در سال ۲۰۰۶ به تقلب در اوراق بهادار محکوم شد، اما سه ماه قبل از محکومیت به دلیل سکته قلبی درگذشت.

ال کاپون: ۱۰۰ میلیون دلار
جرم: فرار از مالیات، اخاذی، ………….

کاپون در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ یکی از بزرگ‌ترین روسای خلاف‌کار در آمریکا بود که به ترتیب دادن "کشتار روز ولنتاین" متهم شد. در این کشتار هفت نفر از اعضای یکی از باندهای رقیب کشته شدند. هدف این کشتار ترساندن باندهای رقیب برای کنترل جرائم سازمان‌یافته در شیکاگو بود. او جرائم زیادی در سال‌های آتی مرتکب شد، اما درنهایت به جرم فرار از مالیات به زندان رفت.

خوزه فیگورا آگوستو: ۱۰۰ میلیون دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر و قتل
کارتل مواد مخدر آگوستو در اوج شکوفایی عامل ورود نود درصد کوکائین در پورتوریکو و جمهوری دومینیکن بود. زمانی که تحت تعقیب بود از هویت‌های جعلی استفاده می‌کرد و برای تغییر چهره‌اش چندین عمل جراحی انجام داد. در لحظه دستگیری در سال ۲۰۱۰ کلاه‌گیس به سر داشت. به او لقب "پابلو اسکوبارِ منطقه کارابین" را داده بودند. او در سال ۲۰۱۷ به سی سال زندان در آمریکا محکوم شد.

جورج جونگ: ۱۰۰ میلیون دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر
این خلاف‌کار اهل بوستون یکی از مهره‌های اصلی در تبادل کوکائین در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۸۰ بود. گفته می‌شود او مسئول ورود ۸۵ درصد ازکوکائینی بود که به آمریکا وارد می‌شد. او در سال ۱۹۸۷ دستگیر شد. با وثیقه آزاد شد، اما قبل از رسیدن وقت محاکمه به همراه خانواده‌اش فرار کرد. در سال ۱۹۹۴ با بیش از ۱۷۰۰ پوند کوکائین در کانزاس دستگیر شد. او به جرم دست داشتن در سه توطئه به ۶۰ سال زندان محکوم شد. اما پس از ۲۰ سال حبس در سال ۲۰۱۴ آزاد شد. "جانی دپ" در فیلم "Blow" نقش جونگ را ایفا کرد.

میر لانسکی: ۱۰۰ میلیون دلار
جرم: قمار غیرقانونی، قاچاق الکل، رشوه و اخاذی، فرار از مالیات
در دهه ۱۹۴۰ امپراتوری قمار لانسکی در سراسر جهان گسترش یافت. او در کازینوهای لاس‌وگاس، لندن، کوبا، باهاماس و مناطق دور نفوذ داشت. بااینکه نزدیک به پنجاه سال یکی از برترین روسای خلاف‌کار بود، اما تنها به جرائم کوچک مرتبط با قمار محکوم شد و دو ماه را در زندان سپری کرد. لانسکی در سال ۱۹۷۰ به فرار از مالیات متهم شد، اما از این اتهام تبرئه شد. گفته می‌شود قبل از اینکه در اواخر دهه ۱۹۴۰ به کوبا فرار کند، نزدیک به ۲۰ میلیون دلار ثروت داشته است (نزدیک به ۱۸۴ میلیون امروز). اما این رقم در زمان مرگش در سال ۱۹۸۳ به ۵۷ هزار دلار رسیده است. لانسکی از سرطان ریه درگذشت.
"بن کینزلی" در سال ۱۹۹۱ در فیلمی به نام "Bugsy" در نقش لانسکی حاضر و نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

لوکی لوچیانو: ۱۰۵۶ میلیون دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر، فحشا، اخاذی به تهدید
لوچیانو پدر جرائم سازمان‌یافته مدرن در نظر گرفته می‌شود. او بعدها به داشتن یک باند فحشا و قاچاق مواد مخدر محکوم شد و پس‌ازآنکه یکی دیگر از سران خلاف‌کار "میر لانسکی" با پلیس فدرال وارد همکاری شد (برای محافظت از بنادر نیویورک در طی جنگ جهانی دوم)، او به ۳۰ تا ۵۰ سال زندان محکوم شد و ده سال از محکومیتش را سپری کرد. سپس به کشور بومی‌اش ایتالیا منتقل شد و در آنجا به فعالیت‌های غیرقانونی‌اش ادامه داد. اما هرگز به هیچ جرمی متهم نشد.

نیکی بارنس: ۱۰۵ میلیون دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر
او با نام مستعار "مرد دست‌نیافتنی" اعتبار تشکیل "شورا" را از آن خود کرد: هفت عضو آمریکایی- آفریقایی که با همکاری مافیای ایتالیا فعالیت می‌کردند. او در سال ۱۹۷۸ دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.

ساالواتور "توتو" رینا: ۱۲۵ میلیون دلار
جرم: چندین قتل
رینا یکی از فعال‌ترین خلاف‌کاران بین‌المللی بود. او یک کمپین تروریستی داشت که سالیان سال فعالیت کرد و درنهایت در اوایل دهه ۱۹۹۰ با دستگیری رینا در ایتالیا افول کرد. او به ارتکاب و یا صدور دستور صدها قتل محکوم و به حبس ابد متهم شد. او در سال ۲۰۱۷ در زندان درگذشت.

آنتونی سالرنو: ۶۰۰ میلیون دلار
جرم: قمار غیرقانونی، فرار از مالیات
او که به دلیل هیکلش "تونی چاقه" لقب گرفت، یکی از روسای اصلی در "خانواده جرائم جنووزه" بود. او تا دهه ۱۹۶۰ رهبری بیشترین تعداد از عملیات خلافکارانه را برعهده داشت و سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار سود کسب می‌کرد. در سال ۱۹۸۱ به قمار غیرقانونی متهم شد و بعدها نیز به نفوذ به ساختار برخی شرکت‌ها و بهره‌جویی از پروژه‌های مختلف ساختمانی متهم شد.
سالرنو به ۷۰ سال زندان محکوم شد و در سال ۱۹۸۶ در زندان درگذشت.

دنیس کوزلوفسکی: ۶۰۰ میلیون دلار
جرم: جنایات عمده، کلاه‌برداری، توطئه
او در سمت مدیرعامل شرکت "تایکو اینترنشنال" در دهه ۱۹۹۰ سبب رشد سریع این شرکت شد. او یک ولخرج تمام عیار بود و چک‌های آپارتمان سی میلیون دلاری‌اش در منهتن و تولد یک میلیون دلاری همسرش را به پای شرکت تایکو می‌نوشت.در سال ۲۰۰۲ (سه سال پس از خروج از شرکت تایکو) به دریافت ۸۱ میلیون دلار پاداش غیرمجاز، خرید ۱۴ میلیون دلار آثار هنری به خرج شرکت و تخصیص ۲۰ میلیون دلار به یکی از مدیران سابق تایکو متهم شد. او در سال ۲۰۰۵ محکوم شد و ۶ سال و نیم محکومیت را سپری کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۴ آزاد شد. همچنین وادار شد مبلغ ۷۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

برنارد مادوف: ۸۲۰ میلیون دلار
جرم: کلاه‌برداری، پول‌شویی
مادوف مغزمتفکر بزرگ‌ترین ترفند پانزی در تاریخ است. او هزاران مشتری را فریب داد که برخی از آن‌ها چهره‌های معروف مانند استیون اسپیلبرگ، لری کینگ و کوین بیکن بودند. میزان این کلاه‌برداری ۶۴ میلیارد دلار تخمین زده شد. او در سال ۲۰۰۸ دستگیر و به ۱۵۰ سال زندان محکوم شد که حداکثر مجاز در قانون است.
مادوف در طی محاکمه اذعان کرد: "من میراث ننگینی از خود برای خانواده و نوه‌هایم برجای گذاشتم. متأسفم."

ریک راس: ۸۵۰ میلیون دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر
راس در طول دهه ۱۹۸۰ یک امپراتوری مواد مخدر لس‌آنجلس برپا کرد. آن‌قدر موفق شد که در دوران اوج به شهرهای مختلف در سراسر آمریکا نیز سرایت کرد. او در سال ۱۹۹۶ به جرم قاچاق کوکائین دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.
پس از محکومیتش مجموعه‌ای از مقالات در رسانه‌ها چاپ شد که روابطی میان منبع کوکائین راس "دانیلو بلاندون" و سازمان سیا را برملا کرد و به رسوایی "ایران- کنترا" معروف شد که در آن اعضای ارشد دولت "رونالد ریگان" به ایران اسلحه می‌فروختند. گفته می‌شد پولی که آمریکا برای کمک‌های بشردوستانه اختصاص می‌دهد، برای خرید اسلحه به گروه شورشی کنتراس داده می‌شود.
راس در زندان حقوق خواند و یک راه فرار قانونی پیدا کرد که بیست سال از محکومیتش کم شد. او در سال ۲۰۰۹ آزاد شد.

خواکین گوزمن: یک میلیارد دلار
جرم: قتل، قاچاق مواد مخدر، پول‌شویی
این قاچاقچی مکزیکی سال‌های متمادی در فرار بود و همزمان یکی از بزرگ‌ترین عملیات غیرقانونی مواد مخدر جهان را مدیریت می‌کرد. بااینکه مقامات قانونی او را فردی خطرناک اعلام کرده بودند، اما مردم زادگاهش در شهر "سینالوآ" او را همانند رابین‌هود می‌پنداشتند. مردم معتقد بودند که گوزمن مخفیانه پروژه‌های محلی را تأمین مالی می‌کند و به افرادش دستور می‌دهد تا صلح و امنیت شهر را حفظ کنند. اما تحقیقات فدرال این‌ها را تنها تبلیغاتی از سوی عملیات گوزمن می‌دانستند.
گوزمن دو بار از زندان مکزیک فرار کرد؛ تا اینکه در سال ۲۰۱۶ به آمریکا منتقل شد. "مارکو دو لائو" نقش او را در سریال "ال چاپو" بازی می‌کند.

سوسومو ایشی: ۱٫۵ میلیارد دلار
جرم: قمار غیرقانونی
در اوایل دهه ۱۹۳۰، این رئیس ژاپنی باند خلاف‌کاران از گروه بدنام "اینگاوا کای" خارج شد و گروه تبهکاران "یاکوزا" را از خلاف‌هایی چون اخاذی و خشونت دور کرد. او فعالیت‌های این گروه را بر معاملات املاک، بانکداری و دیگر تجارت‌های "قانونی" متمرکز کرد.
ایشی بیش از ۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و این پول را در پروژه‌های مختلف در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرد (او حتی برادر جورج اچ دبلیو بوش را به‌عنوان مشاور استخدام کرد). تا اواخر همان دهه و با ترکیدن حباب اقتصادی ژاپن، قدرت (و سلامتش) به‌سرعت افول کرد. پس از مرگش در سال ۱۹۹۱، بیش از شش هزار نفر در مراسم خاک‌سپاری در توکیو شرکت کردند.

گریزلدا بلانکو: ۲ میلیارد دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر، قتل
او با نام مستعار "مادرخوانده کوکائین" شناخته می‌شد و از سال‌های ۱۹۵۰ تا اوایل ۲۰۰۰ یکی از بزرگ‌ترین مهره‌ها در تجارت کوکائین در میامی بود. او در سال ۱۹۸۵ دستگیر و به بیش از ده سال زندان محکوم شد. اما حتی از پشت میله‌های زندان نیز به هدایت عملیاتش ادامه می‌داد. زمانی که در زندان بود به سه قتل مرتبط با قبل از دستگیری‌اش متهم شد و دوران محکومیتش افزایش یافت.
او در سال ۲۰۰۴ از زندان آزاد و به کلمبیا بازگردانده شد. در سال ۲۰۱۲ توسط یک مهاجم ناشناس به ضرب گلوله کشته شد. "کاترین زتا جونز" نقش او را در فیلمی به نام "مادرخوانده کوکائین" بازی کرد.

آلن استنفورد: ۲ میلیارد دلار
جرم: کلاه‌برداری
این تاجر اهل تگزاس در سمت مدیر گروه مالی استنفورد، به طرح ریزی و اجرای یک ترفند پانزی به ارزش ۸۹ میلیارد دلار متهم شد. دامنه این کلاه‌برداری تگزاس تا کارابین و دیگر نقاط را دربگرفت.
او در سال ۲۰۱۲ به کلاه‌برداری متهم شد و در حال سپری کردن دوره محکومیت ۱۱۰ ساله است.

لئونا هلمسلی: ۲ میلیارد دلار
جرم: فرار از مالیات
هلمسلی یک تاجر آمریکایی بود که در پی تحقیقات قانونی در مورد عدم پرداخت مزد پیمانکاران، به فرار از مالیات متهم شد. او به ۱۶ سال زندان محکوم شد، اما پس از ۱۹ ماه آزاد شد. او در سال ۲۰۰۷ درگذشت و مبلغ ۱۲ میلیون دلار برای سگش "ترابل" به ارث گذاشت.

کارلوس لهدر: ۲٫۷ میلیارد دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر
لهدر یکی از بینان‌گذاران کارتل مدلین بود که حرفه‌اش را با ماشین دزدی آغاز کرد و در زندان با "جورج جونگ" هم‌سلول بود. لهدر به‌تدریج یک امپراتوری بزرگ کوکائین راه‌اندازی کرد که مقرش در خارج از جزیره شخصی‌اش در باهاماس قرار داشت. گفته می‌شود بیش از ۶۵۰ پوند کوکائین وارد این جزیره شد.
در اواخر دهه ۷۰، ارزش دارایی‌های لهدر به میلیارد دلار رسید. او پیشنهاد داد اگز دولت به روند عملیات او کاری نداشته باشد، بدهی خارجی کلمبیا را پرداخت کند. او در سال ۱۹۸۷ به آمریکا بازگردانده شد و اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت ۱۳۵ ساله می‌باشد.

کان سا: ۵ میلیارد دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر
به او لقب "پادشاه تریاک" داده بودند. کان سا در میانمار متولد شد. او فعالیتش را در دهه ۱۹۶۰ آغاز کرد و به یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان هروئین تبدیل شد. او در اوج قدرتش ارتشی متشکل از بیست هزار نفر را تحت فرمان داشت که از ارتش برمه نیز مسلح‌تر بودند. کان سا در سال ۱۹۸۸ پیشنهاد داد تمام هروئین خود را به قیمت ۳۷ میلیون دلار دولت استرالیا بفروشد. این کار تقریباً نیمی از تجارت هروئین جهان را متوقف می‌کرد. اما دولت استرالیا این پیشنهاد را نپذیرفت.
کان سا هرگز در کشور خودش با اتهامات مرتبط با قاچاق مواد مخدر روبرو نشد. اما در سال ۱۹۹۰ در دادگاهی غیابی در آمریکا به قاچاق مواد محکوم شد. او طی چند سال آتی فعالیت‌هایش را متوقف کرد و در شهر یانگون مستقر شد. او در سال ۲۰۰۷ در ثروت و آسایش از جهان رفت.

ویکتور بوت: ۶ میلیارد دلار
جرم: قاچاق اسلحه، تروریسم
بوت یک مترجم نظامی بود که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به آفریقا و خاورمیانه اسلحه قاچاق می‌کرد. او را "بازرگان مرگ" لقب دادند. در سال ۲۰۰۸ به آمریکا منتقل شد و به جرم فروش اسلحه به شورشی‌های کلمبیا برای استفاده علیه نیروهای آمریکا به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

داوود ابراهیم: ۶٫۷ میلیارد دلار
جرم: قاچاق مواد، قتل و تروریسم
ابراهیم که فرزند یک مأمور پلیس است از دهه ۱۹۷۰ رهبری سندیکای جنایت‌کارانه "شرکت دی" بوده است. او متهم به قاچاق مواد و تروریسم است و گفته می‌شود در بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۹۳ در بمبئی که ۲۵۷ کشته برجای گذاشت، دست داشته است. همچنین ردپایش در فعالیت‌های مرتبط با املاک و مستغلات، قمار و صنعت فیلم‌سازی بالیوود نیز دیده می‌شود.
او در لیست ده فرد تحت تعقیب اف بی آی قرار داشت.

سیمیون موگیلویچ: ۱۰ میلیارد دلار
جرم: اخاذی به تهدید، قاچاق مواد، قتل، قاچاق اسلحه، کلاه‌برداری، پول‌شویی، فحشا، اخاذی
او در مافیای روسیه به "رئیس روسا" معروف بود و با بسیاری از مقامات سیاسی روسیه از جمله ولادیمیر پوتین در ارتباط بود. گمان می‌رود که او هنوز در مسکو زندگی می‌کند.

آمادو کاریلو فوینتس: ۲۵ میلیارد دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و قتل
فوینتس در سال ۱۹۹۳ کنترل کارتل مواد مخدر "خوارز" را برعهده گرفت. او با تعداد قابل‌توجهی جت موادش را جابه‌جا و از طریق کلمبیا پول‌شویی می‌کرد. درآمد او در کل دوران فعالیت بیش از ۲۵ میلیارد دلار تخمین زده‌شده است.
او هم در آمریکا و هم در مکزیک تحت تعقیب بود. اما او در سال ۱۹۹۷ پس از هشت ساعت جراحی پلاستیک به‌منظور تغییر چهره درگذشت. او از عمل جان سالم به در برد، اما چندین ساعت بعد به دلیل عوارض ناشی از عمل درگذشت.

پابلو اسکوبار: ۳۰ میلیارد دلار
جرم: قاچاق مواد مخدر، آدم‌ربایی، رشوه، قتل، تروریسم
او در سال ۱۹۴۹ در شهر ریونگرو، کلمبیا متولد شد. اسکوبار موفق‌ترین خلاف‌کار تاریخ مدرن در نظر گرفته می‌شود: "پادشاه کوکائین" راه‌های خلاق و هوشمندانه‌ای برای قاچاق کوکائین به آمریکا پیدا کرد، مثل غلتاندن شلوار جین در کوکائین مایع و رد شدن از گمرک. گفته می‌شود در دوران رهبری او کارتل مدلین مسئول ورود ۸۰ درصد کوکائین موجود در آمریکا بود و روزانه بیش از ۷۰ میلیون دلار درآمد ایجاد می‌کرد. کارتل او هفته‌ای بیش از هزار دلار صرف بندهای کشی می‌کرد تا پول‌ها را دسته‌بندی کنند.
او در سال ۱۹۹۳ درگیری مسلحانه با مقامات درگذشت. اما خویشاوندان و حامیانش اصرار دارند که او حاضر نبود تن به دستگیری دهد و به همین دلیل خودکشی کرد.
"وینر مورا" بازیگر برزیلی در سریالی به نام "نارکس" نقش اسکوبار را بازی کرد.

منبع: Newsweek

ترجمه: وب‌سایت فرادید

کدخبر: ۲۶۱۲۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر