کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۳۶
تاریخ خبر:

ثبت صداهایی مرموز در ۳۶ کیلومتری سطح زمین

یک بالون آزمایشیِ ارتفاع بالای ناسا، صداهایی پیچیده، غریب و بلاتوضیح را ۳۶ کیلومتر بالای سطح زمین ضبط کرده است؛ امواج صوتی با فرکانس زیر ۲۰ هرتز که خارج از محدوده شنوایی انسان بوده و به 'فروصوت جوی' (atmospheric infrasound) مشهورند.

به گزارش سایت علمی بینگ بنگ به نقل از Live Science ، تصویری از طیف نگار فروصوت که طی پرواز این بالون ِ تحقیقاتی ثبت شد.

به گزارش بیگ بنگ، با افزایش سرعت این امواج تا جایی که قابل شنیدن باشد، صداهای همهمه وار موحشی با تلفیقی از خش خش کاغذ، فریاد روبات، چند ترقه، بار الکتریکی، و بسیاری صداهای جیغ مانند می شنوید. تجهیزات ضبط صدای مزبور را دَنیل بام (Daniel Bowman) دکترای ژئوفیزیک دانشگاه کارولینای شمالی طراحی، و آنها را به بالون عظیم هلیومی ‬ نصب کرده است؛ بالونی که با هدف ایجاد علاقمندی به هوافضا، هر ساله ۱۲ دانش آموز را تا ۳۷ کیلومتری زمین بالا می برد.

پس از سفری ۹ ساعته، بامن و همراهانش به ناحیه معروف به 'فضای نزدیک' (Near space) - قبل از استراتوسفر در ۱۰۰ کیلومتری زمین - رسیدند. به گفته او: «من از پیچیدگی محض این سیگنالها شگفت زده شده بودم. توقع داشتم چند نشانه کوچک ببینم. یقیناً اگر تجهیزات بیشتری آن بالا بگذاریم، چیزهایی می یابیم که تاکنون ندیده ایم.»

اینها اولین صداهایی بودند که طی چنین آزمایشی در آن ناحیه در نیم قرن اخیر ضبط شدند و علیرغم تمامی حدسیات، منبع تولید آنها ناشناخته باقی می ماند. دانشمندان پرواز دیگری را برای امسال بالون پیش بینی کرده اند، که می تواند به تشخیص منبع این اصوات عجیب کمک کند. همچنین ناسا قصد دارد تا ابزار ضبط بیشتری را توسط بالون HASP به آن ناحیه ارسال نماید.

کدخبر: ۳۱۹۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر